طلا و ارز

رشد قیمت دلار دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت است!

فردین آقابزوری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن:






قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است. روندی که کارشناسان اقتصادی معتقدند نتیجه سیاست اقتصادی دولت است. فردین آقابزوری، کارشناس اقتصادی معتقد است: «کم ارزش ترین و کم اثرترین کار دولت برای مهار قیمت دلار، گفتار درمانی، تکذیب حوادث و ایجاد فضای کاذب در بازار ارز است که توسط رئیس جمهور انجام می شود. بانک مرکزی.»



به گزارش افق میهن، قیمت دلار در سال های اخیر تحت تاثیر سیاست های اقتصادی دولت افزایش چشمگیری داشته است. این اسکناس به طور مستمر با رشد تورم، رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد.

برخی از مسئولان وضعیت واقعی اقتصادی را تکذیب می کنند

در همین راستا فردین آقابزوری، کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ به افق میهن گفت: در حالی که برخی از مسئولان بیش از کارشناسان با اصول و قواعد اقتصادی دانشگاهی آشنا هستند، شرایط فعلی اقتصادی را انکار می کنند.

وی با اشاره به اینکه معیارهای تعیین کننده قدرت پول داخلی عواملی مانند تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی در برابر ارزهای خارجی است، گفت: همین است. اما در حال حاضر از نظر درآمد ارزی، منابع و مخارج در نقطه درستی قرار داریم. با وجود آمارهای ارائه شده، شرایط مساعدی برای رشد اقتصادی نداریم و رشد حجم نقدینگی ما نیز بسیار بیشتر است.»

تورم ۴۰ درصدی یعنی کاهش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی!

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به همین دلیل است که جدا از هیجانات ناشی از اخبار نامطلوب سیاسی، درگیری ها و مشکلات روحی و روانی، چشم انداز پیش روی ما همیشه در حال افزایش و مطابق با نرخ تورم ۴۰ درصدی است. با تورم سال ۱۴۰۳، قدرت پول داخلی ما در برابر ارزهای خارجی ۴۰ درصد کاهش یافته است و با فرض ثبات شرایط فعلی، نرخ رشد ارزی ۴۰ درصدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بتوانیم متغیرهای اصلی و میزان نقدینگی را کنترل نکنیم، روند صعودی بازار ارز ادامه خواهد داشت، گفت: به یقین می‌توان گفت که این روند صعودی، سرعت رشد نقدینگی را خواهد داشت حجم تولید بیشتر از آن است و عدم تطابق رشد اقتصادی منجر به افزایش حجم انباشت نقدینگی و کاهش ارزش پول و در نهایت افزایش قیمت ارز پول می شود.

اقدامات دولت برای مهار دلار بی نتیجه است

با این توضیحات آیا راهی برای کنترل قیمت دلار وجود دارد؟ آقا بزرگی در پاسخ به سوال افق میهن گفت: کم ارزش ترین و کم اثرترین کار، اقدامات رئیس کل بانک مرکزی است، یعنی گفتار درمانی، تکذیب اتفاقات یا دلایل ایجاد فضای کاذب در ارز بازاری مانند گشایش وام هفت میلیارد دلاری از اقدامات انجام شده در بازار ارز است.

افزایش نقدینگی و افزایش قیمت دلار کار دولت است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ما نیاز به جدول زمانی داریم، تصریح کرد: این جدول زمانی مشروط به کوچک سازی دولت، کاهش سطح مدیریت و کاهش هزینه های عمومی است به همین دلیل با جسارت و قاطعیت می گویم این افزایش نقدینگی و افزایش قیمت دلار کار سیاست اقتصادی دولت است.»

پیش بینی قیمت دلار

آقا بزرگی در خصوص چشم انداز بازار ارز گفت: به یاد داریم که در دوره های گذشته دلار از ۱۴۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسید، در عرض یک سال در محدوده ۲۴۰۰ تومان ثبات داشت و به یکباره شروع به رشد کرد. بنابراین از نظر فنی، پس از افزایش های پی در پی و قابل توجه، با فرض ثبات شرایط فعلی، دوره کوتاه مدت رکود و ثبات نرخ ارز محتمل ترین شرط است. با این حال، بر اساس معیارهای ذکر شده، متأسفانه تا حد قابل توجهی می توان روند افزایشی را پیش بینی کرد.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز افق میهن مراجعه کنید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا