بانک و بیمه

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ به ۴.۵ درصد رسید

به گزارش افق میهن، بر اساس محاسبات اولیه اداره کل حسابداری اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت های پایه (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۴) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ به ۳۷۵۸.۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ این رقم در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ بوده است. رشد ۴.۵ درصدی را نشان می دهد. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در دوره مذکور ۳.۹ درصد بوده است.

بررسی میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۴) نشان می‌دهد که «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۲ درصد رشد داشته است. در دوره مذکور رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی «مهندسی مکانیک» و «ساختمان» به ترتیب ۱۱.۳ و ۱۷.۱ درصد بوده است.

در مجموع تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۲ با احتساب نفت به ۱۵۸۳۸.۴ و ۱۴۳۷۸.۹ میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل با قیمت ثابت ۱۳۹۵ ۴.۵ و ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

تحقق رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در سال ۱۴۰۲ و رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ حاکی از ادامه روند صعودی فعالیت های اقتصادی در کشور است.

مولفه های رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم ۱۴۰۲
بررسی عملکرد رشد اقتصادی به تفکیک بخش اقتصادی (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۴) نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ حاصل رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه‌های اصلی بوده است. لازم به توضیح است در دوره مذکور رشد گروه‌های نفت و گاز، صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی، جنگلداری و شیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۱۰.۲ بوده است. و ۰.۶.۶، ۲.۸ و ۰.۱ درصد.

در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی بر حسب اقلام هزینه نهایی (به قیمت ثابت ۱۳۹۴) در سه ماهه چهارم ۱۴۰۲ نشان می دهد: «هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی»، «هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی» و «ناخالص». “سرمایه گذاری های ثابت” یا از نرخ ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۷، ۱.۸ و ۱۴.۲ درصد رشد داشته اند.

در این دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در حوزه های «ماشین آلات» و «ساختمان» به ترتیب ۱۱.۳ و ۱۷.۱ درصد بوده است.

مولفه های رشد اقتصادی ۱۴۰۲
با نگاهی به عملکرد رشد اقتصادی از نظر فعالیت های اقتصادی در سال ۱۴۰۲، می توان رشد ارزش افزوده گروه های «خدمات»، «نفت و گاز»، «صنعت و معدن» و «کشاورزی، جنگلداری و شیلات» را در مقایسه مشاهده کرد. به همین میزان به ترتیب ۳.۸، ۱۴.۷، ۴.۵ و ۰.۲ درصد بوده که ۲.۲، ۱.۲، ۱.۱ و ۰.۰ درصد از رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است. در سال گزارش، ارزش افزوده بخش «صنعت» در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۸۰ به میزان ۴.۴ درصد به قیمت ثابت افزایش یافته است. به طور مشخص، در این بخش، شاخص تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی با ۱۰۰ نفر کارمند و بیشتر – که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهند – نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳.۸ درصدی را به ثبت رساند. بررسی عملکرد رشد شاخص مذکور به تفکیک بخش صنعت (از لحاظ کدهای ISIC دو رقمی) نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۹ گروه (با ضریب اهمیت ۶۶.۸ درصد از شاخص کل) رشد مثبت تولید از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد به دست آمده در این دوره داشته اند، می توان به «صنعت ساخت فلزات اساسی»، «صنعت ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» و «غیرفلزی» اشاره کرد. صنعت تولید محصولات معدنی “به نام.

بررسی تولید ناخالص داخلی به تفکیک اقلام بهای تمام شده نهایی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که «هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی» و «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» به قیمت‌های ثابت به ترتیب ۱/۴ و ۲/۷ درصد در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. رشد «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سال مذکور عمدتاً متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش «مهندسی مکانیک» و «ساخت و ساز» به‌ترتیب ۷.۹ و ۷.۱ درصد بوده است. همچنین شایان ذکر است که «هزینه مصرفی بخش عمومی» در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است.

گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سه ماهه چهارم ۱۴۰۲ ۳۸۱ کیلوبایت –

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا