اخبار بورس

رتبه نهم سازمان اموال تملیکی در بین شرکت‌های دولتی/تعیین تکلیف کالا‌ها در سازمان تملیکی در شفافیت کامل انجام می‌شود/ رتبه نخست سازمان تملیکی در اقدامات برجسته

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلعبدالمجید اجتهی مدیرعامل سازمان اموال در نشست خبری و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تا دولت سیزدهم مشخص نبود. با ورود مسئولان، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه اقدامات خوبی انجام شد. این نشان می دهد که این سازمان نیازمند همکاری و تعامل هر سه قوه است. اگر بخواهیم مشکلی که بخشی از آن به تعیین تکلیف کالا مربوط می شود را اجرایی کنیم، سازمان تامین نیاز به همکاری هر سه قوه دارد. در سایه این تعامل اقدام خوبی صورت گرفت.

وی افزود: طی دو هفته گذشته در دومین سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان، بر اساس اظهارات استاندار هرمزگان و گزارشات ارائه شده همراه با مستندات همکاران سازمان گمرک، بنادر و دریانوردی، می توان اعلام کرد که کالاهای رسوبی قبل از سال ۱۴۰۰ قطعا در بنادر و انبارها هستند. ما نه گمرک داریم، نه انبار عمومی و نه سازمانی برای جمع آوری و فروش اموال. استاندار هرمزگان در همین گزارش گفت: کالاها از سال ۶۰ تعرفه دریافت کردند. نوع تخصیص این کالاها تخریبی بوده است. سال گذشته بیش از ۳۶۰ کامیون کالا را حذف و منهدم کردیم. بیشتر اجناس مربوط به دهه ۸۰ بود. حتی بخشی به دهه ۶۰ اشاره داشت.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی ادامه داد: با تعامل و همکاری خوب دستگاه های اجرایی و قضایی در شفافیت کامل می توان گفت اجناس ته نشین شده سال های گذشته شناسایی شده است. کالاهای موجود در انبارها نکته دیگر اینکه تخصیص کالا در سازمان تدارکات با شفافیت کامل انجام می شود. فروش کالا از طریق حراج الکترونیکی یا مزایده الکترونیکی انجام می شود. ما از سال ۱۴۰۲ حراج حضوری برگزار نکرده ایم. کلیه مزایده های ما در سیستم حراج خرده فروشی و پلت فرم سیستم الکترونیکی دولتی انجام می شود. ما بیش از ۱۸۰ دور حراج خرده فروشی آنلاین را در یک پلت فرم کاملا رقابتی و شفاف انجام داده ایم. در ۲۲ ام بهمن همزمان ۲۲ حراج آنلاین خرده فروشی در ۲۲ استان برگزار شد.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید طبق مقررات دولتی امکان شرکت در این مزایده برای همه افراد جامعه وجود دارد زیرا هیچ واسطه ای وجود ندارد و رقابت کاملاً مشخص است و مردم می توانند کالاهای مورد نیاز خود را برای مصرف در این حراجی ها خریداری کنند. . ما نمی گوییم مزایده مشکلی ندارد، اما این حراجی ها در شفافیت کامل انجام می شود.

اجتهادی تصریح کرد: سازمان تملک در سال ۱۴۰۲ در بین سازمان های زیرمجموعه وزارت اقتصاد از نظر دستاوردهای برجسته رتبه اول را کسب کرد. مجمع عمومی سازمان برای اولین بار در موعد مقرر و بدون قید و شرط تشکیل شد. صورتهای مالی سالانه این سازمان به تایید نهادهای ذیربط رسیده است. سازمان املاک و مستغلات در رده نهم شرکت های سودده قرار گرفت. هنگام تعیین عوارض کالا در سال ۱۴۰۱، عوارض کالا ۴۷ برابر تعیین شد. این سازمان در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۱۰۹ درصدی در تخصیص کالاهای در اختیار داشته است.

مدیرعامل سازمان اموال و املاک ادامه داد: در زمینه مرمت، افزایش ۱۰۶ درصدی در احیای املاک متروکه داشته ایم. بیش از ۴۰۰۰ خودرو سبک و سنگین و بیش از ۲۰۰۰ موتورسیکلت سفارش داده ایم. برای تخصیص برخی موتورسیکلت ها محدودیت داریم. سعی کردیم با وجود دستگاه های نظارتی کوچکترین تخلفی از مقررات نداشته باشیم. جهش خوبی که اتفاق افتاد، ابتکار دولت در قانون بودجه ۱۴۰۲ بود. اولین متن قانون بودجه ۱۴۰۲، واگذاری املاک بود. از دو هواپیما و یک قطار استفاده شد. امیدواریم تا پایان سال تمامی خودروهای سواری و تجهیزات راهسازی موجود در اختیار سازمان قرار گیرد.

اجتهادی افزود: از نظر زیرساختی اقدامات خوبی از سوی سازمان املاک انجام شده است. این سازمان انبارهای مناسبی نداشت. ما تقریباً ۸۸۰۰۰ فوت مربع فضای انبار خریداری کردیم. تقریباً ۱۹۲۰ درصد از فضای قفسه انبار ما نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است. همچنین در خرید موجودی به رشد ۳۵۰ درصدی دست یافتیم.

گفت: در مورد املاک و مستغلات باید چیزی بگویم. ابتدا با اقدامات سازمان، دو پرونده مهم ملکی در پرونده های شناسایی شده املاک کلان اقتصادی به سازمان تملک کننده ارائه شد. یکی شامل ۱۱۴ ملک با ارزش و دیگری ۳۸ ملک بود که با هماهنگی و همکاری قوه قضائیه برای شناسایی املاک انجام شد. برخی از این املاک در مزایده سراسری فروخته شد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که به پیشنهاد وزارت اقتصاد اجرا شد، همکاری تنگاتنگ با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی برای محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی بود که این امر نیز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان تمیلکی گفت: تعهد بودجه ای سازمان اموال تمیلکی هر چه باشد، دولت در قانون بودجه به درآمد سازمان املاک تمیلکی توجهی نمی کند.تعداد بنگاه های املاک بسیار کم است. این سازمان در این چند سال از یک سازمان زیان ده به یک سازمان سودده و در رده نهم بنگاه های دولتی سودآور تبدیل شده است. تعهدات آن کمتر از ۱۰ تلاش قانون ۱۴۰۱ است که انجام شده است. سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان از محل درآمد سازمان برای تغذیه زندانیان اختصاص یافت که آن هم به موقع انجام شد.

اجتهادی تصریح کرد: ما حتی فرصت نداریم کالا را به صورت رایگان به نهادهای حمایتی تحویل دهیم. فاز اول طرح نسیم مهربانی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا شد آذرماه امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. فاز دوم این طرح در اسفندماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر اقتصاد انجام می شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا