اقتصاد جهان

رتبه های زیر 20 ایران در تولید 33 محصول/ فائو: ایران در تولید 7 محصول جزو 5 کشور نخست جهان است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آخرین آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که ایران در سال جاری در زمره بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان بوده است.

علیرغم خشکسالی مداوم، ایران همچنان از نظر تولید انواع محصولات کشاورزی در رتبه بندی جهانی قرار دارد.

بر اساس آمار فائو، ایران در سال ۲۰۲۲ در بین ۲۰ تولیدکننده برتر جهان در تولید ۳۳ محصول کشاورزی قرار داشت. از این میان رتبه ایران در تولید ۱۹ محصول تک رقمی بود، یعنی ایران این محصولات شامل بادام، سیب، زردآلو، گیلاس، نخود، خرما، بادمجان، انجیر، فندق، کنف، گردو، کیوی و پیاز عسل طبیعی را تولید می کند. پرتقال، هلو، خرمالو، پسته و اسفناج در رتبه های ۱ تا ۹ جهان قرار گرفتند.

ایران در تولید هفت محصول پسته، خرما، انجیر، گردو، زردآلو، کیوی و عسل طبیعی جزو پنج کشور برتر جهان بود.

* دومین تولید پسته در جهان متعلق به ایران است

بهترین رتبه ایران در تولید محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۲ مربوط به پسته است، به طوری که با تولید ۲۴۱ هزار تن پسته، ایران دومین تولید کننده این محصول در جهان پس از آمریکا محسوب می شود. آمریکا با تولید ۴۰۰۰۰۰ تن در رتبه اول قرار دارد. تولید پسته ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته که ۱۳۵ هزار تن گزارش شده بود ۷۸ درصد افزایش داشته است. در عین حال، تولید پسته ایالات متحده در سال جاری ۲۴ درصد کاهش یافت.

* مرحله سوم تولید ۳ محصول به ایران رسید

ایران در تولید سه محصول گردو، عسل و زردآلو در سال ۲۰۲۲ به رتبه سوم جهان خواهد رسید. تولید گردو در ایران در سال گذشته ۳۵۵ هزار تن برآورد شد. چین با تولید ۱.۴ میلیون تن در رتبه اول جهان قرار دارد.

ایران با تولید ۷۹ هزار تن عسل در سال جاری رتبه سوم تولید عسل طبیعی را در جهان دارد. چین با تولید ۴۶۱۰۰۰ تن در این زمینه مقام اول جهان را به خود اختصاص داد.

بر اساس گزارش‌ها، تولید زردآلو در ایران در سال جاری به ۳۰۵ هزار تن رسید که کمتر از دو کشور دیگر جهان است. ترکیه با تولید ۸۰۳۰۰۰ تن زردآلو در این زمینه رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد.

ایران چهارمین تولیدکننده خرما است

ایران رتبه چهارم تولید خرما در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است. ایران در سال جاری ۱.۰۳ میلیون تن خرما تولید کرد. مصر با تولید ۱.۷ میلیون تن بیشترین خرما را در جهان تولید کرده است.

* تولید کیوی و انجیر ایران فقط کمتر از ۴ کشور است

ایران در سال جاری در تولید دو محصول پنجمین تولیدکننده جهان بود. از جمله این محصولات می توان به کیوی و انجیر اشاره کرد. تولید کیوی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۲۹۴ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل تغییری نداشت. چین با تولید ۲.۳ میلیون تن در رتبه اول قرار دارد.

تولید انجیر ایران در سال ۲۰۲۲ به ۶۷ هزار تن رسید و رتبه پنجم این محصول به ایران اختصاص دارد. ترکیه با تولید ۳۵۰۰۰۰ تن در رتبه اول قرار دارد.

*رتبه هفتم ایران در تولید ۵ محصول

ایران در تولید هیچ محصولی رتبه ششم را ندارد اما بادام، گیلاس، بادمجان، شاهدانه و هلو پنج محصولی هستند که ایران از نظر تولید رتبه هفتم جهان را دارد.

تولید بادام ایران در سال گذشته ۸۸ هزار تن، بادمجان ۵۹۵ هزار تن، گیلاس ۱۰۵ هزار تن، کنف ۲۰۰ تن و هلو ۵۷۷ هزار تن بوده است. آمریکا با تولید ۱.۸ میلیون تن بادام، بیشترین بادام جهان را تولید کرده است. اولین کشت بادمجان در جهان در چین، گیلاس در ترکیه، شاهدانه در کانادا و هلو در چین است.

*ایران هشتمین تولیدکننده سیب، خرمالو و فندق در جهان است

مجموع تولید سیب در ایران در سال ۲۰۲۲ به ۱.۹ میلیون تن رسید و ایران رتبه هشتم جهان را در تولید این محصول دارد. چین، بزرگترین تولیدکننده سیب جهان، امسال کمی بیش از دو برابر ایران تولید کرد.

ایران با تولید ۱۳ هزار تن فندق در سال ۲۰۲۲ در رتبه هشتم جهان از نظر تولید فندق قرار دارد. ترکیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فندق، ۷۵۶ هزار تن از این محصول را تولید کرده است.

تولید خرمالو ایران در سال جاری ۳۰ هزار تن بوده است. چین با تولید ۳۹۶ هزار تن خرمالو در رتبه اول و ایران هشتم است.

* رتبه نهم تولید ۴ محصول متعلق به ایران است

ایران امسال آخرین رتبه تک رقمی و نهمین تولید جهانی نخود، پیاز، پرتقال و اسفناج را به خود اختصاص داد. ایران امسال ۲.۳ میلیون تن پرتقال تولید کرد و در رتبه نهم تولیدکننده این محصول قرار دارد. تولید پرتقال ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. برزیل با تولید ۱۶.۹ میلیون تن در رتبه اول قرار دارد. تولید نخود ایران در سال جاری ۱۷۶ هزار تن، پیاز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن و اسفناج ۱۰۴ هزار تن بوده است. هند بزرگترین تولید کننده نخود و پیاز در جهان و چین بزرگترین تولید کننده اسفناج بودند.

بر اساس این گزارش، رتبه های اول تا نهم در تولید ۱۹ محصول عمده کشاورزی برای کشوری که هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است، نشان از توانایی بالای ایران در تامین نیازهای غذایی خود در داخل و وابستگی حداقلی به واردات دارد.

*رتبه ایران در تولید ۱۴ محصول بین ۱۰ تا ۱۹ است

همچنین ایران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه های ۱۰ تا ۲۰ را دارد که شامل لیمو و کاهو در رتبه دهم، گوجه فرنگی در رتبه یازدهم، عدس، مارچوبه و نیشکر در رتبه دوازدهم، گندم در رتبه هفدهم، هندوانه و کنگر فرنگی در رتبه اول قرار دارند. رتبه سیزدهم انگور، جو و خیار چهاردهم، چای هجدهم و زیتون نوزدهم شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا