بانک و بیمه

رشد اقتصادی ۵ درصدی همزمان با کنترل متغیرهای پولی

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد ۵ درصدی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: بخش واقعی اقتصاد کشور بر اساس قیمت پایه ۴.۵ درصد و بر اساس رشد ۵ درصدی را به ثبت رساند. قیمت پایه در سال ۱۴۰۲. البته رشد اقتصادی به قیمت بازار گزارش جامع تری از رشد فعالیت های بخش های مختلف ارائه می دهد. رشد اقتصادی در قیمت پایه بدون نفت به ۳.۶ درصد رسیده است که نشان از موفقیت دولت در اجرای برنامه های اقتصادی پس از یک دوره رشد کم است. متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ ۰.۵ درصد بوده است.

فرزین گفت: در سال ۱۴۰۲، بخش نفت ۱۴.۷ درصد، صنعت و معاونت ۴.۵ درصد، خدمات ۳.۸ درصد و کشاورزی ۰.۲ درصد رشد ثبت کردند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳ گفت: رشد اقتصادی ۵ درصدی کشور در سال گذشته همچنان بیشترین رشد را در بین کشورهای منطقه نشان می دهد. منطقه توانسته اند به رشد اقتصادی خوبی دست یابند. این مشکل حاکی از آرامش حاکم بر فضای اقتصادی کشور به دلیل اجرای سیاست تثبیت با هماهنگی سازمان ها و نهادهای ذیربط است.

ثبت کرده است که نشان می دهد وضعیت مصرف کالاها و خدمات مصرفی توسط اعضای جامعه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. تولید ناخالص داخلی بخش ماشین آلات نیز بر حسب اقلام بهای تمام شده نهایی ۷.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ و بخش ساختمان ۷.۱ درصد رشد داشته است. این آمار شاخص خوبی از سرمایه گذاری مناسب در کشور است و بنابراین آمار رشد اقتصادی مثبت و ثابت خواهد ماند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در دولت سیزدهم متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی ۴.۵ درصد، متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ۴ درصد، متوسط ​​رشد صنعتی ۶.۵ درصد، متوسط ​​رشد مصرف خصوصی ۶.۵ درصد است. ۶.۳ درصد، متوسط ​​رشد آموزش و پرورش کل سرمایه ثابت ۶.۴ درصد، متوسط ​​رشد سرمایه گذاری ساختمانی ۳.۲ درصد و متوسط ​​رشد سرمایه گذاری ماشین آلات ۱۱.۸ درصد بوده که تفاوت معنی داری با میانگین بلندمدت دارد.

فرزین سرمایه گذاری در بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ را امیدوارکننده دانست و گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی از نظر قیمت واقعی در کل مناطق شهری در سال گذشته ۷.۸ درصد و در ساختمان های نوساز از نظر قیمت واقعی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد نشان می دهد ۱۷.۱ درصد است و امیدواریم این روند به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

وی همچنین به تعدیل انتظارات تورمی در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: خرداد با وجود افزایش ۱۴.۱ درصدی حجم معاملات در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل، در ماه ۱۴۰۳، قیمت هر واحد مسکونی در شهر تهران در این مدت ۹.۷ درصد افزایش یافته است. قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به خرداد ۱۴۰۱ ۹۸.۷ درصد رشد داشت. این واقعیت اقتصادی حاکی از تعدیل انتظارات تورمی برای افزایش قیمت املاک و مستغلات است و با تثبیت و تداوم این روند، معاملات املاک به زودی منجر به ثروت بیشتر خواهد شد.

نرخ بیکاری در سال گذشته ۸.۱ درصد بود

فرزین نرخ بیکاری در سال گذشته را ۸.۱ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در بهار ۱۴۰۳ ۷.۷ درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری در سال های اخیر است.

رئیس کل بانک مرکزی کاهش ضریب جینی را یکی از موفقیت های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی دانست و گفت: ضریب جینی ۰.۳۶۱۴ یکی از پایین ترین ضریب جینی حداقل یک دهه اخیر اقتصاد کشور است. و این تحول مثبت حاصل اجرای طرح و افزایش یارانه هر فرد در دهک های مختلف درآمدی با توجه به هدف مبادله ترجیحی برخی کالاهای اساسی در ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرای موفق طرح اقتصادی است. سیاست تثبیت و کنترل رشد بالای قیمت ها، تامین معیشت مردم با اجرای همه جانبه طرح تجهیزات الکترونیکی خانگی و سایر اقدامات حمایتی دولت از دهک های کم درآمد اجرا شده است.

فرزین بازگشت نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی به روند بلندمدت را نشان از موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست های بانکی عنوان کرد و افزود: نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که کمتر از نرخ هدف ۲۵ درصد همچنین پایه پولی در پایان سال گذشته به ۲۷.۶ درصد رسید که با همگرایی با نرخ رشد نقدینگی مطابقت دارد و با ادامه این روند نزولی در سال جاری شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از کاهش انتظارات تورمی جامعه بر اساس تغییرات رشد حجم پول خبر داد و گفت: رشد عرضه پول (بخش نقدینگی) بیشترین همبستگی را با انتظارات تورمی در بین کل های پولی دارد و این شاخص کاهش یافت. ۷/۴۷ درصد از ۵/۶۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵/۱۷ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که کمتر از میانگین بلندمدت است.

فرزین کنترل متغیرهای پولی را کلید کنترل تورم دانست و گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه کنترل رشد نقدینگی، پایه پولی و رشد عرضه پول توانستیم به کاهش نقطه به نقطه دست یابیم. ۲۶، ۴ واحد درصد و کاهش تورم سالانه شاخص قیمت ۱۳.۶ واحد درصد. ما در سال ۱۴۰۲ مصرف کننده بودیم و این روند منطقی است که انتظار کاهش بیشتر تورم سالانه مصرف کننده در ماه های آینده امسال را با توجه به تورم نقطه به نقطه کمتر نسبت به تورم سالانه امسال داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در تحلیل نرخ تورم تولیدکننده گفت: روند کاهشی شاخص بهای تولیدکننده از ۶۰.۹ درصد در اسفند ۱۴۰۰ به ۲۹.۷ درصد در خرداد ۱۴۰۳ نشان می دهد که فشار افزایش قیمت ناشی از فشار هزینه های تولید است. با توجه به سیاست حمایتی بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز از طریق تثبیت نرخ ارز کالاهای اساسی و توسعه فعالیت صرافی تعدیل شد.

وی افزود: تامین نیازهای ارزی واقعی اقتصاد در حوزه تولید و سرمایه گذاری در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و بر این اساس بیش از ۸۵ درصد ارزش واردات گمرکات کشور به مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای اختصاص دارد. کالاهای واسطه ای که نقش مهمی در بازی برای کاهش تورم دارند، تولیدکننده دارند.

فرزین در خصوص اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز گفت: راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا با هدف تعمیق بازار رسمی ارز، تفکیک نرخ حواله و اسکناس و کنترل نرخ های رسمی برای رسیدن به تعادل. سطوحی که موجب تقویت عرضه ارز و افزایش کیفیت دارایی های خارجی بانک مرکزی می شود. از طریق دیپلماسی فعال پولی و بانکی، این یکی از مهمترین اقدامات ما در این حوزه بود که به فعالان و بازگرداندن اقتدار به بانک مرکزی پیام داد.

وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه ارز، ضریب تغییر بازار ارز در سال گذشته با وجود بحران های امنیتی و نظامی در منطقه، ۵.۸ درصد در اسکناس مرکز نرخ ارز آن بوده است. ۱.۹ درصد بود. و در واگذاری مرکز نرخ ارز ۲.۴ درصد که تفاوت آشکار و محسوسی نسبت به سال های گذشته دارد و نشان دهنده موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت است.

ارائه ۶۸ میلیارد دلار ارز در سال گذشته

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به عرضه ۶۸ میلیارد دلار ارز در سال گذشته گفت: سال گذشته تا سوم تیرماه ۶۸ میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار و امسال ۱۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی تامین شد. این تخصیص و تحویل ارز در مدت زمان بسیار کوتاهی با هماهنگی وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط انجام شد و موجب شده تا فعالان اقتصادی با اطمینان بیشتری در فعالیت های تجاری و تجاری خود فعالیت کنند.

فرزین با اشاره به روند افزایشی ذخایر ارزی کشور گفت: با دیپلماسی پولی و بانکی و افزایش درآمدهای نفتی و گازی کشور، بر خلاف انتقادات، هم کمیت و هم کیفیت دارایی های ارزی کشور افزایش یافته است. و اخبار کذب باعث شده بانک مرکزی هرگز از دارایی های ارزی کشور استفاده نکند و ارزپاشی حتی در مقطع فعلی نیز از آن برای مدیریت بازار ارز استفاده نکند.

وی مدیریت بازار ارز از طریق افزایش درآمدهای نفت و گاز، تامین ارز مورد نیاز واردات، گسترش تامین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین المللی کشور را از جمله برنامه های ارزی بانک مرکزی برشمرد و افزود: این مهم با کاهش نوسانات نرخ ارز حائز اهمیت است. کنترل و کاهش، افزایش درصد بازده ارزی حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵ درصد و افزایش عرضه ارز در تخصیص ارز از ۷۴ درصد در سال ۱۴۰۴ به ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۲ و کاهش انتظارات. زمان تخصیص و تحویل و همچنین کنترل ثبت سفارش با بودجه ریزی ارزی عملیاتی.

رئیس کل بانک مرکزی بهبود سهم خانوارها از کل تسهیلات پرداختی را از دیگر دستاوردهای بانک مرکزی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: سهم موسسات خصوصی از ۱۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۳ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۳، نشان دهنده اهمیت خرد و خانواده در سیزدهمین ایالت.

وی افزایش ۱۹.۹ درصدی خرید تضمینی گندم، اجرای ۱۰۷ درصدی تسهیلات پرداخت ازدواج و افزایش ۵۲.۲ درصدی پرداخت تسهیلات دانش بنیان ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای اعتباری بانک مرکزی و شبکه بانکی عنوان کرد. .

فرزین کنترل رشد نقدینگی را از طریق کنترل ترازنامه بانکی و افزایش نرخ سپرده قانونی، بهبود چشمگیر نسبت کفایت سرمایه شبکه بانکی و ساماندهی موسسات اعتباری (انحلال سه کاسپین) انجام داد. ، نور و مؤسسات عمرانی) از اقدامات حوزه نظارتی بانک در سال ۱۴۰۲ بود.

رئیس بانک مرکزی همچنین آغاز مرحله آزمایشی ریال دیجیتال، اصلاح سیستم کارمزد بانکداری الکترونیک و راه اندازی اتصال سپام ارزی به SPFS 1403 را از مهمترین اقدامات در حوزه فناوری های نوین برشمرد.

شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور محمد مخبر سرپرست، منظور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اوجی وزیر نفت، علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد. و محدی آزاد دادستان کل کشور صبح امروز در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا