اخبار اقتصاد ایران

راهنمای راه‌اندازی عطاری و تامین ادویه و سبزی خشک عمده برای آن

عطاری یکی از مشاغل پرطرفدار مرتبط با طب سنتی در ایران است که افزایش تقاضا برای گیاهان دارویی و ادویه جات بسیاری از افراد را به راه اندازی این حرفه سوق داده است. افرادی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند باید با انواع گیاهان و ادویه ها آشنا باشند. در این مقاله نکاتی را در اختیار شما قرار می دهیم که به شما در موفقیت در راه اندازی عطاری کمک می کند. عرضه ادویه جات و سبزیجات خشک از دیگر موضوعات مهمی است که در این مقاله به آن می پردازیم. پس اگر می خواهید با صفر تا صد راه اندازی عطاری آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عطاری چیست؟

آشنایی با فعالیت عطاری اولین چیزی است که برای راه اندازی عطاری باید اطلاعات دقیقی در مورد آن داشته باشید. مغازه یا فروشگاهی که در آن انواع ادویه، سبزی خشک، گیاهان دارویی، خشکبار و فرآورده های طب سنتی به فروش می رسد، عطاری می گویند. می توان گفت اقلام عطرسازی یکی از مهم ترین نیازهای مردم است و نسبتاً این محصولات از میزان فروش بالاتری برخوردار هستند.

درآمد عطاری چقدر است؟

درآمد عطاری را نمی توان به طور دقیق بیان کرد، اما راهکارهایی وجود دارد که از طریق آن می توانید فروش بیشتری داشته باشید. کیفیت و قیمت محصولات برای مشتریان بسیار مهم است و اکثر افراد به دنبال خرید محصولات با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستند. اگر بتوانید هر دو را به گونه ای عرضه کنید که رضایت مشتری را جلب کند، قطعا فروش و سود بیشتری خواهید داشت.

راه اندازی عطاری می تواند بسیار سودآور باشد. با برنامه ریزی، استفاده از تجهیزات مناسب و خرید اقلام با کیفیت می توانید کسب و کاری موفق در این زمینه داشته باشید.

حاشیه سود عطاری چقدر است؟

سود عطرسازی و خرده فروشی ادویه جات همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم مناسب است. به طور کلی، صنعت ادویه به سه نوع تقسیم می شود که حاشیه سود متفاوتی دارند: تولید ادویه ۶۰ تا ۷۰ درصد حاشیه سود ایجاد می کند که ممکن است در برخی کشورها کمتر یا بیشتر باشد. این موضوع در عمده فروشی حدود ۴۰ درصد خواهد بود و در خرده فروشی شاهد حاشیه سود حدود ۳۰ درصدی هستیم. حاشیه سود ادویه ها بر اساس موارد ذکر شده می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور متوسط ​​حاشیه سود در این صنعت معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ درصد است. با این حال، برای برخی از ادویه‌های باکیفیت، کمیاب یا خاص، حاشیه سود می‌تواند از ۱۰۰% تجاوز کند.

هل و زعفران ادویه‌هایی هستند که می‌توانند حاشیه سود بسیار بالایی برای خرده‌فروشان ایجاد کنند. زعفران فواید بسیاری برای سلامتی دارد و منبع طبیعی آنتی اکسیدان است. هل پس از فلفل دومین ادویه پر مصرف در تهیه غذا است و تجارت هل از نظر سودآوری با تجارت زعفران قابل مقایسه است. زعفران گران ترین ادویه دنیاست و می تواند حاشیه سود بالایی ایجاد کند.

هزینه راه اندازی عطاری

هزینه راه اندازی عطاری در مقایسه با سودی که قرار است به دست آورید نسبتاً مناسب است. برای راه اندازی هر کسب و کاری به سرمایه اولیه نیاز دارید و عطاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما باید در چندین زمینه هزینه کنید. در مرحله بعد، مواردی را که باید برای آنها بودجه در نظر بگیرید، بررسی خواهیم کرد.

  • اجاره یا خرید مغازه: ابتدا باید فضایی را اجاره یا خرید کنید. مقدار زیادی از بودجه شما مربوط به این مورد خواهد بود. هزینه اجاره یا خرید مغازه بسته به مکان و اندازه متفاوت خواهد بود. اگر بتوانید مکانی را در مکان مناسب خریداری یا اجاره کنید، مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد.
  • خرید اقلام عطاری: برای خرید ادویه، سبزی خشک و سایر محصولات گیاهی و سنتی باید بودجه ای در نظر بگیرید. سعی کنید اجناس باکیفیت را از عمده فروشان معتبر که قیمت مناسبی ارائه می دهند تهیه کنید. برخی از فروشندگان عمده نیز به صورت آنلاین فعالیت می کنند که به شما مزایای بیشتری برای خرید از آنها می دهد. در صورت خرید آنلاین، نیازی به مراجعه مکرر به بازار نخواهید داشت.
  • مجوز: برای راه اندازی کسب و کار خود باید مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه دریافت کنید که این امر مستلزم صرف هزینه است.
  • نیروی انسانی: شما ممکن است نتوانید به تنهایی عطاری خود را اداره کنید، بنابراین باید افرادی را برای انجام فروش یا کارهای دیگری که مستلزم پرداخت حقوق به آنها است استخدام کنید.

مراحل راه اندازی عطاری

مرحله ۱: تحقیق و درک بازار ادویه

راه اندازی یک عطاری می تواند راهی عالی برای کسب درآمد باشد، اما قبل از شروع، شناخت بازار ادویه مهم است. هنگام تحقیق در مورد بازار ادویه باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت، مانند تقاضا، عرضه، قیمت، رقابت و روند بازار.

مرحله ۲: برنامه استراتژیک خود را آماده کنید

راه اندازی عطاری یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است که نیاز به یک برنامه استراتژیک فکر شده دارد. برنامه استراتژیک شما باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • بازار هدف و رقابت
  • نیازها و منابع مالی
  • مقررات قانونی
  • لجستیکی
  • استراتژی های بازاریابی و فروش

این موارد به شما کمک می کند تا انواع ادویه ها و نحوه قیمت گذاری رقابتی آنها را تعیین کنید. در یک برنامه استراتژیک که اهداف و مقاصد کسب و کار را مشخص می کند، باید سوالاتی مانند:

  • چه نوع ادویه هایی را مبادله خواهید کرد؟
  • مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چگونه محصولات خود را بازاریابی خواهید کرد؟

علاوه بر این، جنبه های مالی راه اندازی عطاری، از جمله بودجه بندی برای هزینه های راه اندازی را در نظر بگیرید.

مرحله ۳ – مکان کسب و کار خود را پیدا کنید

انتخاب مکان مناسب می تواند کسب و کار شما را شکست دهد یا شکست دهد.

هنگام انتخاب مکان، مهم است که عواملی مانند دسترسی به بازارها، در دسترس بودن منابع، رقابت در منطقه و مشتریان بالقوه را در نظر بگیرید. سهولت دسترسی مطمئناً عامل مهمی است که باید هنگام تصمیم گیری برای اجاره یا خرید مغازه در نظر گرفت. اگر نمی توانید مکان مناسبی در شهر پیدا کنید، ممکن است ارزش اجاره یا خرید مغازه ای در حومه شهر و استفاده از استراتژی های بازاریابی برای جذب مشتری را داشته باشد.

مرحله چهارم: درخواست مجوز عطاری و ثبت قانونی

برای شروع هر کسب و کاری باید مجوزهای قانونی لازم را دریافت کنید. برای راه اندازی عطاری نیز باید درخواست خود را به مراجع مربوطه ارسال کنید تا پس از اخذ مجوز فعالیت قانونی خود را آغاز کنید.

مرحله ۵: تامین کننده مناسب خود را شناسایی کنید

برای موفقیت در این تجارت، باید با یک تامین کننده مطمئن ادویه جات و اقلام عطرسازی همکاری کنید. همچنین باید درک روشنی از تقاضای بازار برای ادویه های مختلف داشته باشید تا بتوانید به درستی برنامه ریزی کنید.

علاوه بر این، ایجاد روابط قوی با تامین کننده مورد نظر شما برای اطمینان از عرضه به موقع و موفقیت بلندمدت ضروری است. خرید ادویه جات از تامین کنندگان و عمده فروشان معتبر هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه می تواند برای شما مفید باشد.

مرحله ششم: لیست قیمت محصولات را تعیین کنید

تهیه لیست قیمت مناسب برای ادویه جات برای به حداکثر رساندن سود و در عین حال ارائه محصولات با کیفیت به مشتریان ضروری است. برای تصمیم گیری در مورد لیست قیمت ادویه جات، باید هزینه خرید از عمده فروش، حمل و نقل، انبارداری، بسته بندی، تقاضای بازار، رقابت و سایر متغیرها را در نظر بگیرید.

مرحله ۷: اولین سفارش خرید عمده خود را ثبت کنید

پس از انجام تمام مراحل بالا، نوبت به خرید اولین اقلام برای عطاری می رسد. اولین سفارش خود را با تامین کننده قابل اعتمادی که پیدا می کنید قرار دهید. پس از تهیه ادویه و سبزیجات خشک برای مغازه، می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

عرضه ادویه و سبزی خشک عطاری

تامین عمده ادویه و سبزیجات خشک عطاری مهمترین موضوعی است که پس از راه اندازی فروشگاه خود باید به آن مراجعه کنید. ادویه جات عمده را از کجا بخریم؟ ، یکی از سوالاتی است که با رسیدن به این مرحله به ذهن شما خطور می کند. ادویه جات را باید از عمده فروشان معتبر تهیه کنید. ادویه و سبزیجات خشک را می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه عمده فروشی سفارش دهید. برخی از فروشندگان از محصول عکس و فیلم می گیرند و قبل از ارسال برای شما ارسال می کنند. این به شما کمک می کند تا از کیفیت بار اطمینان حاصل کنید. بهتر است ادویه و سبزیجات خشک را از عمده فروشان معتبر خریداری کنید تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، کیفیت و قیمت مهم ترین عوامل موثر بر فروش هستند. در صورت خرید اقلام با کیفیت عطاری، سود بیشتری نیز به دست خواهید آورد. البته شما می توانید محصولاتی با سطوح کیفی مختلف تهیه کنید و در ازای کیفیت های پایین تر، قیمت های بهتری ارائه دهید.

پرفروش ترین اقلام عطاری کدامند؟

سبزیجات خشک، ادویه جات، میوه های خشک، دانه ها و غلات از مهم ترین دسته های اقلام عطاری هستند. پرفروش ترین سبزیجات خشک محصولاتی مانند شوید خشک، گوجه فرنگی خشک و نعناع خشک است. در ادویه، زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز از پرفروش ترین محصولات عطاری هستند. از دیگر محصولاتی که فروش خوبی دارند آویشن، رازیانه، زیره، هل و گل گاوزبان هستند.

خرید گوجه فرنگی خشک برای آتاری

گوجه فرنگی خشک بخرید این به عطاری کمک می کند تا حاشیه سود بیشتری داشته باشد. این محصول یکی از پرفروش ترین اقلام عطاری است و شاهد افزایش تقاضا برای این محصول در کشور هستیم. از آنجایی که گوجه خشک در آشپزخانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، خرید عمده این محصول مطمئناً برای عطاری سودآور خواهد بود.

خرید سبزی خشک صادراتی عطاری

خرید سبزیجات خشک برای صادرات ، یکی از راهکارهای افزایش فروش عطاری است. این محصول از بالاترین کیفیت برخوردار است و به شما کمک می کند تا با کیفیت بهتر مشتریان بیشتری جذب کنید و افزایش فروش را تجربه کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی تاسیس عطاری از صفر تا صد و عرضه عمده ادویه جات و سبزی های خشک شده برای آن پرداختیم. امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات بتوانید کسب و کاری موفق و سودآور راه اندازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا