اقتصاد جهان

رتبه دوم ایران در میان 30 اقتصاد بزرگ دنیا از نظر میزان رشد+جدول

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهانی که با عنوان «گزارش چشم انداز اقتصاد جهان» منتشر شد، رشد اقتصادی ایران را ۵.۴ درصد برای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و بهترین عملکرد اقتصاد ایران از زمان خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸ و اجرای سیاست فشار حداکثری توسط کاخ سفید بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۳ پس از هند بیشترین رشد اقتصادی را در بین ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان به ثبت خواهد رساند. این ۳۰ اقتصاد که مجموعاً ۸۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می کنند، شامل اقتصادهای توسعه یافته مانند آمریکا و آلمان و همچنین کشورهای در حال توسعه مانند ایران، ترکیه، کره جنوبی و چین می شود.

در میان این اقتصادها، انتظار می رود هند در سال ۲۰۲۳ با رشد ۶.۷ درصدی، بالاتر از هر کشور دیگری باشد. پس از هند، ایران با رشد ۵.۴ درصدی در بین این کشورها رتبه دوم را از نظر رشد اقتصادی دارد. فیلیپین با رشد ۵.۳ درصدی پس از ایران در رتبه سوم قرار دارد.

از میان این کشورها، آرژانتین و عربستان سعودی، آلمان و پاکستان با رکود اقتصادی و رشد منفی مواجه شدند. اقتصاد آرژانتین و عربستان سعودی ۱.۱ درصد رشد کرد. آلمان نیز رشد منفی ۰.۳ درصد و پاکستان رشد منفی ۰.۲ درصد را ثبت کردند.

رشد اقتصادی برخی دیگر از کشورها عبارتند از: برزیل ۳.۱٪، کانادا ۱.۱٪، مصر ۳.۸٪، فرانسه ۰.۸٪، ژاپن ۱.۹٪، کره جنوبی ۱.۴٪، نیجریه ۲.۸٪، هلند ۰.۲٪، روسیه ۳٪، تایلند ۲.۵٪. آمریکا ۲.۵ درصد و انگلیس ۰.۵ درصد.

صندوق بین المللی پول در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۴ ۳.۷ درصد و در سال ۲۰۲۵ ۳.۲ درصد پیش بینی کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا