اخبار اقتصاد ایران

رشت – آستارا طبق برنامه پیش می‌رود؛ آغاز عملیات از بهمن ماه

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن رشت – آستارا طبق برنامه در حال پیشرفت است، گفت: برای این کار از دولت روسیه وام گرفته شده است و طبق توافق دو کشور امیدواریم. که تا ابتدای سال ۲۰۲۴ یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر تکمیل خواهد شد. این پروژه را شروع کنید.

افق میهن به نقل از ایسنا، شهریار افندی زاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کلان پروژه های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو پروژه بزرگ در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که یکی از آنها نهضت ملی مسکن با هدف ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال. سال دوم و موضوع پروژه راه ایران یا به عبارتی پروژه ای که می تواند تقاطع کریدور شمال – جنوب شرق – غرب را به هم متصل کند که ایران می تواند در این پروژه نقش اساسی داشته باشد و در منطقه شکوفا شود و ایجاد کند. ظرفیت اقتصادی بزرگی برای کشورهای منطقه و کشورهای همسایه است. آهسته. تدریجی

اهمیت پروژه راه ایران برای کشورهای منطقه و جهان

وی گفت: وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت وی امسال در نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه با ارائه پروژه راه ایران گفت: این پروژه می تواند ظرفیت بزرگی را برای کشورهای منطقه و کشورهای مهم جهان برآورده کند. ایران از طریق آبی یا زمینی با ۱۵ کشور در ارتباط است. کشورهایی به نام کشورهای آسیای مرکزی هم داریم که محصور در خشکی هستند. با این پروژه تمامی کشورهای آسیای مرکزی می توانند به راحتی به آب های آزاد متصل شوند. در کریدور شمال-جنوب، موضوع روسیه به سمت ایران و هند و به ویژه کشورهای آسیای میانه به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان مورد بحث قرار گرفته است. در سمت دیگر محور شرق به غرب، چین به سمت اروپا می تواند نقش مهمی را برای ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد، ایفا کند.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای این منظور سه کار اساسی مقرر شد انجام شود. یکی پروژه های زیربنایی است که مسئولیت این کار با وزارت راه و شهرسازی است که پروژه های زیربنایی این مسیر را تامین کند. پروژه های مهمی در کریدور شمال – جنوب وجود دارد و آن بحث محورهایی است که می تواند از شرق یا غرب دریای خزر باشد و همچنین پروژه هایی که می تواند در شرق ایران بین چابهار، زاهدان، سرخس و. مشهد.

افندی زاده با طرح این سوال که چرا امروزه در جهان به کریدورهای ترانزیتی یا گذرگاه های ترانزیتی توجه می کنند؟ وی گفت: کریدورها اساس کریدورهای لجستیکی هستند، کریدورهای لجستیکی به مراکزی اطلاق می شود که می توانند کالا را توزیع کنند، کریدورهای لجستیکی در نهایت می توانند به کریدورهای تجاری تبدیل شوند و سپس کریدورهای اقتصادی و کریدورهای توسعه ای. به همین دلیل تمام کشورهای دنیا که به دنبال بسته های اقتصادی هستند سعی می کنند در بحث حمل و نقل معابر یا کریدورها را مطرح کنند. گذرگاه ها در دنیا می توانند کشورها را به هم متصل کنند، منافع مشترک ایجاد کنند و در هموارسازی مسائل مختلف نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران یک تقاطع بین کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب در جهان ایجاد کرده است، افزود: پروژه های بسیار بزرگی در ایران داریم که اگر از منظر ترانزیتی به آنها نگاه کنیم به اولویت های کشور تبدیل می شود. ” ما روش های مختلف حمل و نقل داریم. به دلیل موقعیت مکانی و داشتن بنادر در شمال یا جنوب، حمل و نقل دریایی داریم. بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه داریم که ۳۰ تا ۳۵ هزار کیلومتر آن راه اصلی است. در بخش زمین نیز بحث حمل و نقل ریلی مطرح است. البته در بخش حمل و نقل ریلی، اتصال به طور مداوم کار می کند، یعنی قطار می تواند در مسیر ریلی بین کشورهای مختلف حرکت کند، بازرسی ها به حداقل می رسد و سرعت می تواند به حداکثر خود برسد، بنابراین به همین دلیل اولویت داده می شود. به پروژه های ریلی در ایران

پروژه رشت – آستارا یک ماه و نیم دیگر آغاز می شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحی های این پروژه در حال تکمیل است و برای این کار از دولت روسیه وام گرفته شده است و بر اساس توافق بین دو کشور امیدواریم تا اوایل سال ۲۰۲۴ تکمیل شود. یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر این پروژه آغاز خواهد شد. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن پل است و با تکمیل این رینگ مستقیماً به جمهوری آذربایجان، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا متصل خواهیم شد. یعنی از شمال اروپا با راه آهن به بندرعباس می آییم. این به معنای یک شبکه متصل است که می تواند نقش اصلی را در کریدور شمال-جنوب بازی کند.

افندی زاده با بیان اینکه پروژه آستارا رشت طبق برنامه پیش می رود، گفت: پس از توافق در اردیبهشت ماه گذشته امضا شد، طراحی آن تقریباً ۸ ماه طول کشید و طبق برنامه ما تا پایان سال ۲۰۲۳ قرارداد اجرایی بین شرکت معرفی شده ایران و شرکت معرفی شده توسط روسیه منعقد خواهد شد و طراحی ها از سال بعد شروع شود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان نیز در قرارداد گنجانده شده است. دولت روسیه نیز علاقه زیادی به این پروژه دارد، زیرا مسیر انتخاب شده برای هر دو کشور مفید است.

وی با اشاره به پروژه چابهار – زاهدان و یونسی – مشهد گفت: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و با طی مسافتی بسیار کوتاه می توان به کشورهای آسیای میانه حتی افغانستان و سایر کشورها متصل شد. این پروژه یکی از پروژه های بزرگ وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن به طور کامل افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر نیز ظرف یک سال و نیم تا دو سال آماده می شود. همچنین مسیر زاهدان به یونسی که راه آهن بافق به سمت مشهد را قطع می کند حدود ۹۰۰ کیلومتر است که توسط ریاست محترم جمهور در خراسان جنوبی افتتاح شد و یکی از پروژه های کلان وزارت راه و شهرسازی است. توسعه. این مسیر کمک زیادی به کشورهای آسیایی می کند که در آن کشورهای در حال توسعه از نظر اقتصادی به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان متصل هستند.

توسعه همکاری با کشورهای همسایه

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر همکاری با کشورهای همسایه گفت: آذربایجان می تواند از طریق ایران به نخجوان متصل شود، بنابراین پروژه ریلی از طریق آقبند به جلفا وجود دارد و آذربایجان می تواند ترانزیت خود را از ایران عبور دهد. به نخجوان بروید. پروژه بعدی شبکه ریلی را از طریق بندر کاسپین به رشت وصل می کند که امیدواریم تا عید به اتمام برسد، یعنی حدود ۳۵ کیلومتر شبکه ریلی از طریق دریا داریم و سپس به رشت و رشت به رشت وصل می شویم. شبکه ریلی کشور که بندرعباس است. شلمچه به بصره نیز پروژه ای است که حدود ۴۰ سال است در حال مذاکره هستیم، این خط ریلی حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد و به راحتی می تواند ایران را به عراق وصل کند و سپس به سوریه برود.

افندی زاده درباره توسعه راه ها با کشور عراق گفت: سه پروژه با کشور عراق داریم که دو پروژه قبلاً برنامه ریزی شده است، یکی پروژه شلمچه – بصره و دیگری کرمانشاه به خسروی است. پروژه دیگر خط آهن سنندج به باشماق و اقلیم کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع حمل و نقل که در حال تدوین است و امیدواریم تا چند ماه آینده اولین نتایج ارائه شود، تقریبا بین تمام استان ها یا شبکه آزادراهی داریم یا شبکه بزرگراهی. تامین منابع شبکه بزرگراهی یکی از وظایف دولت است، در بحث آزادراه طبق قانون مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری الزامی است. توسعه در حمل و نقل جاده ای یکی از برنامه های آتی ما به ویژه توسعه به سمت غرب کشور و کشورهای ترکیه و کشور است و پروژه های مختلفی برای این منظور دیده شده که باید در تامین منابع در اولویت قرار گیرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه سرمایه گذاری در پروژه های حمل و نقل گفت: وزارت راه متولی بخش فنی و اجرایی است، تامین منابع می تواند از دو جا اتفاق بیفتد، یکی از منابع دولتی و دومی. از بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی است. بخش خصوصی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. برای جذب سرمایه گذاری خارجی بسته هایی از طریق سازمان سرمایه گذاری تهیه می شود، جذب سرمایه گذاری داخلی نیز از طریق سازمان مدیریت انجام می شود.

تلاش برای توسعه ناوگان ریلی با استفاده از توان داخلی و وارداتی

افندی زاده با بیان اینکه بعد از بحث زیرساخت ها بحث نوسازی ناوگان مهم است، گفت: زمانی که شبکه را ساختیم باید برای تکمیل و توسعه ناوگان تلاش کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل ترانزیتی ما از طریق جاده است، اما باید سهم حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم، بنابراین باید تعداد ناوگان ریلی خود به ویژه لکوموتیو و واگن را افزایش دهیم. طبیعتاً باید از تولیدات داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم و همزمان وارد کنیم. پیش بینی می کنیم با تکمیل این سامانه بتوانیم ظرفیت خوبی در شبکه ریلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بحث حمل و نقل ترکیبی در دنیا گفت: اکنون دیگر به یک حالت توجه نمی کنند و می توانیم از ظرفیت بنادر خود استفاده کنیم. در کنار اینها بحث نرم افزاری یعنی عبور سریع کالا از مرزهای کشور وجود دارد. امروزه در دنیا پایانه ها فقط محل عبور و مرور هستند و باید به سمت استفاده از سیستم های الکترونیکی برویم، یعنی وقتی کالایی می خواهد با کامیون تردد کند باید از قبل مدارک آن بررسی شود و برای این کار باید با همه قراردادهایی منعقد کنیم. کشورها و همه این اقدامات. با هماهنگی و تکمیل تجهیزات سخت افزاری قابل انجام است.

افزایش قابل توجه ترانزیت کالا از ابتدای سال

معاون وزیر حمل و نقل، راه و شهرسازی با تاکید بر موضوع تجارت به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم، گفت: زمانی که زیرساخت ها آماده شود، نقش تجارت مهم است، یعنی باید زمینه استفاده تجار از این فرصت را فراهم کنیم. اطمینان، امنیت و سرعت بالا. و اجناس خود را با هزینه کم تحویل دهند. همچنین در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲، ۹.۵ میلیون تن کالای ترانزیتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است و امیدواریم این رقم تا پایان به ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن برسد. از سال. البته در برنامه هفتم این عدد ۵۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است.

افندی زاده با بیان اینکه سرمایه های زیادی در داخل کشور داریم، اظهار داشت: ما در داخل کشور سرمایه زیادی داریم. اما باید به آنها جهت دهیم، گفت: باید کاری کنیم که سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل با تضمین هایی که دولت داده و با سودی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته می شود، انجام شود. در حمل و نقل هنوز نتوانسته ایم این اعتماد را در درازمدت برای بخش خصوصی ایجاد کنیم، بنابراین در وزارت راه و شهرسازی به دنبال پیشنهادهایی برای ایجاد این اعتماد با کمک دولت و دولت هستیم. سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه از طریق تسهیلات. برای این کارها باید بانک ساخته شود. این کار در دنیا هم انجام می شود و بیشتر ساخت و سازها توسط بخش خصوصی انجام می شود، البته با سرمایه گذاری خودشان سود خود را دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا