اخبار بورس

راهکارهای عبور خودروسازان از بحران

نگاهی به تجربیات موفق در صنعت خودروسازی؛

امیدواریم هر چه سریعتر تصمیمات اشتباه روشن شود و شاهد عرضه خودرو در بورس کالا باشیم. این موضوع به صنعت خودرو کمک می‌کند تا از زیان‌ها خارج شود و تولید و اشتغال را افزایش دهد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه؛ در گفتگو با اخبار بورس وی در پاسخ به استدلال های تاثیرگذار برای عبور از ضرر خودروسازان تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس یکی از تجربیات موفق سال گذشته بود که برای مدت کوتاهی اکثر مشکلات صنعت خودرو را برطرف کرد. اما به دلیل لابی گری ذی نفعان، این راهکار موثر کنار گذاشته شده و تا به امروز وضعیت خودروسازان رو به وخامت است و نگرانی های جدی در مورد وضعیت مالی و توانایی بازپرداخت تسهیلات بانکی آنها وجود دارد و سال گذشته نیز نامه هایی برای افزایش تامین وجود داشت. تسهیلات برای خودروسازان؛ اما باید گفت که این موارد بی اثر بوده و در بهترین حالت اثربخشی بسیار کمی خواهند داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه صنعت خودروسازی کشور با آسیب های جدی مواجه است و اگر راهکارهای فوری و مفیدی در این زمینه اندیشیده و اجرا نشود، آسیب جدی به این صنعت وارد خواهد شد. سالهاست که با مسائل قیمت گذاری دستوری آشنا بوده و در چند سال گذشته به عنوان مدیرعامل مپنا فعالیت داشته است. او تاکنون توانسته است قیمت گذاری اجباری را در صنعت خودرو و سایر بخش ها لغو کند.

این کارشناس تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریعتر تصمیمات اشتباه رفع شده و خودرو در بورس کالا عرضه شود. این موضوع به صنعت خودرو کمک می‌کند تا از زیان‌ها خارج شود و تولید و اشتغال را افزایش دهد.

با توجه به اینکه بخش کوچکی از سهام شرکت‌های خودروسازی متعلق به دولت است و مقام معظم رهبری نیز در این نمایشگاه در خصوص توانمندی‌های صنعت داخلی در انتقال این صنعت به بخش خصوصی و دولتی فرمودند.

دارابی در ادامه سخنان خود در خصوص مسائل مربوط به صنعت خودرو، تصریح کرد: صنعت خودرو یکی از سودآورترین صنایع در همه کشورهاست و در واقع بیشترین هزینه های مربوط به آن ناشی از تحقیق، توسعه و فناوری است.

تفاوت قیمت در صنایع بستگی به تکنولوژی مورد استفاده دارد.

مسئله اساسی در صنعت خودرو قیمت مواد اولیه نیست!

توانایی پرداخت هزینه های فناوری، فناوری و همچنین تولید قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این کارشناس به عنوان نمونه بیان کرد: به عنوان مثال در تولید گوشی موبایل مقدار مشخصی مس مصرف می شود و چیزی که تعیین کننده قیمت گذاری است، فناوری استفاده شده است.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا