اخبار بورس

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط “ترنج”/ قیمت خوراک اساس کار پتروشیمی ها/ ناترازی در همه حوزه ها معضل کشور است/واقعیت های تولید از بین رفته است

گزارش کردن افق میهنسیاوش غفاری، تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان شرکت مشاوره سرمایه گذاری ترنج در جلسه فنی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی به تشریح عدم تعادل شدید بنزین و گازوئیل پرداخت و گفت: تعارضات منطقه ای و احتمال وجود دارد. از چالش های کوتاه مدت آنها می توان به واردات حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلاری بنزین، انتخابات آمریکا، دهمین سال برجام و رسیدن تورم به هسته سخت و ارز نسبتا ارزان در بازار و نیما اشاره کرد. قبل از دولت چهاردهم

وی افزود: واقعیت این است که اگر بخواهیم در مورد بلندمدت صحبت کنیم، ابهامات زیادی وجود دارد. اگر اصلاحات اقتصادی و گشایش های بین المللی را بپذیریم، تجربه این موضوع را نداریم. اما اگر گشایش بین المللی محقق شود و اصلاحات اقتصادی انجام نشود، منابعی که به کشور می رسد صرف دو مشکل می شود. یکی واردات ارزان و دیگری خروج سرمایه.

غفاری ادامه داد: رشد اقتصادی در سال های اخیر به دلیل کاهش تحریم ها; این اتفاق در محل فروش نفت ایران افتاد. اگر از اینجا با رکود مواجه شویم، رشد اقتصادی کند می شود. پیش بینی ما میانگین رشد اقتصادی ۳ درصد را فرض می کند.

این تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان تصریح کرد: اگر شاهد گشایش بین المللی نباشیم تورم موقتا به اوج می رسد. در حین اوج گیری، هر بار می توان حد بالایی بالاتر از قبل تعیین کرد. اما زمانی که گشایش بین المللی انجام شود، تورم آرام آرام به ۲۰ درصد می رسد، اما احتمال جدی برای پایین آمدن از ۲۰ درصد نداریم.

غفاری گفت: سیاست های پولی کوتاه مدت بانک مرکزی بین ۲۱ تا ۲۵ درصد است. نقدینگی امسال حتی می تواند به ۲۳ درصد برسد. نقدینگی از ۲۵ درصد فاصله گرفته و تلاش می شود ذخایر بانک ها را نزد خود نگه دارد و از رشد نقدینگی تا پایان سال جلوگیری کند.

رشد اقتصادی ایران از فروش نفت/ارائه خدمات مشاوره مالی به شرکت ها تا

در ادامه این نشست، رضا درخشان فر، مدیرعامل مشاوران سرمایه گذاری ترنج، در نشست فنی تحلیل صنعت پتروشیمی که با محوریت چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی برگزار شد، اظهار داشت: ما در مشاوران سرمایه گذاری ترنج به این موضوع فکر می کنیم وظیفه ما شناخت صنایع مختلف و حمایت از تصمیم گیری و مدیریت سرمایه فعالان بازار در تنگرنگ است.

وی افزود: بازوی دیگر ترنج به کسب و کارها خدمات مشاوره مالی ارائه می کند. ما به شرکت هایی که به خدمات بازار سرمایه برای ابزارهای مختلف بازار سرمایه مانند پذیرش سهام، افزایش سرمایه و … نیاز دارند خدمات ارائه می دهیم. این موضوع هم افزایی خوبی برای درک بهتر مشتریان حقوقی ایجاد کرده است.

رشد اقتصادی ایران از طریق فروش نفت

در ادامه احسان یوسفی، تحلیلگر صنعت پتروشیمی شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج، درباره سیاست ها و چالش ها توضیح داد: اگر سیاستمداری بیاید و شرکتی را که در ایران وجود دارد با اروپا مقایسه کند، بداند که ما منابع گازی داریم و با خودمان تغذیه می کنیم. ارزان تر است ما منابع غنی داریم و این یک مزیت برای ماست که باید از آن استفاده کنیم.

وی همچنین به نامشخص بودن برنامه مدیریتی در خصوص میزان خوراک، انگیزه صادرات، عدم توجه به زنجیره ارزش، بی توجهی به تحقیق و توسعه و تضاد بین شرکت ها اشاره کرد.

رشد اقتصادی ایران از فروش نفت/ارائه خدمات مشاوره مالی به شرکت ها تا

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این نشست گفت: هر کشوری به دنبال مزیت های خود برای رشد اقتصادی است امروز اگر مشکل منابع آبی داشته باشید دیگر نمی توانید اقتصاد خود را به آن پیوند دهید کشاورزی شما می بینید که میلیاردها دلار برای تهیه مواد اولیه مانند ذرت، جو و … از کشور خارج می شود.

وی افزود: نباید بگوییم در این زمینه می توانیم خودکفا باشیم چون آب نیست. درست است که باید از فناوری های نوین در کشاورزی استفاده کنیم و مصرف آب را کاهش دهیم. امروزه حدود ۹۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی می شود.

دبیرکل اتحادیه کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: مزیت کشور ما نعمت خداوند از منابع غنی هیدروکربوری است. این منبع غنی باید با حساسیت به ثروت تبدیل شود. از این نعمت باید به خوبی استفاده کرد. هرکس از نعمت خیر در جایی استفاده نکند ضربه می خورد.

مهدوی ابهری گفت: نمی خواهم به گذشته برگردم. در یکی دو دولت اخیر با وزیر وقت صحبت کردم که چرا از پتروشیمی ها برای خوراک مایع حمایت نمی کنید. گفتند غذای مایع مرده است. اگر باید به پالایشگاه برویم. بعد از دو یا سه سال متوجه شدند که اشتباه بود. ما از انرژی در فولاد، فلزات، نیروگاه ها و غیره استفاده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روزی آقای همتی وزیر امور اقتصادی از من پرسید که در شرایط تحریم چگونه صادرات و کسب درآمد داشته باشیم؟ در دهه ۹۰ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی صادرات داشتیم. ما حتی نیم درصد هم در صادرات این حوزه ضرر نکرده ایم.

قیمت خوراک اساس کار ما است. ایران ما غیر از غذا چه مزایای دیگری دارد؟ آیا پول ارزان داریم؟ تحریم نیستیم؟ آیا تبدیل ارز آسان است؟ مزیت ما غذاست.

سرمایه گذار در آمریکا بهتر است یا ایران؟ زیرا تصمیم گیرندگان به تعطیلی این صنعت اهمیت نمی دهند.

باور کنید اگر ما به عنوان بخش خصوصی با یک سری تصمیمات مواجه نمی شدیم امروز مداحی صنعت پتروشیمی خوانده می شد. ما صادرکننده هستیم و تخم مرغی که در کشور استفاده می شود تولید نمی کنیم. ما به دولت نامه نوشتیم و از آنها خواستیم برای قیمت خوراک جلسه ای برگزار کنند، اما آنها اهمیتی ندادند. دولت سیزدهم جلسه ای برگزار نکرد. از طریق کمیسیون های تخصصی به مرجع صدور مجوز دولتی نامه نوشتیم. اگر می خواهیم صنعت پتروشیمی رشد کند باید چالش های آن را حل کنیم.

دبیرکل اتحادیه کارفرمایان صنعت پتروشیمی درباره یوتیلیتی ها گفت: یوتیلیتی ها را در کشور متمرکز کرده ایم. نیروگاه ها در حال حاضر برق تولید می کنند. دولت به نیروگاه ها ۵۰ تومان می دهد و ما ۲۰۰۰ تومان. با توجه به اطلاعاتی که در مورد آقای مدشکیان، رئیس جمهور دارم، ایشان قطعاً از بخش خصوصی حمایت می کنند.

رشد اقتصادی ایران از فروش نفت/ارائه خدمات مشاوره مالی به شرکت ها تا

در ادامه این نشست فنی سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: باید از بخش خصوصی حمایت ویژه شود. فریادشان را از موانع و نارسایی ها بشنویم و صدای دردناک آنها را به گوش مسئولان برسانیم. ایران که باید به عنوان الگو برای کشورهای منطقه باشد، در برخی بخش‌های این صنعت یا عقب‌مانده است یا به کندی رشد می‌کند.

وی در خصوص عدم تعادل گاز گفت: عدم تعادل مشکل کشور در همه زمینه هاست. در خصوص عدم تعادل گاز، برق و بنزین، دولت باید فکر اساسی کند.

توسعه قیمت بنزین، گاز و برق به نفع مردم و کشور نیست. برای رفع این نارضایتی یا باید هزینه ها را افزایش دهیم یا جلوی ضایعات را در این زمینه بگیریم. همین امر در مورد گاز نیز صدق می کند. ما در مصرف گاز و تولید گاز مشکل داریم. وقتی می گوییم مشکل داریم، به این معنی نیست که بنزینمان تمام شده است.

حل اختلافات عواقب متعددی برای دولت ها دارد. در مورد عدم تعادل بین گاز و برق، معتقدم این مشکل باید حل شود. اگر حل نشود به زودی با بحران مواجه خواهیم شد.

رشد اقتصادی ایران از فروش نفت/ارائه خدمات مشاوره مالی به شرکت ها تا

در ادامه این جلسه، حسین دار، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی، گفت: متاسفانه در سال های اخیر اصالت در تمامی شرکت های تولیدی از بین رفته است چرا که قیمت گذاری به دلیل از بین رفتن قیمت ها به صورت دلاری انجام می شود خطا در بازار ما بازاریابی کردیم.

اگر بخواهیم اصالت تولید کنیم، کیفیت واقعی مدیران مشخص می شود. رانت و رقابت ناشی از قیمت دلار باعث از بین رفتن تمام واقعیت های تولید شده است.

پتروشیمی ها باید بدون عیب و کارکرد باشند تا صنایع دستی هم حضور داشته باشد. اگر اصالت را به تولید اضافه کنیم، اکثر پتروشیمی های کشور محصول جدیدی برای تولید و عرضه ندارند. صنعت پتروشیمی ما به روز نیست و فاقد تنوع و مدل های توزیع است.

ما می دانیم که دنیا هیچ نیازی به متانول ندارد، ما سالانه ۲۰۰ هزار تن متانول مصرف می کنیم. جهان از پلی اتیلن به PP در حال حرکت است. چند طرح پلی اتیلن داریم؟ جهان به سمت تولید PET و PP در حال حرکت است. وقتی سرمایه گذاری ها را روی PET و PP هدایت می کنیم، چقدر بر تولید متانول تأکید می شود؟ در سال های اخیر رقابت پت به زیر ۴۳ درصد نرسیده است.

او به آن پاسخ داد اخبار بورسا به طور خاص تامین مالی و سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی وی گفت: نرخ سود ۴۰، ۵۰ درصدی برای ما ارزشمند است. تنها مشکل ما تنفس ابتدایی است. اگر این مشکل حل شود با دوبرابر شدن تعرفه فعلی مشکلی نخواهیم داشت. موسسات مالی و شرکت های کارگزاری این کار را برای تامین سرمایه ما انجام می دهند. در عمل تامین مالی ما از بانک ها نیست، بلکه از بازار سرمایه و صندوق ها تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا