ورزشی

رسوب فساد در فوتبال؛ اگر مدیران مس رفسنجان فساد را فاش نمی کردند، این وضعیت تا کی ادامه داشت؟

۱- نقطه شروع داستان را می توان دردناک ترین قسمت دانست. مشکل این است که مبارزه کنونی با فساد توسط عوامل اخلاقی و انضباطی فدراسیون آغاز نشد که با ابتکار باشگاه مس رفسنجان آغاز شد. همانطور که از اطلاعات فاش شده منتشر شده متوجه می شویم، ظاهرا ماجرا از این قرار است که مدیران فعلی مس رفسنجان در جریان بررسی اسناد مالی با پرداخت های جنجالی که رشوه تلقی می شد، مواجه شده اند. پولی که ظاهراً در سال صعود این تیم به لیگ برتر هزینه شده، برای تسهیل دسترسی مسی به سطح اول فوتبال ایران هزینه شده است.

اخبار رسمی و همچنین شایعات و گمانه زنی های غیررسمی نشان می دهد که پرداخت و دریافت این رشوه ها دلایل گسترده ای داشته است. از سرمربی سابق همین تیم گرفته تا رئیس سابق کمیته داوران، مسئولان برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول، سردبیر یک سایت پرمخاطب ورزشی و برخی مجریان و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی. اگر تنها بخشی از این خبر صحت دارد، ببینید با چه موج بزرگ فساد مواجه شده ایم. چطور تصور می کنید فلان مجری و سردبیری که مثلاً از مس پول گرفته، جلوی باشگاه ها و دیگر رشوه خواران خوب و تمیز باشد و هیچ اشتباهی نکرده باشد؟ چطور می توانید باور کنید که مدیری که برای بردن بازی برای یک تیم پول می گیرد، برای تیم های دیگر هم همین کار را نکرده است؟ وقتی لیز خوردید، می توانید دوباره سر بخورید، شاید راحت تر از قبل!

۲- مدیران فعلی گروه مس رفسنجان بابت راه اندازی این پروژه و دامن زدن به خواب هیولای فساد شایسته تقدیر هستند، اما سوال اینجاست که اگر این دوستان به اکانت های قبلی باشگاه مشکوک نمی شدند و بررسی نمی کردند چه می شد. داستان؟ آیا این بدان معناست که مفسدان در کمال آسایش به کار خود ادامه دادند؟ نقش فدراسیون فوتبال و به خصوص کمیته اخلاق چیست؟ وزارت ورزش چطور؟ نهادهای مستقل قضایی چطور؟ امروز مهمترین چهره های اداری فدراسیون به شدت متهم شده و رسما بازداشت شده اند. آیا ممکن است رئیس کمیته داوران و مسئول برگزاری مسابقات در معرض چنین اتهامات اساسی باشند و هیچکس در فدراسیون شکی در این موضوع نداشته باشد؟ در خوشبینانه ترین حالت ممکن، این کم کاری روسای فدراسیون است که حتی از شرایط اتاق های کناری خود هم خبر نداشتند.

۳- باز هم همانطور که از شواهد پیداست موج آغاز شده توسط باشگاه مس رفسنجان که در ابتدا معطوف به اتفاقات دو سال پیش بود به تدریج به تیم ها و فصول دیگر نیز کشیده شد. هر روز صد خبر از این موضوع در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و طبیعتا تا زمانی که رسمی نشود نمی توانیم به هیچ کدام از آنها مراجعه کنیم. البته اخیرا یکی از روزنامه های رسمی کشور در گزارشی مدعی شده که خداداد افشاریان حداقل در ۱۵ بازی لیگ برتر و جام حذفی به تبانی اعتراف کرده است. اگر فقط همین یک گزارش درست باشد، بسیاری از داوران، کمک داوران، مدیران و باشگاه ها دچار مشکل خواهند شد. ۱۵ بازی که فقط برای یک تیم و با یک داور برگزار نشد. پس ببینید در این همه سال چه فسادی در فوتبال ایران رسوب کرد که هیچکس به آن توجه نکرد. امیدواریم موجی که این بار به وجود آمده هرچند دیر و دور است اما به هر حال نتیجه بدهد و به پاکسازی حداکثری فضای فوتبال ایران منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا