طلا و ارز

رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، به بانک مرکزی ارتباطی ندارد







دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: وقتی شوک یا تنش سیاسی در کشور ایجاد می‌شود، مردم نه از سر ناچاری، بلکه به دلیل نگرانی از افزایش قیمت دلار اقدام به خرید ارز می‌کنند. ” آینده.



به گزارش ایران تحلیل، سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور به وجود می آید، مردم نه از روی ناچاری، بلکه از ترس به خرید ارز می پردازند. افزایش قیمت آتی دلار در ایران و خاورمیانه منجر به افزایش موقت ارزش دلار شد. البته این مشکل تنها به ایران محدود نمی شود، بلکه درگیری های سیاسی در هر کشوری منجر به تنش در بازارهای مالی آن کشور می شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی ارتباط چندانی با عملکرد بانک مرکزی ندارد. زیرا تمرکز این بانک بیشتر بر تامین الزامات قانونی از طریق مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار ماهیت صرفا سیاسی بوده و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی ارتباطی ندارد، تصریح کرد: افزایش نرخ دلار ماهیت کاملا سیاسی داشته است. ایجاد بازار و فضاسازی از آن زمان به بعد، به همین دلیل برخی افراد از شرایط برای ایجاد سوء استفاده کردند. آنها نرخ ها را تعیین می کنند و با افزایش التهاب به مزایای زیادی می رسند.

حسینی در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی برای آینده دلار دارید، پاسخ داد: درآمدهای ارزی علاوه بر مسائل سیاسی، نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارد. زیرا سال گذشته درآمدهای ارزی دولت خوب بود. در واقع بازار ارز در سال ۱۴۰۲ از ثبات نسبی برخوردار بود و اگر دولت بتواند در سال جاری به درآمدهای ارزی ثابت نسبتا خوبی دست یابد، این امکان وجود دارد که نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خاتمه تاکید کرد: بانک مرکزی با نرخ نیما پاسخگوی نیاز واردکنندگان است. بنابراین البته افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی نباید تاثیری بر قیمت‌ها داشته باشد و از سوی دیگر دولت کالابرگ الکترونیکی را راه‌اندازی کرده است تا یارانه به دست مصرف‌کننده نهایی و نوسان قیمت برسد. نرخ دلار تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی ندارد.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا