اخبار اقتصاد ایران

رشد اقتصادی پایدار با حمایت از تولیدات بار اول در صنعت نفت و گاز محقق می‌شود

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: خنثی سازی تحریم های صنعتی در سایه تکیه بر توان داخلی و دانش اولیه کشور محقق شد. ظرفیت های زیادی در زمینه دانش پایه و تولیدات اولیه در کشور داریم که با استفاده از آنها می توان حجم زیادی از نیاز کشور به اقلام استراتژیک و محور اصلی را برطرف کرد. […]

یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: خنثی سازی تحریم های صنعتی در سایه تکیه بر قدرت داخلی کشور و دانش اساسی انجام شد. ما ظرفیت های زیادی در زمینه دانش پایه و تولیدات بار اول در کشور داریم و با استفاده از آنها می توانیم مقدار زیادی از نیازهای کشور برای موارد استراتژیک و محور اصلی تحقق پایگاه دانش نفت را حل کنیم. صنعت گاز و همچنین رشد اقتصادی پایدار از طریق توسعه تجارت نفت و گاز ایران اولین اعتماد و اعتماد به قدرت داخلی در زمینه تولید است.
سیزدهمین دولت در شرایطی به عهده گرفت که تحریم های مربوط به بخش نفت ایران به حداکثر سطح خود رسیده بود و تجارت نفت و گاز طبیعی در ایران با بن بست روبرو شد. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم ها، به سمت خنثی کردن تحریم ها برود. در این راستا استفاده از توان داخلی و دانش پایه کشور و استفاده از محصولات برای اولین بار اجرا شد.
مجلس نیز به کمک دولت آمد تا با قانون گذاری های صحیح در راستای حمایت از دانش بنیان ها به رشد اقتصاد کشور کمک کند. آمارهای منتشر شده در خصوص رشد اقتصادی نیمه اول سال و پیشروی صنعت نفت و گاز کشور نشان داد که استفاده از محصولات اولین بار می تواند بستری برای توسعه در کشور باشد.
مجلس نیز برای پیشبرد سیاست خوداتکایی با حداکثر استفاده از ظرفیت های داخلی با پشتوانه قانونی به کمک دولت آمد. مصوبات مجلس در خصوص جهش تولید دانش پایه و قانون ترک تشریفات مناقصه بستری برای استفاده از دستاوردهای دانش پایه در صنایع مختلف کشور ایجاد کرد.
گزارش رشد اقتصادی برای ۶ ماه اول امسال ، که اخیراً توسط بانک مرکزی و مرکز آماری ایران منتشر شده است ، رشد اقتصادی این کشور ۷.۵ درصد را نشان می دهد. بر اساس این گزارش بیشترین رشد اقتصادی را در حوزه نفت کشور شاهد هستیم. معاون ریاست جمهوری علوم و فناوری همچنین اعلام کرده است که به مدت دو سال متوالی ، وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول انجام داده است.
شواهد حاکی از آن است که قانون ترک تشریفات مناقصه و اولین طرح تولیدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی شش ماهه امسال داشته است. زیرا از این طریق بستر برای رفع نیازهای داخلی به اقلام استراتژیک در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز آماده شد و توانستیم عملیات را بهبود بخشیده و تولید را افزایش دهیم.
حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه میزان فروش نفت در نیمه اول امسال افزایش یافت و این امر در افزایش رشد اقتصادی کشور موثر بود، گفت: .
وی ادامه داد: شرکت های زیادی در کشور داریم که می توانند بخشی از بار فناوری را در کشور به دوش بکشند. برای استفاده از این ظرفیت نیاز به سیاست گذاری داشتیم.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در بخش تولید کنندگان ، برخی از محصولات دارای استانداردهای بالایی هستند و در صنایع نفت و گاز به ما کمک کرده اند. برخی از تجهیزات ضد انفجار برای اولین بار در کشور تولید شده و عملکرد خوبی دارند.
صالبی گفت: در سایه حمایت از پایگاه های دانش و تولیدات برای اولین بار ، بستر تولید انبوه محصولات برای شرکت ها ایجاد می شود. اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.
وی ادامه داد: باید برای جذب سرمایه گذار اقدامات جدی انجام دهیم. ما می توانیم با ایجاد انگیزه های قوی برای سرمایه گذاران وضعیت را بهبود ببخشیم.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: لازم است که بین تولید کنندگان رقابت ایجاد شود ، اما همچنین لازم است از بنیادهای دانش که در ابتدای سفر هستند پشتیبانی کنیم. تسهیل شرایط برای تهیه محصولات پایه دانش به سازمان های دولتی و شرکت های بدون نیاز به مراحل مناقصه نوعی ساخت بازار برای پایگاه های دانش و به نفع کشور است.
وی ادامه داد: قانون کنار گذاشتن رویه های مناقصه ، بستری را برای ارائه محصولات دانش مبتنی بر دانش و تولیدات بار اول به سازمان ها و شرکت های دولتی ایجاد کرد. از آنجایی که صنایع نفت و گاز فناوری بر هستند، بیشترین استفاده از این تجهیزات در این صنایع صورت گرفته است. در نهایت به تولید تجهیزات استراتژیک در داخل کشور و حتی صادرات برخی اقلام مانند کاتالیست رسیدیم.
صالحی تصریح کرد: حمایت حداکثری از دانش بنیان بستری برای رونق اقتصادی در کشور ایجاد می کند. دانش بنیان بازوان اقتصاد هر کشوری است و حمایت از آنها به نفع کشور است.
به گزارش برنا؛ در پایان ، وی تأکید کرد: خنثی سازی تحریم های صنعتی در سایه تکیه بر قدرت داخلی کشور و دانش اساسی انجام شد. ما ظرفیت های زیادی در زمینه دانش پایه و تولیدات بار اول در کشور داریم و با استفاده از آنها می توانیم مقدار زیادی از نیازهای کشور را برای موارد استراتژیک و محور اصلی تحقق دانش پایه و اساس حل کنیم صنعت نفت و گاز و همچنین رشد اقتصادی پایدار از طریق توسعه تجارت نفت و گاز ایران اولین اعتماد و اعتماد به قدرت داخلی در زمینه تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا