بانک و بیمه

رشد سود سازی بیمه کوثر

هادی بهرامی; بازار: در زندگی مدرن، استفاده از وسایل نقلیه و اتومبیل افزایش یافته است. در کوچه ها و خیابان ها شبانه روز شاهد تردد خودروها و موتورسیکلت ها هستیم. علاوه بر خطر تصادفات، رشد روزافزون صنایع مختلف در نقاط مختلف کشور، بیماری های مختلف و وقوع حوادث غیرمترقبه فراوان در هر کشوری، نیاز صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انسان به شمار می رود. زندگی خطرات تجارت دریایی مانند طوفان و غارت توسط دزدان دریایی خسارات فراوان و خطرات مختلفی را به همراه داشت که منجر به ایجاد شرکت ها و شرکت های بیمه شد.
در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدند. نمادها دیالبرز، آسیا و پارسیان اولین شرکت های عرضه کننده سهام گروه های بیمه در بورس هستند. تحویل کلیه نمادهای مذکور در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ صورت گرفت و طی سال های فعالیت افزایش و کاهش بسیاری داشت. صنعت بیمه کوچکتر از بانک و پتروشیمی است و به همین دلیل اثرات غیرمستقیم تحریم را تجربه می کند. اثرات منفی تحریم ها شامل افزایش هزینه خسارت، اثرات مثبت افزایش هزینه خسارت، نرخ فروش و سود عملیاتی است. در زیر به تحلیل جامع شرکت بیمه کوثر می پردازیم.

معرفی و موقعیت شرکت
شرکت بیمه کوثر حدود ۱۱ سال است که در صنعت بیمه فعالیت دارد. این شرکت در تاریخ ۶ مهر ۲۰۰۹ در ثبت تجاری ثبت شد. این شرکت دارای ۸ شعبه، ۳۱ ناظر و بیش از ۷۰۰ نماینده در سراسر کشور می باشد. بر اساس آخرین گزارش کل بیمه مرکزی از آمار عملکرد شرکت های بیمه از ابتدای سال تا پایان سال اردیبهشت در سال ۲۰۱۹، بیمه کوثر حدود ۴ درصد از سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داد.
سطح توان مالی شرکت بیمه کوثر برای پنجمین بار متوالی توسط بیمه مرکزی تایید شد. ارزش بازار شرکت ایران خودرو در بورس ۸۵۴۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۳.۱ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

زمینه فعالیت
۱- انجام عملیات بیمه مستقیم در کلیه حوزه های بیمه عمر و غیرزندگی از قبیل بیمه اموال، اشخاص، مسئولیت و فنی بر اساس پروانه فعالیت صادره از بیمه مرکزی.
۲- اخذ پوشش اتکایی در داخل یا خارج از کشور نسبت به بیمه نامه های صادره به موجب مقررات بیمه مرکزی.
۳- پذیرش بیمه اتکایی از موسسات بیمه داخلی یا خارجی در چارچوب مقررات مربوط به شرط رعایت ظرفیت نگهداری شرکت و ضوابط اعلام شده از سوی بیمه مرکزی.
۴- سرمایه گذاری از محل سرمایه ذخایر و ذخایر فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه.

ترکیب سهامداران اصلی: مؤسسه بازنشستگان نیروهای مسلح با ۴.۹۵ میلیارد سهم، گروه مالی مهرگان تأمین با ۴.۸۷ میلیارد سهم و شرکت سرمایه گذاری شستان با ۴.۶۷ میلیارد سهم به ترتیب ۱۹.۸، ۱۹.۵ و ۱۸.۷ درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. بیمه کوثر.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان
بر اساس ترازنامه ۱۴۰۱، مجموع دارایی های جاری شرکت ۱۲۸۴۸ میلیارد تومان، کل بدهی های جاری ۱۰۱۵۰ میلیارد تومان و کل حقوق صاحبان سهام ۳۹۷۱ میلیارد تومان است. ۱۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و کل بدهی ۱۰ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس حساب سود و زیان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱، درآمد حق بیمه شرکت ۶۲۳۰ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری ۷۳۲ میلیارد تومان و در نهایت سود خالص ۱۶۲۶ میلیارد تومان می باشد که ۵۷ بوده و افزایش یافته است. ۴۷ و ۱۳۸ درصد نسبت به سال قبل.

مجموع درآمد ۹ ماهه شرکت ۷ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری ۶۰۸ میلیارد تومان و سود خالص ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۱، ۲۹ و ۴۱ درصد افزایش داشته است. یافت شد

سود خالص شرکت بیمه کوثر در سال گذشته ۱۳۸ درصد و در ۹ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه ۴۱ درصد افزایش داشته است. اگر قیمت بتواند از مقاومت ۴۰۰ تومانی عبور کند و از آن عبور کند، می‌توان انتظار افزایش بیشتر قیمت سهام را داشت. در غیر این صورت با از دست دادن حمایت ۲۷۵ تومانی، حد پایین ثابت و معتبر ۱۹۵ تومان در دسترس قرار می گیرد.

تحلیل تکنیکال سهام کوثر
قیمت پس از کاهش ۳۷ درصد کاهش یافت اردیبهشت در این ماه با رسیدن به حمایت معتبر ۲۷۵ تومانی واکنش مثبت نشان داد و توانست ۳۰ درصد رشد کند. در حال حاضر، قیمت در کانال معاملاتی میان مدت نامشخص و راکد است. اگر قیمت موفق به شکستن و عبور از مقاومت ۴۰۰ تومانی شود، می توان انتظار افزایش بیشتر قیمت سهام را داشت و هدف بعدی در صورت شکست مقاومت ۷۰۰ تومان خواهد بود. در غیر این صورت با از دست دادن حمایت ۲۷۵ تومانی، حد پایین ثابت و معتبر ۱۹۵ تومان در دسترس قرار می گیرد.

آخرین کلمه
تحرکات صنعت بیمه برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بیمه باید میزان دارایی ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، میزان حق بیمه صادر شده، ضریب نفوذ بیمه، حساب سود و زیان و سایر عوامل را در نظر گرفت. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی نیز ممکن است با وجود افزایش نرخ فروش، هزینه مطالبات را افزایش دهد و برخی از شرکت های بیمه را به سمت ورشکستگی سوق دهد. بنابراین باید نظارت ها تقویت شود و نقدینگی مؤسسات بیمه به خوبی مدیریت شود تا سود افزایش یافته و هزینه های اضافی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا