راه آهن شلمچه بصره، فرصتی برای تجارت ۱۱ میلیارد دلاری با عراق – افق میهن
با توجه به وضعیت راه آهن Shalmcheh Basra ، یک متخصص در صنعت راه آهن گفت: “با توجه به ترافیک میلیون ها زائر در طول اربین ، تمرکز فعلی بر ارتباط مداوم ریلی بین ایران و عراق است.”
محمد جواد شاهجووی با توجه به اهمیت راه آهن Shalmcheh Basra به عنوان یک پروژه استراتژیک ، گفت: “این پروژه تقریباً دو دهه در دستور کار قرار گرفته است ، اما به دلایل مختلف مانند استفاده از طرف عراق و ناسازگاری نهادهای داخلی”.
وی افزود: خوشبختانه این پروژه در حال حاضر در مسیر مناسب قرار دارد و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تسریع در آن دارد. ” با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزایای این مسیر ، اتصال راه آهن ایران به عراق توسط شلامچه یکی از مهمترین اولویت های موجود در زمینه ترافیک بین المللی است.
وی خاطرنشان کرد: مسیر Shalomcheh Basra در حال حاضر تنها گزینه اتصال ریلی دو کشور است ، وی گفت: علاوه بر این ، پروژه راه آهن Kermannhah Khosravi نیز باید به خانه عراق بغداد وصل شود. اگرچه مسیر دوم از نظر ظرفیت فنی و بار و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است ، اما پروژه Shalomcheh -Basra در حال حاضر اولویت است.
وی گفت: حذف کل این پروژه ریلی تنها ۵ کیلومتر است که با ساخت یک پل Shalamcheh به جزیره سندباد در عراق و سپس به ایستگاه قطار بصره متصل می شود. از ایستگاه قطار بصره ، شبکه حمل و نقل ریلی عراق به بغداد در دسترس است که اتصال کامل به طور کامل امکان پذیر است.
با توجه به اهمیت استراتژیک مسیر ، کارشناس ترافیک ریلی گفت: “در حال حاضر دو مرز تجارت و مسافر فعال بین ایران و عراق وجود دارد و حجم معاملات بین دو کشور حدود ۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود.” علاوه بر این ، تبادل گسترده زائران و زائران عراقی در مشهاد نیاز به زیرساخت های حمل و نقل ایمن ، سریع و مداوم بین دو کشور را دو برابر کرده است.
وی گفت: “آنچه برای این پروژه مهمتر است ، زاویه تغییر مسافر است.” به خصوص در زمان آربن ، هنگامی که حجم زائران ایرانی به اوج عراق ، شروع یک خط ریلی غیر توقف مداوم و نیاز به حمل و نقل ترکیبی می تواند منجر به تغییر در تسهیل زیارت شود.
شاهجو گفت: انتقال مسافران به عراق در حال حاضر توسط قطار و تدوین اتوبوس انجام می شود و می افزاید: “اگر از راه آهن Shalmcheh Basra استفاده می کنید ، این مسیر می تواند بار عمده ای را برای ترافیک جاده ای به همراه داشته و از تراز ترافیک بین دو کشور پشتیبانی کند.”
وی ادامه داد: با وجود ظرفیت بالای این مسیر ، تیم عراق هنوز علاقه زیادی به بازاریابی خط ریلی Shalamcheh -Basra نشان نداده است. در حال حاضر ، پیگیری در ایران نیز بیشتر حمل و نقل مسافر از این خط راه آهن است.
اولین قدم اتصال مداوم خط راه آهن ایران است
با توجه به چشم انداز تجاری سازی Shalamcheh -Basra -beisenbahn ، کارشناس صنعت راه آهن گفت: “اگر این مسیر در مرحله اول به بهره برداری برسد و زیرساخت های مسافر آن فعال شود ، می تواند به عنوان یک مسیر تجاری نیز توسعه یابد.”
راه آهن Shalomcheh Basra ، حلقه اتصال آسیای میانه به عراق
وی افزود: مسیر ریلی Shalmcheh Basra می تواند به ترکیب آسیای میانه ، افغانستان و پاکستان توسط ایران ادامه دهد. در گذشته ، این مسیر به عنوان یک مسیر بالقوه ارتباط ایرانی با مدیترانه از طریق سوریه تلقی می شد ، اما با توجه به تحولات در سوریه ، چنین افق در حال حاضر غیرقابل تصور است.
شاهجو تأکید کرد که این پروژه باید در شرایط فعلی با تمرکز بر رابطه ایران و عراق دنبال شود. اولین قدم تکمیل و شروع زائران عراقی و مسافران عراقی در مشهاد است. پس از استثمار ، توسعه تجاری مسیر به تدریج قابل بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: این خط می تواند در آینده نقش تکمیلی در بنادر جنوبی و شمالی ایران داشته و برخی از بورس های منطقه ای را پوشش دهد. با این حال ، نباید انتظار داشت که در حجم ترانزیت ایران تفاوت معنی داری ایجاد کند.
زیرساخت های ریلی فرسوده در عراق از پرش های تجاری جلوگیری می کند
این کارشناس حمل و نقل ریلی دریافت که مسیری که برای Shalomcheh -Basra -Railway طراحی شده است ، در نهایت توانایی تغییر تا ۵ میلیون تن در سال را دارد. حتی اگر با ظرفیت کامل کار کند ، احتمال وجود گردن به دلیل فرسودگی و ظرفیت خطوط ریلی در خاک عراق وجود دارد.
شاهجو در مورد آخرین توافق نامه های اجرای این پروژه گفت: با توجه به درک جدید ، ساخت این پل بر فراز آروند و زیرساخت ها ، روسازی و معدن در پروژه ایران خواهد بود. در مقابل ، ساخت بخشی از خاک عراق از این پل به ایستگاه بصره به یک پیمانکار اسپانیایی منتقل شد.
در پایان ، وی گفت: به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن ، این پل و بخش ایران ظرف شش ماه ساخته می شوند. از طرف دیگر ، تیم عراق قول داده است که طی شش ماه ساخت و ساز خود را پایان دهد.
منبع: مهر