اخبار اقتصاد ایران

راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین هرگز مدنظر نیست

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ گاه راهکارهای قیمتی برای رفع کمبود بنزین در نظر گرفته نمی شود، گفت: راه حل های غیر قیمتی که فراتر از وزارت نفت باشد یعنی با همکاری سایر سازمان ها و وزارتخانه ها در دستور کار قرار گیرد تا بدون افزایش افزایش یابد. در قیمت بنزین می توان تعادل تولید و مصرف را تامین کرد.

افق میهن محسن پاک نژاد صبح امروز (پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳) در اولین روز کاری خود در خصوص برنامه کوتاه مدت وزارت نفت برای حل چالش عدم تعادل انرژی از جمله مدیریت مصرف گاز، اظهار داشت: برای حل این چالش راهکارهای عملیاتی مفصلی را تحت عناوین برنامه به نمایندگان شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی. البته این بدان معنا نیست که بتوان در کوتاه مدت عدم تعادل را به طور کامل از بین برد، بلکه می توان تا حدودی عدم تعادل را تعدیل کرد.

وی با اشاره به اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی برای واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ گاز، افزود: از آنجایی که بخشی از این گاز در داخل مصرف می شود، به رفع عدم تعادل گاز نیز کمک می کند.

وزیر نفت در خصوص برنامه های وزارت نفت دولت چهاردهم برای رفع کمبود بنزین گفت: در حال حاضر هیچ گاه راهکارهای قیمتی برای رفع کمبود بنزین در نظر گرفته نمی شود.

پاک نژاد ادامه داد: راهکارهای غیر قیمتی برای رفع کمبود بنزین نیز فراتر از وزارت نفت یعنی با همکاری سایر سازمان ها و وزارتخانه ها است. راهکارهایی مانند استفاده از خودروهای کم مصرف یا برقی و مواردی از این دست در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بتوان تعادل تولید و مصرف را بدون افزایش قیمت بنزین متعادل کرد.

وی درباره جذب سرمایه در صنعت نفت گفت: مدل ارتباط مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران که سال هاست تعریف شده نیاز به بازنگری دارد. سازوکار ۱۴.۵ درصدی فعلی به گونه ای است که به سختی می تواند بخش فعلی صنعت نفت را پوشش دهد.

استفاده از مدل های جذب سرمایه خارج از وزارت نفت

وزیر نفت اضافه کرد: از این رو در حال بررسی مدل هایی برای استفاده از وجوه خارج از حوزه وزارت نفت و نه لزوماً وجوه خارجی هستیم. یکی از این نمونه ها استفاده از منابع مالی شرکت ها و صنایع بزرگ مصرف کننده گاز مانند پتروشیمی ها برای مشارکت این شرکت ها در توسعه بالادستی صنعت نفت برای تامین خوراک است.

پاک نژاد در پایان گفت: امروز قرار است با آقای اوجی گفتگویی داشته باشم و از تجربیات ارزشمند ایشان بهره ببرم.

اولین شورای معاونان وزارت نفت در دولت چهاردهم پس از دیدار پاک نژاد با جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم برگزار می شود.

محسن پاک نژاد روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) با کسب ۲۲۲ رای موافق از نمایندگان شورای اسلامی به عنوان وزیر نفت دولت چهاردهم انتخاب شد.

پاک نژاد در پیام خود پس از کسب رای موافق از اعضای شورای اسلامی و انتخاب به عنوان وزیر نفت دولت چهاردهم نوشت: در اولین روز شروع به کار به عنوان وزیر نفت ایران دست و بازو را می بوسم. از دلیرمردان در صحنه عملیات صنعت نفت و به صراحت می گویم که تمام سرمایه صنعت نفت ایران شما هستید و در اختیار شماست که ایران در حوزه انرژی جهانی سربلند و قدرتمند است مشکلات و مسائل همه کارکنان نفت و از شما تقاضای همکاری در این راه را دارم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا