اخبار اقتصاد ایران

راه آهن در منطقه آزاد انزلی فرصتی برای توسعه صادرات به بازار اوراسیاست

سامان نظری گفت: این طرح شبه قاره هند را به اروپا متصل می کند. علاوه بر این، هند، ایران و سایر کشورهای منطقه می توانند کالاهای خود را سریعتر از مسیر کانال سوئز به اروپا منتقل کنند.

ایران تحلیل سامان نظری تولید کننده منطقه آزاد انزلی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان به نقش و اهمیت اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین و در این راستا با تاکید بر اینکه راه آهن انزلی معتقد است فرصتی برای توسعه صادرات به بازار اوراسیا در منطقه آزاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: پروژه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین جدای از اتصال بنادر شمالی. کشور با داشتن بنادر جنوبی و ایجاد زیرساخت های لازم برای تبادل کالا و مسافر در داخل کشور، در واقع بخشی از یک پروژه فراملی است که منجر به تکمیل یکی از شاخه های کریدور نوستراک (شمال) می شود. جنوب) و مسیر ترانزیتی مهمی برای کشور از نظر مبادلات تجاری و تجاری با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اروپایی ایجاد می کند. ترانزیت کالا و بار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته این سرمایه گذار بخش خصوصی، با توجه به مبادلات تجاری منطقه ای موجود و چشم انداز روابط اقتصادی کشورهای منطقه، این مسیر با برنامه ریزی و حمایت و تسهیل می تواند نقش بسزایی در عرصه تجارت و کشورها داشته باشد. آذربایجان، روسیه، منطقه قفقاز و اروپا می توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شوند.

به گفته وی، این طرح در واقع شبه قاره هند را به اروپا متصل می کند. علاوه بر این، هند، ایران و سایر کشورهای منطقه می توانند کالاهای خود را سریعتر از کانال سوئز به اروپا منتقل کنند.

نظری ادامه می دهد؛ کارشناسان معتقدند کریدور شمال-جنوب ظرفیت جابجایی سالانه ۲۰ میلیون تن کالا را دارد و با فعال شدن این کریدور، حمل کالا از هند به فنلاند بین ۲۱ تا ۲۳ روز زمان می برد، در حالی که این کالاها ۳۵ تا ۴۰ روز از طریق کانال سوئز. روزه به فنلاند می آید.

به گفته این تولیدکننده مواد غذایی، این خط ریلی نه تنها اقتصاد استان را متحول می کند، بلکه فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری و صادرات برای کشور ایجاد می کند.

منطقه آزاد انزلی به خودی خود فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است، اتصال این راه آهن ارزش آن را دوچندان می کند و باید از این فرصت برای ایجاد بستری برای توسعه صادرات به بازار اوراسیا استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا