اخبار اقتصاد ایران

راه آهن رشت – کاسپین تغذیه کننده مقصدهای داخلی و مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و اروپاست

محمدکاظم شکوهی راد معتقد است راه آهن رشت – خزر با وجود مسافت کم چند موضوع مهم دارد که یکی از آنها این است که بدون اتصال راه آهن تهران – رشت به دریای خزر و بندر خزر عملا این خط بیشترین است. نقش مهم راه آهن از نظر بار و حمل و نقل کالا. باز می ماند.

به گزارش دیارمیرزا محمدکاظم شکوهی راد از مدیران سابق اقتصادی استانداری گیلان و کارشناس اقتصادی در خصوص اهمیت اتصال راه آهن تهران – رشت به بندر کاسپین می گوید: راه آهن رشت – بندر کاسپین این امکان را فراهم می کند که خزر را باز کن آهن ملی و از طریق آن کالا را به پاکستان، دریای جنوب، خلیج فارس و دریای عمان و این مراکز می رساند و علاوه بر تغذیه مقاصد داخلی به مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و حتی می رساند. این امکان را در مسیر بازگشت، برای حمل کالاهای این مناطق به اروپا ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: راه آهن رشت – خزر با وجود فاصله کم چند موضوع مهم دارد که یکی از آنها این است که بدون اتصال راه آهن تهران – رشت به دریای خزر و بندر خزر، عملا این خط مهمترین کارکرد است. راه آهن از نظر بار و حمل و نقل کالا. باز می ماند.

این خط ریلی زمانی معنا پیدا می کند که بهره برداری از راه آهن تهران – رشت و به اصطلاح راه آهن سراسری به دریای خزر و تاسیسات دریایی متصل شود، بنابراین با این اتفاق مهم، بهره برداری از راه آهن رشت – تهران از نظر فعال می شود. عملیات باربری و رونق را به همراه خواهد داشت. و راه آهن رشت مورد بهره برداری قرار می گیرد و به شبکه ریلی کشور متصل می شود.

دوم اینکه مسیر معروف باربری شمال به جنوب امروز از طریق دریای خزر به سواحل خزر می رسد. اگر کاسپین به بندر قابل اعتمادی مانند راه آهن متصل نباشد و نتواند از امکانات بندری استفاده کند، نمی تواند کارایی لازم، میلیون ها تن را داشته باشد. کالایی که هر ساله از این مسیر وارد می شود، با اتصال دریای خزر به بندر ملی می تواند از راه درست به دست مصرف کننده برسد و به مقاصد تعیین شده برسد و بنابراین تفکر حاکم بر اتصال راه آهن به بندر خزر. به خوبی مطالعه و برنامه ریزی شده است. اگر اشتباه نکنم در زمان دکتر مسرور این اتفاق افتاد.

شکوهی راد می افزاید: راه آهن رشت – خزر این امکان را فراهم می کند که خزر را به راه آهن سراسری متصل کرده و از طریق آن کالا به پاکستان، دریای جنوب، خلیج فارس و دریای عمان و این مراکز علاوه بر تغذیه مقاصد داخلی به مقاصد شرقی و جنوب شرق آسیا و حتی امکان حمل کالا از این مناطق به اروپا در مسیر بازگشت

ظرفیتی که بندر کاسپین امروز دارد و می تواند کالا وارد کند فراتر از ظرفیت کامیون ها است و علاوه بر آن کامیون در این مسیر رشت – قزوین و حضور آن در بزرگراه رشت – تهران بر امکانات توریستی و سایر موارد تاثیر منفی دارد. به عبارتی فضای امن گردشگران را از بین می برد. خطر دارد و کاهش تردد بار در جاده باعث افزایش توسعه گردشگری شمال و گیلان می شود.

راه آهن قزوین – رشت در حال حاضر عملا قطار مسافری دارد و باربری ندارد زیرا بار در بندر است و مهم ترین بارگیری و حمل و نقل اولیه در بندر انجام می شود. با اتصال راه آهن به بندر کاسپین، تجارت در گیلان رونق می گیرد و حتی رونق زیادی به محصولات گیلان برای صادرات می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا