بانک و بیمه

رشد اقتصاد چگونه از ۰.۵ درصد دهه ۹۰ به ۵ درصد در ۱۴۰۲ رسید؟

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیریجیان معاون سیاست پولی بانک در خصوص رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در ادامه رشد مثبت اقتصادی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و شاید نشان دهنده اهمیت اقتصاد کلان کشور باشد. وضعیت اقتصادی از رکود خارج شده است. علاوه بر این، رشد اقتصادی با رشد سرمایه گذاری همراه بوده است و ممکن است نویدبخش رشد اقتصادی بیشتر در سال های آینده باشد. نکته دیگر این است که رشد اقتصادی ذکر شده در تمام بخش های اقتصاد محقق شد. یعنی در هر چهار گروه اقتصادی رشد اقتصادی مثبت و باکیفیتی داشتیم.

وی در خصوص رشد اقتصادی به تفکیک گروه اقتصادی تصریح کرد: رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار که تصویر جامع تری از رشد فعالیت های مختلف و شرایط اقتصادی ارائه می دهد، ۵ درصد بوده است. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ ۱.۲ درصد افزایش داشته است. تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ۴.۵ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

معاون سیاست پولی بانک مرکزی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت ۱۴.۷ درصد است که نسبت به سال گذشته ۴.۷ درصد رشد داشته است. همچنین رشد اقتصادی در گروه صنعت و معدن ۴.۵ درصد، به ویژه در زیربخش صنعت ۴.۴ درصد، در گروه خدمات ۳.۸ درصد و در گروه کشاورزی ۰.۲ درصد بوده است. البته امیدواریم امسال با توجه به شرایط اقلیمی وضعیت گروه کشاورزی بهتر شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شیرجیان رشد اقتصادی را از منظر هزینه ها عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشد سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ ۷.۲ درصد بوده که نسبت به سال قبل ۰.۵ واحد درصد بهتر است. همچنین سرمایه گذاری در ماشین آلات ۷.۹ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ساختمان نیز بسیار خوب و ۷.۱ درصد بوده است. این در حالی است که سرمایه گذاری در بخش ساختمان در سال ۱۴۰۱ ۱.۲ درصد بوده است. در بخش ساختمانی، سهم سرمایه‌گذاری دولتی به قیمت‌های جاری ۵۲.۷ درصد و بخش خصوصی ۴۶.۲ درصد بوده که بر اساس قیمت واقعی معادل ۷.۱ درصد است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

معاون سیاست پولی بانک مرکزی در خصوص رشد صادرات کالا و خدمات در سال ۱۴۰۲ گفت: صادرات کالا و خدمات در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۷.۱ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۱ ۸.۲٪ بود که با افزایش حدود ۹٪ مطابقت دارد. همچنین واردات کالا و خدمات ۳ درصد و مصرف بخش خصوصی ۴.۱ درصد افزایش داشته در حالی که مصرف بخش دولتی منفی ۱.۷ درصد بوده است. این نشان می دهد که دولت مخارج خود را تحت کنترل دارد.

شیرجیان یادآور شد: متوسط ​​رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ ۰.۵ درصد بوده در حالی که متوسط ​​رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۴.۵ درصد بوده است. همچنین میانگین رشد سرمایه گذاری در دوره ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ۶.۴ درصد بوده است. این در حالی است که متوسط ​​رشد سرمایه گذاری طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ منفی ۷.۱ درصد بوده است. خوشبختانه با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در دو تا سه سال اخیر می توان به تداوم رشد اقتصادی در سال های آینده امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا