بانک و بیمه

رسانه‌های ایران و چالش مدیریت انتظارات تورمی

طبق بازارهای ذکر شده توسط اقتصاد رسانه ؛ محمد رضا فرسین در جلسه با نمایندگان آذربایجان شرقی در جلسه مشاوره اسلامی با نوسانات ارزی و انتظارات تورم سر و کار داشت. وی گفت: بازارهای ارزی اخیر ناشی از نگرانی های سیاسی مانند بحث در مورد مکانیسم ماشه و محدودیت در تحریم ها است نه به حقایق اقتصادی.

فرسین تأکید کرد که بانک مرکزی با ارزهای خارجی و منابع طلایی و دستورالعمل های جدید صلح را به بازار باز می گرداند. وی همچنین دریافت که نرخ رسمی ارز برای تأمین نیازهای واردکنندگان ثابت است و منابع نفتی این کشور پایدار است. این اولین باری نیست که فارزین به دلیل اخاذی منفی اقتصاد ایران با التهاب بازارهای مالی ارتباط دارد. قبل از آن ، وی افزایش نرخ ارز را به کانال های موش تلگرام نسبت داد. اما چرا رسانه های داخلی نمی توانند انتظارات عمومی را که در ملاء عام شکل گرفته است ، برنده شوند؟

نقش رسانه ها در انتظارات تورمی

رسانه ها در ایران به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای طراحی افکار عمومی نقش مهمی در دولت یا محکم تر کردن انتظارات تورم دارند. در اقتصادی که در آن نرخ ارز به عنوان یک لنگر عمل می کند ، کسانی که رسانه ها را برای اخبار اقتصادی تحت پوشش قرار می دهند می توانند به سرعت بر رفتار اقتصادی مردم ، از جمله تمایل به خرید ارز ، در دارایی های غیرمولد یا حتی پس از تهیه مواد اولیه تأثیر بگذارند. با این حال ، بررسی وضعیت فعلی نشان می دهد که رسانه های ایرانی نمی توانند به طور مؤثر انتظارات تورم را کاهش دهند. دلایل این خطا را می توان در چندین محور بررسی کرد:

پیچیدگی پیام های اقتصادی و عدم ساده سازی

اظهارات رئیس بانک مرکزی ، اگرچه از نظر فنی درست و بر اساس داده های اقتصادی مبتنی است ، اما اغلب توسط مخاطبان عمومی درک نمی شوند. به عنوان مثال ، در گفتار خود ، فرسین به منابع ارز قابل اعتماد و دستورالعمل های ادغام اشاره کرد ، اما این مفاهیم می توانند برای عموم مردم احمقانه و انتزاعی به نظر برسند ، که با اصطلاحات اقتصادی تخصصی آشنا نیست. رسانه ها ، به ویژه رسانه هایی با پروفایل های بالا ، مانند Voice -on -ithe -sima ، وظیفه دارند این پیام ها را به یک زبان ساده و قابل درک ترجمه کنند تا اعتماد عمومی به سیاست اقتصادی تقویت شوند. با این حال ، در بسیاری از موارد ، این رسانه ها یا این خبر آنها را پوشش می دهند ، به این معنی که این امکان مؤثر است.

روی پیام های منفی متمرکز شوید و نه تجزیه و تحلیل expert

برخی از رسانه ها ، به ویژه در فضای مجازی و در شبکه های غیررسمی ، به طور غیرمستقیم با تمرکز بر نوسانات در علاقه به بازار آزاد یا مشکلات اقتصادی مانند کسری بودجه ، انتظارات تورم را ترویج می کنند. این رسانه ها اغلب تفاوت بین نرخ رسمی ارز (برای تحویل غذاهای اساسی) و مجموعه بازار آزاد را به درستی توضیح نمی دهند. به عنوان مثال ، فرسین تأکید می کند که نرخ رسمی ارز تغییر نکرده است و نیازهای وارداتی کشور برآورده شده است ، اما این پیام به ندرت در رسانه ها برجسته می شود. در مقابل ، اخبار مربوط به اخبار ، مانند افزایش فعلی دلار در بازار آزاد بدون تجزیه و تحلیل عمیق ، احساس عدم اطمینان اقتصادی را در بین مردم ایجاد می کند. این نوع گزارش رسانه ها انتظارات تورمی را افزایش می دهد و باعث افزایش رفتار سوداگرانه می شود.

عدم هماهنگی بین رسانه ها و دستورالعمل های کلان اقتصادی

یکی از اصلی ترین مشکلات در سیستم رسانه ای ایران ، عدم هماهنگی منسجم بین رسانه های رسمی و دستورالعمل های کلان اقتصادی است. در حالی که بانک مرکزی سعی می کند ثبات را با ابزارهایی مانند کنترل نقدینگی ، مدیریت ترازنامه و تأمین ارز برای مواد اولیه اولیه راه اندازی کند ، این اقدامات به ندرت در رسانه ها با مشخصات بالا منعکس می شود. به عنوان مثال ، فرسین نشان دهنده ثبات منابع نفتی و ذخایر ارزی است ، اما این سود از حجم بالای اخبار منفی یا حاشیه ای پایین تر است. رسانه های ملی ، که می توانند نقش مهمی در بازسازی اعتماد عمومی داشته باشند ، گاهی اوقات اخبار مربوط یا شعارهای کلیشه ای را شامل می شود ، گاهی اوقات در جهت مخالف ، و گاهی اوقات به عنوان تقاضای مردمی برای دولت تورمی یا غیر عمدی به عنوان یک تقاضای مردمی.

نقش شبکه های اجتماعی و رسانه های غیررسمی

در سالهای اخیر ، رسانه های اجتماعی و رسانه های غیررسمی به منبع مهمی از اخبار تجاری تبدیل شده اند. اگرچه می توانید اطلاعات سریع و گسترده ای را ارائه دهید ، اما اغلب فاقد نظارت دقیق و تجزیه و تحلیل تخصصی هستید. گسترش شایعات مانند پیش بینی های غیرواقعی از جهش نرخ ارز یا کمبود مواد اولیه به سرعت انتظارات تورم را محکم می کند. به عنوان مثال ، بحث هایی مانند فعال کردن مکانیسم ماشه اغراق آمیز و بدون زمینه مناسب است که باعث افزایش عدم اطمینان بازار می شود. رسانه های رسمی در این اتاق نمی توانند به طور مؤثر با این جریانها مقابله کنند یا داستان های مثبت و اقتصادی را تقویت کنند.

فقدان استراتژی اطلاعات منسجم

به منظور مدیریت انتظارات تورمی ، رسانه ها به یک استراتژی اطلاعات منسجم نیاز دارند که مطابق با دستورالعمل های بانک مرکزی باشد. این استراتژی باید شامل تولید محتوای آموزشی ، یک تحلیل ساده و شفاف و همچنین برجسته سازی سود اقتصادی مانند تحویل ارز برای مواد اولیه اساسی یا کاهش رشد نقدینگی باشد. در حال حاضر ، فقدان چنین استراتژی باعث شده است که پیام های مثبت بانک مرکزی در حجم بالای اخبار منفی از بین برود. به عنوان مثال ، تأکید فریزین بر ثبات نرخ های رسمی ارز و منابع ارز قابل اعتماد در صورت همراهی با یک کمپین رسانه ای قوی ، به کاهش نگرانی های عمومی کمک می کند ، اما از این فرصت به خوبی استفاده نشده است.

استراتژی هایی برای بهبود نقش رسانه ها

به نظر می رسد اقدامات زیر به گونه ای ضروری است که رسانه ها بتوانند نقش موثری در کاهش انتظارات تورم داشته باشند:

ساده سازی پیام های اقتصادی: رسانه ها باید مفاهیم اقتصادی پیچیده ای مانند دستورالعمل های ادغام بانک مرکزی را به یک زبان ساده و قابل درک برای عموم ارائه دهند. این کار می تواند از طریق برنامه های تلویزیونی ، اینفوگرافیک یا محتوای تعاملی در رسانه های اجتماعی انجام شود.

تقویت هماهنگی بانک مرکزی: رسانه های رسمی ، به ویژه سمعی و بصری ، باید برای انتقال مخاطب به روشی منسجم و هدفمند ، با بانک مرکزی همکاری نزدیکی داشته باشند.

برخورد با اخبار و شایعات منفی: رسانه ها باید با ایجاد محتوای مبتنی بر داده ها و تجزیه و تحلیل های متخصص ، نسبت به شایعات و اخبار غیر واقعی در فضای مجازی واکنش نشان دهند. این می تواند اعتماد عمومی به سیاست اقتصادی را تقویت کند.

تمرکز بر موفقیت ها: پوشش جامع تر سودهای اقتصادی مانند تهیه ارز برای مواد اولیه اولیه یا پایداری منابع نفتی می تواند به ایجاد احساس ثبات و کاهش انتظارات تورم کمک کند.

آموزش صلاحیت اقتصادی: رسانه ها می توانند با ایجاد محتوای آموزشی ، به عنوان مثال ، به تیز کردن آگاهی عمومی و کاهش رفتارهای عاطفی کمک کنند. ب – برنامه های کوتاه در مورد تأثیر انتظارات تورم بر اقتصاد.

در پایان ، اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی نشان دهنده تلاش های موسسه برای مدیریت انتظارات تورم و تثبیت ثبات بازار است. با این حال ، رسانه های ایرانی هنوز نمی توانند به عنوان ابزاری مؤثر عمل کنند. پیچیدگی پیام های اقتصادی که با اخبار منفی ، عدم هماهنگی با ماکروپولیتیک و ضعف در مقابله با شایعات سروکار دارد ، برخی از دلایلی است که مانع از نقش مؤثر رسانه ها شده است. برای تغییر این وضعیت ، رسانه ها باید با ساده سازی پیام ها ، تقویت بانک مرکزی و تمرکز بر روی اطلاعات شفاف و مثبت ، به کاهش عدم اطمینان و مدیریت انتظارات تورم کمک کنند. این نه تنها به ثبات اقتصادی کمک می کند بلکه اعتماد مردم را به سیاست اقتصادی نیز تقویت می کند. با این حال ، باید اعتراف کرد که اقتدار رسانه های داخلی علیه شبکه های خارجی با یک چالش جدی روبرو است و از رسانه های داخلی مؤثرتر است. با راه حل های ارائه شده ، شفافیت و راستگو ، این اقتدار را می توان به رسانه های داخلی بازگرداند. به ویژه ، این باید به روشهای عمومی باشد که خبرنگاران و تحلیلگران داخلی آنها در ایران نیز با مشکلاتی که مردم باید برای مبارزه با آن روبرو شوند ، مواجه هستند و مطمئناً دوست دارند از کسانی که درآمد کسب می کنند و تورم اقتصادی و مشکلات اقتصادی ایران را لمس نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا