بانک و بیمه

رشد اقتصادی ۹ ماهه ۴.۵ درصد شد| رشد ۴.۹ درصدی تشکیل سرمایه

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی و بر اساس محاسبات اولیه اداره کل حسابداری اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت های پایه (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۴) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ به ارزش ۳۹۷۱.۸ هزار میلیارد رسید. ریال که نسبت به سه ماهه سوم ۱۴۰۱ رشد ۴.۳ درصدی را نشان می دهد. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در دوره مذکور ۳.۳ درصد بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد (به قیمت ثابت ۱۳۹۴) نشان می دهد که «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۹ درصد رشد داشته است. در دوره مذکور رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی «مهندسی مکانیک» و «ساختمان» به ترتیب ۷.۲ و ۳.۳ درصد بوده است.

در مجموع تولید ناخالص داخلی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ «با احتساب نفت» و «بدون نفت» به قیمت ثابت سال ۱۳۹۴ به ترتیب به ۱۲۰۸۳.۰ و ۱۰۹۶۸.۳ میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. به ترتیب ۴.۵ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در ۹ ماهه ۱۴۰۲ و همچنین رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ حاکی از ادامه روند صعودی فعالیت های اقتصادی در کشور است.

بررسی عملکرد رشد اقتصادی به تفکیک بخش اقتصادی (به قیمت ثابت سال ۱۳۹۴) نشان می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ حاصل رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه های اصلی بوده است. لازم به توضیح است در مدت مذکور رشد گروه های نفت و گاز، صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی، جنگلداری و شیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۵ بوده است. ۴ یا ۱، ۳.۶ و ۰.۶ درصد.

در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی در اقلام بهای تمام شده نهایی (به قیمت ثابت ۱۳۹۴) در سه ماهه سوم ۱۴۰۲ نشان می دهد که «هزینه های مصرف بخش خصوصی» و «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» به ترتیب ۷/۰ و ۹/۴ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته اند. دوره سال گذشته در این فصل، «هزینه مصرف بخش عمومی» نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۱، ۶.۲ درصد کاهش یافت. در این دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در حوزه‌های «ماشین‌آلات» و «ساختمان» به ترتیب ۷.۲ و ۳.۳ درصد بوده است.

بررسی عملکرد رشد اقتصادی گروه بخش‌های اقتصادی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت و گاز»، «صنعت و معدن» و «کشاورزی و جنگل‌داری» افزایش یافته است. و شیلات” نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۰، ۱۶.۳، ۳.۹ و ۰.۷ درصد بوده که به ترتیب ۲.۲، ۱.۳، ۰.۹ و ۰.۱ درصد از رشد اقتصادی ۹ مربوط به ماه های ۱۴۰۲ است. در دوره مذکور، ارزش افزوده بخش «صنعت» در سال ۱۳۹۴ نسبت به ۹ ماهه سال ۱۳۸۰ معادل ۴.۲ درصد به قیمت ثابت افزایش یافته است. به طور مشخص، در این بخش، شاخص رشد تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی با ۱۰۰ نفر کارمند و بیشتر – که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهند – نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، ۳.۵ درصد بوده است. با نگاهی به عملکرد رشد شاخص مذکور به تفکیک بخش صنعت (بر اساس کدهای ISIC دو رقمی)، مشاهده می شود که در نه ماهه سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۹ گروه (با ضریب اهمیت ۶۶.۸ درصدی شاخص کل) مثبت بوده و رشد تولید را به ثبت رسانده اند. صنایعی که در این دوره بیشترین سهم را در رشد داشته اند عبارتند از: «صنایع ساخت فلزات اساسی»، «صنعت ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر»، «صنایع تولید مواد غذایی» و «تولید مواد معدنی غیرفلزی». محصولات”. صنایع” انجام داد

بررسی تولید ناخالص داخلی به تفکیک اقلام بهای تمام شده نهایی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که «هزینه های مصرف بخش خصوصی» و «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» به قیمت های ثابت در سال ۱۳۹۴ دارای نرخ رشد ۴.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه است. رشد «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سال گذشته، عمدتاً رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیر شاخه «مهندسی مکانیک» بوده است. و «ساختمان» که به ترتیب معادل ۷.۱ درصد و ۲.۹ درصد بوده است، همچنین گفتنی است «هزینه مصرفی بخش عمومی» در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا