اخبار بورس

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت

در همایش تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی به این موضوع اشاره شد.

نشست فنی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی برگزار می شود.

نشست

گزارش کردن افق میهنسیاوش غفاری، تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان شرکت مشاوره سرمایه گذاری ترنج در جلسه فنی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی به تشریح عدم تعادل شدید بنزین و گازوئیل پرداخت و گفت: تعارضات منطقه ای و احتمال وجود دارد. از چالش های کوتاه مدت آنها می توان به واردات حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلاری بنزین، انتخابات آمریکا، دهمین سال برجام و رسیدن تورم به هسته سخت و ارز نسبتا ارزان در بازار و نیما اشاره کرد. قبل از دولت چهاردهم

وی افزود: واقعیت این است که اگر بخواهیم در مورد بلندمدت صحبت کنیم، ابهامات زیادی وجود دارد. اگر اصلاحات اقتصادی و گشایش های بین المللی را بپذیریم، تجربه این موضوع را نداریم. اما اگر گشایش بین المللی محقق شود و اصلاحات اقتصادی انجام نشود، منابعی که به کشور می رسد صرف دو مشکل می شود. یکی واردات ارزان و دیگری خروج سرمایه.

غفاری ادامه داد: رشد اقتصادی در سال های اخیر به دلیل کاهش تحریم ها; این اتفاق در محل فروش نفت ایران افتاد. اگر از اینجا با رکود مواجه شویم، رشد اقتصادی کند می شود. پیش بینی ما میانگین رشد اقتصادی ۳ درصد را فرض می کند.

این تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان تصریح کرد: اگر شاهد گشایش بین المللی نباشیم تورم موقتا به اوج می رسد. در حین اوج گیری، هر بار می توان حد بالایی بالاتر از قبل تعیین کرد. اما زمانی که گشایش بین المللی انجام شود، تورم آرام آرام به ۲۰ درصد می رسد، اما احتمال جدی برای پایین آمدن از ۲۰ درصد نداریم.

غفاری گفت: سیاست های پولی کوتاه مدت بانک مرکزی بین ۲۱ تا ۲۵ درصد است. نقدینگی امسال حتی می تواند به ۲۳ درصد برسد. نقدینگی از ۲۵ درصد فاصله گرفته و تلاش می شود ذخایر بانک ها را نزد خود نگه دارد و از رشد نقدینگی تا پایان سال جلوگیری کند.

در ادامه این نشست، رضا درخشان فر، مدیرعامل مشاوران سرمایه گذاری ترنج، در نشست فنی تحلیل صنعت پتروشیمی که با محوریت چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی برگزار شد، اظهار داشت: ما در مشاوران سرمایه گذاری ترنج به این موضوع فکر می کنیم وظیفه ما شناخت صنایع مختلف و حمایت از تصمیم گیری و مدیریت سرمایه فعالان بازار در تنگرنگ است.

وی افزود: بازوی دیگر ترنج به کسب و کارها خدمات مشاوره مالی ارائه می کند. ما به شرکت هایی که به خدمات بازار سرمایه برای ابزارهای مختلف بازار سرمایه مانند پذیرش سهام، افزایش سرمایه و … نیاز دارند خدمات ارائه می دهیم. این موضوع هم افزایی خوبی برای درک بهتر مشتریان حقوقی ایجاد کرده است.

در ادامه احسان یوسفی، تحلیلگر صنعت پتروشیمی شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج، درباره سیاست ها و چالش ها توضیح داد: اگر سیاستمداری بیاید و شرکتی را که در ایران وجود دارد با اروپا مقایسه کند، بداند که ما منابع گازی داریم و با خودمان تغذیه می کنیم. ارزان تر است ما منابع غنی داریم و این یک مزیت برای ماست که باید از آن استفاده کنیم.

وی همچنین به نامشخص بودن برنامه مدیریتی در خصوص میزان خوراک، انگیزه صادرات، عدم توجه به زنجیره ارزش، بی توجهی به تحقیق و توسعه و تضاد بین شرکت ها اشاره کرد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا