بانک و بیمه

رشد خروج پول از سیستم بانکی در قالب اعطای تسهیلات| معکوس شدن نرخ تورم و نقدینگی مقطعی است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه گاهی اوقات مردم به دلیل سخت بودن دریافت وام و تسهیلات از سیستم بانکی گلایه دارند و اکثر متقاضیان می گویند; برای گرفتن وام های کوچک باید چکمه های آهنی بپوشید، اما بانک ها با توجه به منابعی که دارند تا حدودی مردم را در این راه راهنمایی می کنند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، گزینه های پرداخت بانک ها در چهار ماهه نخست سال ۲۰.۶ درصد است. افزایش یافته است که ۲۴.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی شامل تسهیلات خرد کمتر از سه میلیارد ریال است، به طوری که سهم خانوارها از تسهیلات با ادامه روند افزایشی در دوره امسال به ۲۲.۷ درصد از کل تسهیلات رسیده است.

علت اینکه برخی از بانک ها به ویژه بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی و تخصصی در اعطای وام و تسهیلات به افراد و کارآفرینان کمتر فعال و کم توجه هستند این است که متاسفانه این بانک ها در انجام وظایف خود در حوزه کاری کوتاهی کرده اند. جهت کسب و کار و سفته بازی را گرفته و یا گاهی به دلیل عدم تعادل زیاد قادر به وام دادن و پرداخت تسهیلات نیستند. این در حالی است که بانک مرکزی از ۲ سال گذشته تمامی بانک ها و موسسات مالی را به رعایت قوانین و مقررات وادار کرده و اعلام کرده است که بانک های مشکل دار و مضطر در صورت عدم رعایت شرایط و مقررات بانک مرکزی مجوز خواهند گرفت. بانک ها باطل شده یا در غیر این صورت ادغام می شوند.

وجود بانک‌های بدون وثیقه و مشکل‌زا برای اقتصاد کشور مسموم است و بیشتر پول‌زایی و افزایش نرخ تورم نتیجه مدیریت ضعیف و عملکرد غیراصولی چنین بانک‌هایی است که بانک مرکزی باید به‌طور جدی به این موضوع رسیدگی کند. مورد این است که فعالیت این گونه بانک ها بدون شک برای اقتصاد کشور هزینه خواهد داشت

وجود بانک های بدون وثیقه و مشکل دار برای اقتصاد سم است

این رویکرد بانک مرکزی در قبال ساماندهی نظام بانکی، انگیزه ای برای بانک های مشکل دار و ناسازگار برای انطباق با مقررات بانک مرکزی است، اما همچنان برخی از بانک ها هستند که شرایط و منابع مطلوبی در اختیار ندارند. شکل وام در دسترس بود. آنها به سرمایه گذاری و توسعه پروژه اختصاص دارند و هیچ منبعی ندارند، اما برای اینکه بتوانند نیازهای مشتریان و سپرده گذاران خود را تامین کنند، حتی سودی بیش از قیمت تعیین شده قانونی به مشتریان خود می پردازند. کارشناسان می گویند؛ وجود چنین بانک‌های بی‌ثبات و مشکل‌زا برای اقتصاد کشور مسموم است و بخش بزرگی از پول‌سازی و افزایش نرخ تورم ناشی از مدیریت ضعیف و عملکرد غیراصولی این بانک‌ها است که بانک مرکزی باید به طور جدی به آن رسیدگی کند. ادامه این گونه فعالیت ها بی شک بانک ها در نهایت به ضرر اقتصاد کشور خواهند بود.

در روزهای اخیر به دنبال اقدامات قابل توجه بانک مرکزی در سال گذشته که منجر به کاهش نرخ تورم و نقدینگی شد، نگرانی‌هایی درباره آمارهای پولی منتشر شد. بر اساس گزارش های رسمی، نقدینگی نقطه به نقطه در حال افزایش است خرداد در این ماه ۲۶.۸ درصد و رشد نقدینگی ماهانه ۲.۸ درصد بوده است. تحلیل روند آمارها نشان می دهد که پس از کاهش نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته، از ابتدای امسال این روند نزولی متوقف شده و به تدریج روند معکوس شکل گرفته است. نگاهی به آمار تورم نیز نشان می‌دهد که این متغیر در ماه‌های اخیر روندی افزایشی را در پیش گرفته و روند نزولی خود را از دست داده است که نشان می‌دهد در صورت ادامه این روند، متغیرهای پولی و همچنین شاخص قیمت در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. افزایش انتظار می رود.

تنش در منطقه، جنگ، ناامنی، تهدید و … بر مسائل دیپلماسی اقتصادی و بی ثباتی بازارها و متغیرهای کلان تاثیر گذاشته است و این مشکل به ثبات اقتصادی ضربه وارد می کند، البته باید گفت که این روند مورد موقتی است و ممکن است خیلی پایدار نباشد

مشکلات سیاسی و بین المللی منجر به افزایش نرخ تورم می شود

اقتصاددانان می گویند؛ اگرچه بانک مرکزی بازار پول و ارز را مدیریت می کند و شاخص های کلان اقتصادی مانند تورم و نقدینگی را کاهش داده است، اما باید مشخص شود که چرا قیمت این شاخص های مهم تاثیرگذار پس از روند نزولی در ماه های اخیر روند صعودی داشته است. علی قنبری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: اقداماتی برای ایجاد ثبات در بازارها مانند مدیریت بازار ارز و پول در دو سال گذشته اجرا شده اما ناکافی بوده است، اما اینکه در حال حاضر پس از کاهش نرخ تورم و نقدینگی اعلام شده است از این دست شاخص هاست. بازگشت دوباره ناشی از تاثیر مشکلات سیاسی و بین المللی به ویژه وجود تنش و جنگ در منطقه است.

وی با بیان اینکه تنش های منطقه، جنگ، ناامنی، تهدید و… بر مسائل دیپلماسی اقتصادی و بی ثباتی بازارها و متغیرهای کلان تاثیرگذار است و این مشکل ثبات اقتصادی را متزلزل می کند، افزود: پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی. در مقابل کنسولگری ایران و واکنش قاطع ایران به آن و همچنین شهادت اسماعیل هنیه در تهران و اعلام اقدامات تلافی جویانه کشورمان، اقتصاد کشور را دچار رکود خاصی کرده است. البته باید گفت که این روند موقتی است و نمی تواند چندان پایدار باشد، زیرا با تشکیل دولت جدید و اجرای برنامه ها و اقدامات کارشناسی از ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی می توان امیدوار بود که در حال حاضر نرخ رشد تورم و نقدینگی به گذشته تبدیل خواهد شد

بانک ها به دلیل کمبود نقدینگی به دلیل تعهداتی که در هنگام بازپرداخت وام و تسهیلات دارند مشمول شرایط خاصی نیستند که بانک ها باید به آن احترام بگذارند. این مشکل سیستم بانکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات اعتباری باعث تضعیف بنیان آنها شده است

این کارشناس اقتصادی در ادامه به وضعیت بانک‌ها در خصوص نحوه بازپرداخت وام‌ها و تسهیلات اشاره کرد و گفت: شرایط خاصی برای بانک‌ها به دلیل کمبود منابع و نقدینگی لازم وجود ندارد که این امر به این دلیل است که باید نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. بازپرداخت وام ها و تسهیلات تخصیص یافته به آنها موظف به اجرای آن است. این مشکل سیستم بانکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
بنابراین بانک ها برای برون رفت از تعارضات و سایر مشکلات باید بتوانند وام ها و تسهیلات را با درایت ارزیابی کنند تا دچار کمبود منابع، بدهی و مشکلات نشوند. بر اساس این گزارش، گزارش های رسمی حاکی از افزایش ۲۰ درصدی پرداخت وام و تسهیلات در چهار ماهه نخست سال جاری در شرایطی است که بانک ها با مشکل کمبود منابع مواجه هستند. حجم تسهیلات پرداختی بانک ها در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۶۹۵۷۰۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸۹۲۰۰۰۰۰۰ میلیارد ریال (معادل ۶/۲۰ درصد) افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا