اخبار بورس

راه‌حل اصلی صنعت خودرو حذف قیمت‌گذاری دستوری است

صنعت خودرو در هنگام شکستن سیاست دروغین ؛

پیام الیاسکوردی بر لزوم از بین بردن قیمت های گرامری ، آزادسازی واردات و جذب سرمایه خارجی برای نجات صنعت تأکید دارد. بحران خودرو نه تنها به ضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان بلکه تهدیدی برای آینده اقتصاد کشور است.

سفارت الیاس کرد کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با بورس اوراق بهادار با توجه به بحران ریشه دار در صنعت خودرو کشور ، وی گفت: “به گفته یک اقتصاددان آمریکایی میلتون فریدمن ، من نقل می کنم که بعد از پنج سال ، وقتی بیابان را به دولت می گذارید ، با کمبود شن و ماسه روبرو می شوید.

وی ادامه داد: “تاریخ ماشین از امروز یا دیروز سوالی نیست ، بلکه نتیجه سالها طراحی سیاسی نادرست است.” امروز ، نه تولید کننده از محصولی که تولید می کند راضی نیست ، و نه تولید کنندگان خودرو انگیزه کافی برای بهبود کیفیت ندارند و نه مصرف کننده از اتومبیل مورد نیاز خود راضی نیست.

الیاسسکوردی تأکید کرد که وضعیت فعلی برای یک گروه خاص فقط سودآور است و گفت که فقط کسانی که از کارخانه و اختلاف قیمت بازار استفاده می کنند ، برآورده می شوند. این ساختار نادرست فقط به نفع اجاره است و هیچ یک از بازیگران صنعت خودرو ، یعنی تولید کننده و مصرف کننده از آن بهره مند نمی شوند.

در پایان ، کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد که ادامه این روند نه تنها مشکلات ساختاری صنعت خودرو را عمیق تر می کند ، بلکه اعتماد مردم را نیز به توانایی دولت در اصلاحات تضعیف می کند.

اگر ما از دهه ۱۹۸۰ مسیر خصوصی سازی واقعی را طی کرده بودیم …

در چند دهه گذشته ، الیاسسکوردی به امکانات قریب به اتفاق صنعت خودرو اشاره کرده است: اول از همه ، ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که اگر ما مانند برخی از بخش های اقتصادی دیگر مسیر خصوصی سازی واقعی را داشته ایم ، و ما امروز آن را بر روی خودروهای خودرویی بدون قیمت کار می کردیم.

وی افزود: هنگامی که تجربه جهانی همچنین اثرات مثبت رقابت و خصوصی سازی در صنعت خودرو را تأیید می کند ، وی افزود: “اگر فضای خودرو و رقابتی ایرانی می توانست بدون تداخل گرامری رشد کند ، این می تواند به نیازهای امروز با مارک های خارجی واکنش نشان دهد و مشتری تولید کند.”

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در این حالت ، تولید کننده نه تنها از وضعیت اقتصادی خود راضی بود ، بلکه مصرف کننده نیز نقش مؤثرتری در پویایی بازار با رضایت از کیفیت ، قیمت و خدمات ایفا کرد. آنچه ما اکنون داریم نتیجه یک پروژه ۲۰ تا سی -یک ساله است که می تواند صنعت خودرو را تغییر دهد.

الیاسسکوردی گفت که هزینه افزایش قیمت خودرو نمی تواند منجر به اصلاح صنعت خودرو شود و این ایده که قیمت ماشین فقط می تواند تغییر بزرگی در صنعت ایجاد کند ، آسان است. واقعیت این است که تنها راه پس انداز ، از بین بردن کامل قیمت گذاری دستوری ، آزادسازی واردات و افزایش تحریم ها است.


بیشتر بخوانید: انتقاد از Razor Razor بورس بورس


وی افزود: “نباید این ایده باشد که تولید کنندگان اتومبیل های داخلی با انتشار قیمت ها به سرعت اتومبیل ها را با توجه به استانداردهای جهانی و گزینه های کلاس های جهانی تولید می کنند.” این نوعی فریب افکار عمومی است که گاهی اوقات هم برای مدت کوتاهی و هم در طولانی مدت با انگیزه های سودآور جمع می شود.

به گفته کارشناس بازار سرمایه ، انتشار قیمت خودرو تنها بخشی از یک بسته تصحیح بزرگتر است که باید با مارک های جهانی و امکان سرمایه گذاری در تولید کنندگان خودروهای خارجی در این کشور به رقابت بپردازد. دانش این شرایط بدون شک باید تحریم ها را بالا ببرد و مشکل محدودیت های ارزی را که اکنون واردات خودکار را بسیار دشوار کرده است ، حل کند.

مدیریت خصوصی ایران گامی مثبت اما ناکافی است

Payam Eliasskordi ، یک کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با بورس اوراق بهادار ، با توجه به انتقال مدیریت ایرانی Khodro به بخش خصوصی ، این تحول را یک گام مهم در اصلاح ساختار شاخه خودرو دانست ، بلکه تأکید کرد که نه تنها باید با حمایت از مالکیت مبادله یا ساختار خودرو ارائه شود.

وی گفت که خصوصی سازی واقعی ، نه فقط اسمی ، پیش نیاز اصلاحات ساختاری در صنعت است.

الیاسکوردی ادامه داد: “واقعیت این است که ایران هنوز در شرکت های اضافی و شرکت های تابعه ای که کار نمی کنند درگیر است.” بسیاری از نیروهایی که در این مجموعه کار می کنند با استانداردهای جهان مطابقت ندارد و این فشار بیشتری بر روی بدن اصلی یعنی کارگران و مهندسان واقعی اعمال کرده است.

تحلیلگر بازار سرمایه همچنین تأکید کرد که بخش مهمی از این ناکارآمدی در صورتهای مالی سالانه ممکن است مشخص نباشد ، اما تأثیر آن بر عملکرد عملیاتی و نارضایتی عمومی شرکتها کاملاً ملموس است. به گفته وی ، این موانع ساختاری و بهره وری کم منابع انسانی اصلاح نمی شوند ، حتی بهترین دستورالعمل های قیمت فقط اثرات محدودی دارند.

نیاز فوری به اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو قبل از ورود به دوره فناوری برقی

Payam Eliaskordi ، یک کارشناس بازار سرمایه ، در مصاحبه ای با بورس اوراق بهادار گفت که در آن به لزوم تجدید نظر در صنعت خودرو اشاره می کند و توضیح داد: “اگر یک رقابت واقعی امکان پذیر باشد و درهای کشور برای بازار جهانی باز باشد ، باید از خود بپرسیم که آیا مردم همچنان به خرید محصولات ایرانی و سایپا ادامه خواهند داد.” این سوال پاسخ روشنی دارد ؛ اگر جواب منفی باشد ، مسیر تولید داخلی خودرو از نظر کیفیت ، طراحی و واکنش به نیازهای مصرف کنندگان راه درستی نیست.

وی با تأکید بر اینكه مدلهای جهانی مانند هند و چین باید مورد توجه قرار بگیرند ، گفت: “ما از فرصت های سرمایه گذاری خارجی ، انتقال دانش فنی و رقابت سازنده غفلت كرده ایم.” در حالی که کشورهایی مانند هند توانستند با جذب تولید کنندگان بین المللی خودرو ، صنعت خود را تغییر دهند ، ما هنوز از توسعه صنعت خودروهای این کشور با سد قیمت گرامری ، ممنوعیت واردات و بسته شدن محیط کسب و کار جلوگیری کردیم.

الیاسکوردی ادامه داد: “باید یادآوری کرد که جهان از فناوری بنزین به اتومبیل های هوشمند و هوشمند منتقل می شود ، و ما نه تنها در پشت این مسیر هستیم بلکه اگر تصمیمات اساسی و فوری اتخاذ نشود ، شکاف فناوری کشور و جهان به زودی جبران ناپذیر خواهد بود.”

سرانجام ، وی بر لزوم اصلاحات فوری ساختاری در صنعت خودرو تأکید کرد و گفت: “اگر تنظیمات بازار خودرو راضی نباشد ، نه مردم راضی نخواهند شد و نه تولید کننده.” معرفی فن آوری های جدید و تغییر در طراحی سیاسی اجتناب ناپذیر است و زمان جبران این عقب مانده به سرعت از بین می رود.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا