اخبار اقتصاد ایران

راه نجات کشور برخورداری از یک برنامه با کیفیت و دقیق توسعه است

راه نجات کشور داشتن برنامه توسعه با کیفیت و دقیق است، متاسفانه برنامه هفتم نسبت بسیار کمی به چنین برنامه ای دارد. پیشنهاد می کنیم فوری ترین اقدام شما بسیج ظرفیت های اطلاعاتی ملی برای اصلاح، تکمیل و طراحی چنین برنامه هفتمی و تهیه تجهیزات آن به قول شماست.

افق میهن، دکتر حسین راغوفر و دکتر فرشاد مومنی دو اقتصاددان برجسته کشور نامه ای خطاب به مسعود بیشیدیان رئیس جمهور ایران نوشته اند که در اختیار فرارو قرار گرفته است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر مسعود پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می گوییم.

۱. این پیروزی هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم پیروزی مردم بود و با وجود اینکه هنوز اعتماد نیمی از مردم به صندوق های رای احیا نشده است، امید است عملکرد جناب عالی و کل نظام سیاسی کشور به تدریج اعتماد از دست رفته این نیمه دیگر را – و کسانی که به جنابعالی رای دادند فقط به دلیل نفی گزینه دیگر – باز خواهد گشت و مشارکت در زندگی اجتماعی و سیاسی موجب تقویت انسجام اجتماعی و ملی خواهد شد. وحدت.

۲. علت اصلی فرسایش انسجام اجتماعی را باید در سیاست های اقتصادی سی و پنج سال اخیر جستجو کرد. علت اصلی ناپیوستگی‌های اجتماعی در جامعه را باید در سیاست‌های نابرابری‌آفرین و تبعیض‌آمیز نظام تصمیم‌گیری اساسی و ایدئولوژی توجیه‌کننده آن جستجو کرد که منجر به نابرابری‌های بی‌سابقه در توزیع فرصت‌ها و منابع شد. در جامعه ای به شدت نابرابر، تنها فرصت ها و منابع نیستند که به طور نابرابر توزیع می شوند، بلکه امید به آینده نیز به طور مساوی توزیع می شود.

۳. از دست دادن امید به آینده منشأ اشکال مختلف اعتراض و طغیان است. همانطور که قیام مدنی کنونی منجر به عدم شرکت ۶۰ درصد در انتخابات ریاست جمهوری در دور اول و ۵۰ درصد در دور دوم شد. و قیام خشونت باری که در پاییز ۱۴۰۱ شاهد بودیم. این شورش جلوه های دیگری نیز دارد که از جمله آنها سرپیچی و سرپیچی از قوانین است که در بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شاهد آن هستیم و تخطی مستمر از قوانین رانندگی. در جامعه یکی از بارزترین آنهاست. اما اغتشاشات به این موارد محدود نمی شود که از مظاهر آن می توان به جنایت، اعتیاد به تریاک، خودکشی، مهاجرت و ده ها آسیب اجتماعی دیگر اشاره کرد.

۴. فساد محصول نابسامانی هایی است که در نتیجه نابرابری های ساختاری، فقر گسترده و عمیق به وجود آمده است و باید توجه داشت که فساد خود موجب تولد فساد می شود. راه مبارزه با فساد توسعه تولید صنعتی در کشور و ایجاد اشتغال کامل و شایسته است.

۵. نابرابری های بی سابقه، فقر گسترده و فسادهای افسارگسیخته همه محصول سیاست های اقتصادی سی و پنج سال گذشته است و بدیهی است که تداوم آنها فوایدی دارد که مانع اصلی هر اصلاحی به نفع مردم است. مواظب باشید هر جا که مراکز توزیع قدرت و ثروت شکل می گیرد از آنها پرهیز شود. مردم برای آخرین بار امتحان دادند و امید ما این است که لطف خداوند به مردم، صداقت و سلامت جنابعالی که بزرگترین سرمایه شما در این کمپین با اژدهای هفت سر آشوب است را به تدریج حذف کنید. موانع با کمک مشارکت مردم.

۶. فراموش نکنید که تا یک ماه پیش بسیاری از کسانی که به مسعود مزیکیان رای می دادند هیچ شناختی از او نداشتند اما امروز او رئیس جمهور منتخب مردم است و رای مردم شما را در این سمت قرار داده است. امروز مسعود البدیشیان زاییده شرایط تاریخی جامعه ای است که مصیبت های مختلفی را تجربه کرده است و شما بدهکار ملت هستید و به مطالبات آنها پاسخ می دهید. اگرچه احزاب مختلف با آمیزه‌ای از انگیزه‌های مذهبی، ملی و یا برای به دست آوردن سهمی از قدرت و ثروت دور شما حلقه زدند، اما فراموش نکنید که این افراد مطالبه‌گری هستند که ناظر اعمال شما هستند. جنابعالی مدیون هیچ حزب و گروه خاصی نیستید.

۷. راه نجات کشور داشتن برنامه توسعه با کیفیت و دقیق است، متاسفانه برنامه هفتم نسبت بسیار کمی با چنین برنامه ای دارد. پیشنهاد می کنیم فوری ترین اقدام شما بسیج ظرفیت های دانش ملی برای اصلاح، تکمیل و طراحی چنین برنامه هفتم و تامین تجهیزات آن به قول شما باشد که از مهمترین آنها می توان به شفاف سازی فرآیندهای تصمیم گیری و تخصصی شدن آن اشاره کرد. منابع، بسیج ظرفیت های دانش ملی در مسیر جلب مشارکت برای افراد در سرنوشت اقتصادی خود همراه با حفظ عزت نفس برای ساختن زندگی مطلوب خود مثمر ثمر است.

۸. به فرمایشات حضرت علی (ع) که فرمودند «یادت هست که خودت اخبار حکام را می شنیدی و گروهی را مدح می کردی و دیگران را محکوم می کردی، به زودی مردم از نحوه حکومت تو صحبت می کنند، مراقب باش. نکوهش و ایراد گرفتن، همان طور که شما از کسانی که مستحق انتقاد بودند، گفته شده است که زبان مردم، قلم خداوند متعال در مورد پادشاهان است در نظر تو نمایان می شود، عظمت و قدرت خداوند را در نابودی و به وجود آوردن و زنده کردن و مردن یاد کن که ذکر آن جوشش غرور و تکبر را فرو می نشاند. قانون امیر کوشش برای جلب رضایت عموم است و اگر عموم مردم از امیر راضی باشند، نارضایتی نخبگان ضرری به او نمی رساند، اما اگر عموم مردم ناراضی باشند، رضایت نخبگان نخواهد بود. به او سود برساند. عوام جانشینی ندارد و عوام اگر شسته شوند مانند دریا می شوند که در هنگام طوفان هیچ کس نمی تواند در برابر آن بایستد، در حالی که خواص این گونه نیست. .

۹. بدون مطالبه شخصی از شما اعلام می داریم تا زمانی که به تعهدات خود در رفع گرسنگی پایبند باشید و به تعهدات قانون اساسی در آموزش و پرورش پایبند باشید، برای رفع مصائب و گرفتاری های مردم عزیزمان در کنار شما خواهیم بود. و خدمات بهداشتی برای همه؛ حول قوه الهی.

فرشاد مومنی، حسین راغوفر، هفدهم تیرماه، هزار و چهارصد و سه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا