ترندهای روز

راه حل علمی برای رفع بوی سیر در دهان چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سیر یک ماده غذایی دوگانه است: از یک طرف خوراکی و ادویه عالی برای طعم دادن به غذا و از طرف دیگر عامل بوی بد دهان است. اما چرا سیر چنین تاثیری دارد و چگونه می توان از شر آن خلاص شد؟

دانشمندان به تازگی غذای معجزه آسایی را کشف کرده اند که سادگی و کارایی آن ممکن است بسیاری را شگفت زده کند.

در واقع سیر خام به خودی خود بوی قوی ندارد، اما زمانی که یک حبه سیر له شود یا پوست کنده می شود، مواد شیمیایی تولید می شود که باعث انتشار بو می شود. این بو به خصوص پس از هضم و واکنش های شیمیایی در دهان و دستگاه گوارش بیشتر آشکار می شود.

هنگامی که یک سلول سیر بریده می شود، آنزیمی به نام آلییناز آزاد می کند که در تماس با هوا به آلیسین تبدیل می شود. ماده ای که باعث بوی تند سیر خام می شود. آلیسین خیلی سریع به ترکیبات گوگرد آلی بدبو تجزیه می شود که پس از هضم به سختی از بدن خارج می شوند.

آیا واقعا راه حل ساده ای وجود دارد؟

نگران نباشید بوی سیر اجتناب ناپذیر نیست. سال ها است که راه حل های مختلفی برای پنهان کردن یا از بین بردن بوی سیر معرفی شده است، اما محققان دانشگاه ایالتی اوهایو راه حل موثری پیدا کرده اند: ماست طبیعی.

دانشمندان سیر خام را در ظروف شیشه ای قرار دادند و مقدار ترکیبات فرار گوگرد را قبل و بعد از تماس با منابع مختلف چربی و پروتئین اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد که ماست پرچرب ۹۹ درصد از ترکیبات بو را کاهش می دهد. این نتایج با مطالعات قبلی که شیر پرچرب را به عنوان راه حلی موثر برای از بین بردن بوی سیر معرفی کرده بودند، مطابقت دارد.

راضی و سالم

سیر علاوه بر تاثیری که بر بوی بد دهان دارد، فواید بسیاری برای سلامتی از جمله خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی دارد. همچنین برای سلامت قلب و عروق مفید است و به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند.

در نهایت برای اینکه اطرافیانتان از بوی سیر در دهان شما ناراحت نشوند، راه حل ساده و علمی این است که در پایان غذا ماست بخورید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا