اخبار بورس

راهکار کاهش ریسک سیستماتیک و مواجهه با آن

ریسک سیستماتیک، ریسک اجتناب ناپذیر در بازار سهام؛

ریسک سیستماتیک یکی از ریسک‌های احتمالی و اجتناب‌ناپذیر در سرمایه‌گذاری است که برخلاف ریسک‌های موجود در اکوسیستم بازار، از جنگ‌های منطقه‌ای یا تنش‌های نظامی سرچشمه می‌گیرد و شامل عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌شود. این ریسک یکی از مخرب ترین ریسک های شناخته شده در بورس است.

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسحفظ یا افزایش نرخ بهره همواره با میزان مشخصی از ریسک همراه بوده است. البته شناخت ریسک های بازار و نحوه کاهش آنها را می توان یکی از الزامات سرمایه گذاری دانست.

ریسک سیستماتیک یکی از ریسک‌های احتمالی و اجتناب‌ناپذیر سرمایه‌گذاری است که بر خلاف ریسک‌های موجود در اکوسیستم بازار، از جنگ‌های منطقه‌ای یا تنش‌های نظامی سرچشمه می‌گیرد و شامل عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌شود.

این ریسک یکی از مخرب ترین ریسک های شناخته شده در بازار سهام است زیرا اثر آن به یک سهم یا صنعت محدود نمی شود، بلکه کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. این ریسک غیرقابل پیش بینی به عنوان ریسک بازار یا ریسک غیرقابل جابجایی نیز شناخته می شود.

راه حل اصلی برای کاهش این ریسک تخصیص دارایی است. سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها، مانند سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه در بازار املاک، یکی از راهکارهای مهم برای مقابله با این ریسک است، اما نمی‌توان تاثیر آن را بر عملکرد پرتفوی نادیده گرفت.

به گفته کارشناسان، زمانی که ریسک های سیستماتیک برای بازارهای مالی وجود دارد، سرمایه گذاران سناریوی ریسک گریزی را انتخاب می کنند. اما بازارسازان با ارائه نقدینگی و بسته های حمایتی به بازار می توانند از شدت شرایط بحرانی بکاهند و بازار را در تعادل نگه دارند.

چند نمونه از ریسک سیستماتیک در بازارهای مالی:

بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ که با وام‌های رهنی پایین در ایالات متحده آغاز شد و در سراسر جهان گسترش یافت و منجر به فروپاشی مؤسسات مالی، رکود اقتصادی و زیان‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران شد. افزایش ناگهانی نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ که منجر به افزایش شدید نرخ بهره اوراق قرضه و کاهش قیمت سهام و سایر دارایی ها شد. شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ که در نتیجه آن شاخص های سهام در سراسر جهان به طور چشمگیری سقوط کرد و جنگ بین روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ که منجر به افزایش شدید قیمت انرژی، اختلال در زنجیره تامین جهانی و عدم اطمینان قابل توجه در بازارهای مالی شد.

لازم به ذکر است که برخلاف ریسک سیستماتیک ریسک غیر سیستماتیک این مربوط به یک شرکت یا یک صنعت است و محدود به آن است و به طور خاص بر آن تأثیر می گذارد.

ریسک های غیر سیستماتیک را می توان از طریق تنوع در سبد سرمایه گذاری کاهش داد.

نمونه هایی از این ریسک عبارتند از رقابت شدید در یک صنعت، مشکلات مدیریتی در یک شرکت، اختلال در زنجیره تامین یک شرکت، یا تغییر در قوانین و مقررات مربوط به یک صنعت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا