بانک و بیمه

رشد قیمت طلا در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران| مردم گرفتار موج هیجانی خرید نشوند

بازار؛ گروه بین المللی: طلا بهترین راه برای مبارزه با تورم است. اما این عملکرد سنتی طلا که قدمت آن به صدها سال قبل می رسد، تنها عملکرد این فلز گرانبها نیست. به طور معمول، طلا به طور گسترده در مواقع دشواری اقتصادی در مقیاس جهانی استفاده می‌شود، مانند زمانی که تنش‌ها یا جنگ‌های سیاسی عمیق و نگران‌کننده به وجود می‌آیند. در واقع باید گفت هر جا بلاتکلیفی و ثبات اقتصادی وجود دارد، طلا تنها نامی است که در آنجا می درخشد!

افزایش قیمت جهانی طلا در پی افزایش تنش ها در خاورمیانه و ترور اسماعیل هنیه در تهران

اگرچه در این مقاله قصد نداریم از بیانات یکی از بزرگ‌ترین رهبران مقاومت اسلامی به عنوان فرصتی برای افق میهن استفاده کنیم، اما حقیقت این است که بر اساس آنچه گفته شد، تنش‌ها در نظام بین‌الملل به‌طور خودکار افزایش می‌یابد. بازار طلا و جلب توجه سرمایه گذاران به این بازار است.

شهادت اسماعیل هنیه در تهران را باید نقطه عطف بزرگی در دور جدید تنش‌های ایران و اسرائیل دانست که از حدود یک ماه پیش آغاز شده است. این تنش ها به ویژه پس از حمله نیروهای مقاومت یمن به بندر ایلات در سرزمین های اشغالی آغاز شد. بعدها واکنش اسرائیل با حمله به بندر حدیده در یمن آغاز شد. اما از نیمه شب سه شنبه، رژیم صهیونیستی دو حمله را آغاز کرد که یکی از آنها بود حمله موشکی به محل استقرار تیپ ۴۷ حشد الشعبی عراق و حمله به محل سکونت اسماعیل هنیه در تهران. متأسفانه، هر دو حمله موفقیت آمیز بودند و نتایج آن قطعاً بر بازارهای مالی تأثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر هم اسرائیل و هم غرب بر این باورند که ایران به ویژه با توجه به شهادت اسماعیل هنیه قطعا اقدامات تلافی جویانه ای انجام خواهد داد.

پس از گذشت چند روز، قیمت تتر به محدوده ۶۰ هزار تومان بازگشت که قطعا بر قیمت طلا در بازار داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود.

پس از این دو حمله تروریستی، قیمت جهانی دو فلز گرانبها یعنی طلا و نقره افزایش چشمگیری داشت. ارزش یکی دیگر از دارایی های مطمئن در بازارهای مالی یعنی دلار نیز به سرعت افزایش یافته است و اگرچه بازار ارز در تهران در زمان نگارش این مقاله هنوز باز نشده بود، قیمت تتر پس از چند روز دوباره به کانال باز شد. ۶۰ هزار تومان برگشتی که قطعا قیمت طلا در بازار داخلی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت جهانی طلا نیز از نیمه شب گذشته بیش از ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۴۱۷ دلار در هر اونس رسید. با این حال، عوامل دیگری مانند دستور کار فدرال رزرو و آمارهای جدید این نهاد نیز ممکن است تعیین کننده رشد نرخ سود بانکی در آمریکا در هفته آینده و همچنین چرخش هندی ها به بازار طلا در همان زمان باشد که … توقف مالیات بر خرید این فلز گرانبها از سوی دولت نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشت، اما شوک ناشی از ترور اسماعیل هنیه در بازار بسیار زیاد بود.

تحلیل فنی قیمت طلا

در حال حاضر، RSI 14 روزه طلا به محدوده بالای ۵۰ رسیده است که نشان دهنده افزایش توجه سرمایه گذاران به این بازار است. علاوه بر این، از روز سه‌شنبه قیمت طلا در نواحی بالایی SMA 21 روزه یعنی ۲۳۹۴ دلار در حال حرکت است که احتمال شروع روند صعودی جدید قیمت طلا در بازارهای جهانی را نیز افزایش می‌دهد. در حال حاضر مقاومت اصلی برای سرمایه گذاران قیمت ۲۴۲۵ تا ۲۴۳۰ دلار است که در صورت شکسته شدن این مقاومت، احتمال افزایش قیمت تا محدوده ۲۴۵۰ دلار وجود دارد که بالاترین سطح تاریخی برای آن محسوب می شود. قیمت طلا

با این حال، اگر قیمت به زیر SMA 50 روزه، که نزدیک به ۲۳۶۰ دلار است، برسد، ممکن است اصلاحی برای SMA 100 روزه، که در ۲۳۳۱ دلار است، رخ دهد. اما در شرایط فعلی به نظر می رسد قیمت طلا تمایلی به اصلاح ندارد. حداقل در کوتاه مدت باید گفت شوک ناشی از موارد بنیادی مذکور همچنان از روند صعودی طلا حمایت می کند و نمی توان انتظار کاهش قیمت را در ساعات آینده داشت. اما ماهیت و میزان واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه ممکن است تاثیر تعیین کننده ای بر بازار داشته باشد و در این زمینه باید منتظر ماند و دید تهران چه پاسخی به این حمله تروریستی خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا