اخبار بورس

راهکار رونق بورس و افزایش اعتماد سهامداران

با توجه به اتفاقات مثبتی مانند تثبیت نرخ خوراک و تعرفه های انرژی صنعتی، رشد حقوق معادن و بهره مالکانه دولت کمتر از تورم بود و انتظار می رفت نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و منابع آن در این زمینه تقویت شود. بودجه سال ۱۴۰۳، اما در این خصوص اقداماتی صورت نگرفت.

راهکارهایی برای رونق بورس و شرایط بازگشت اعتماد سهامداران

رونق بورس مستلزم تقویت صندوق تثبیت بازار، تسهیل در انتشار اوراق تامین مالی شرکتی در بازار سرمایه و کاهش سهم اوراق دولتی با هدف افزایش سهم بخش خصوصی است.

لازمه اصلی اعتماد سهامداران به بازار سرمایه، پیش بینی پذیری اقتصاد و داشتن برنامه ریزی منسجم برای توسعه و غلبه بر چالش ها و اختلافات اقتصادی است. همچنین موانعی که فضای کسب و کار را مختل می کند از جمله تغییرات مکرر قوانین، بی ثباتی نرخ ارز و قیمت کالاها و همچنین تصمیمات اختیاری و قیمت های تعیین شده باید برطرف شود تا سرمایه گذاران بتوانند بر اساس قابل پیش بینی در بازار مشارکت و سرمایه گذاری کنند. شرایط

از طریق انتشار انواع اوراق مالی از اوراق مشارکت گرفته تا صکوک و استصناع، ظرفیت مناسب برای تامین مالی مشاغل فراهم شده است. اما مشکل اینجاست که ظرفیت افزایش اوراق در بازار در اختیار شرکت های دولتی و دولت است و فضای زیادی برای انتشار اوراق بخش خصوصی باقی نمی ماند.

در حال حاضر ضوابط و مقرراتی برای محدودیت مشخص تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه وجود ندارد، اما در بحث اجرا، سازمان بورس باید با جدیت بیشتری نسبت به انتشار اوراق تامین مالی شرکت ها اقدام کند.

انتقاد از توقف دو ساله نماد شرکت های سرمایه گذاری دولتی

وی با انتقاد از اینکه هنوز شرکت ها به مردم واگذار نشده است، گفت: تعلیق دو ساله شرکت های سرمایه گذاری، سهام استان، در شرایطی به صندوق ها و اعتماد مردم ضربه زده است که مدیریت حقوق شرکت‌ها در واقع در دست دولت بودند و باید اطمینان حاصل شود که ارزش سهام این شرکت‌ها در صورت بازاریابی مناسب کاهش پیدا نکند.

بنابراین هنگام بازگشایی نماد این شرکت ها باید فرآیند مدیریت و حضور کارشناسان به جای سیاستمداران در بازار سرمایه انجام شود.

مشکلات و موانع صنعت

صنایع در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری با مشکلات جدی مواجه هستند و با توجه به نظارت مستمر بر امنیت سرمایه گذاری و فضای کسب و کار توسط مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی، تغییرات مکرر در قوانین و مقررات و همچنین بی ثباتی در نرخ ارز مشاهده می شود. و قیمت مواد اولیه بیشترین تأثیر را داشته است. به شرکت ها

علاوه بر این موارد، قیمت گذاری دستوری نیز آسیب شدیدی به صنایع مختلف وارد کرده است. این صنعت نه تنها نیاز به حمایت جدی و ویژه دارد، بلکه نیاز به رفع موانع تولید و کسب و کار دارد. بنابراین باید تلاش کرد تا اقتصاد قابل پیش بینی باشد.

هشدار در مورد ارتقاء غیر واقعی

هنگام تجدید ارزیابی دارایی های شرکت، هیچ فرآیند اقتصادی منجر به ورود نقدینگی نمی شود و عملکرد عملیاتی یا مالی واحد تجاری تغییر نمی کند، بلکه فقط ارزش دارایی ها به روز می شود. بنابراین آنچه به عنوان بخشی از تجدید ارزیابی به سرمایه شرکت اضافه می شود درآمد نقدی مشمول مالیات نمی باشد.

در هر صورت باید معیارهای سخت گیرانه تری برای تجدید ارزیابی وجود داشته باشد تا شرکت زیان ده و ناکارآمد نتواند صرفاً با تجدید ارزیابی ناشی از تورم و افزایش ارزش دارایی ها، ناکارآمدی خود را پنهان کند. از این منظر در قبال معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی ناشران باید به تجدید ارزیابی غیرواقعی توجه کرد و ناکارآمدی و زیان بنگاه ها را پوشش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا