بانک و بیمه

رشد مجدد قیمت جهانی طلا با آغاز تجاوز زمینی به لبنان| قیمت طلا در چه صورت کاهش خواهد یافت؟

بازار؛ گروه بین المللی: قیمت جهانی طلا صبح روز سه شنبه پس از اصلاح دو روزه آن و شروع حمله زمینی شبانه اسرائیل به لبنان، دوباره افزایش یافت. قیمت طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخ ۲۶۸۶ دلار، روند اصلاح خود را آغاز کرد. با این حال، صبح امروز این روند به وقت بازار آسیا معکوس شد. علاوه بر این که آیا خاورمیانه وارد دور جدیدی از تنش ها می شود یا خیر، بسیاری از سرمایه گذاران در بازار طلا اکنون منتظر انتشار PMI آمریکا و شاخص فرصت های شغلی (JOLTS) هستند که قرار است پنجشنبه هفته جاری منتشر شود. , به وقت ایران .

در خصوص نماگرهای فنی بازار طلا باید گفت که نماگر ۱۴ روزه RSI این فلز گرانبها همچنان عدد ۶۵.۵۰ را نشان می دهد که موید ادامه روند صعودی است. در حال حاضر، مقاومت کلیدی پیش از طلا در ۲۶۷۰ دلار است و اگر گاوها موفق به غلبه بر این مقاومت شوند، برای ادامه روند صعودی کوتاه مدت باید از نقطه کلیدی بعدی عبور کنند که در ۲۶۸۶ دلار است، که تاریخی است. حد بالایی نشان دهنده قیمت است. طلا خواهد بود. اگر قیمت از این نقطه عبور کند، مقاومت بعدی طلا روی ۲۷۰۰ دلار است.

اما اگر خرس‌ها بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند، اولین حمایت محکم برای طلا در کف قیمتی ۲۴ سپتامبر یعنی ۲۶۲۳ دلار است که برای حفظ این سطح حمایت بسیار مهم است. زیرا اگر این حمایت از بین برود، قیمت می تواند تا سطح حمایت بعدی طلا، یعنی ۲۶۰۰ دلار، اصلاح شود. اگر روند نزولی بر بازار مسلط باشد، قیمت می تواند به پایین ترین سطح ۲۰ سپتامبر یعنی ۲۵۸۵ دلار اصلاح شود. اگر اصلاح ادامه یابد، نقطه پشتیبانی بعدی در SMA طلای ۲۱ روزه است، یعنی ۲۵۷۸ دلار.

تحولات خاورمیانه بزرگترین عامل تعیین کننده قیمت طلا است

مهمترین عاملی که در حال حاضر بر قیمت طلا تاثیر می گذارد، موضوع تنش در خاورمیانه است. با شروع حمله زمینی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، باید گفت که جنگ اسرائیل و حزب الله وارد مرحله جدید و کاملا جدی شده است. این امر احتمال طولانی شدن درگیری را افزایش داده است و بعید است که تنش های جدید در هفته های آینده پایان یابد.

به طور معمول، طلا یک واکنش طبیعی به استرس طولانی مدت و نسبتاً پایدار نشان می دهد. به خصوص وقتی در نظر بگیرید که مرکز مناقشه بزرگترین تامین کننده نفت جهان و گذرگاه اصلی ترانزیت کالا از آسیا به اروپا است.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی بندر حدیده یمن را نیز هدف قرار داده است و در این صورت باید گفت احتمال ادامه این حملات وجود دارد. به طور معمول، طلا واکنش طبیعی به تنش های طولانی مدت و نسبتاً پایدار نشان می دهد. به خصوص وقتی در نظر بگیرید که مرکز مناقشه بزرگترین تامین کننده نفت جهان و گذرگاه اصلی ترانزیت کالا از آسیا به اروپا است. در صورت تداوم درگیری به ویژه بین حوثی‌های یمن و اسرائیل، می‌توان انتظار داشت که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری عازم اسرائیل و البته به کشورهای حامی تل‌آویو مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد. دور جدی تری نیز رخ خواهد داد. مجموع این تنش ها حرکت نفتکش ها و کشتی های باری تجاری را از طریق دریای سرخ دشوارتر و گران تر خواهد کرد.

آیا احتمال کاهش شدید در بازار طلا وجود دارد؟

باید بدانیم که افزایش هزینه های حمل و نقل به دلیل بروز اختلالات در ترانزیت کالا و سوخت باعث افزایش قیمت مصرف کننده در بازار هدف می شود. بر اساس این روایت، اگر اتحادیه اروپا و آمریکا به طور جدی در مناقشات جدید خاورمیانه و تلاش موثر آنها برای مهار اسرائیل مداخله نکنند، غرب باید منتظر یک دور جدید و قابل توجه از تورم باشد. تأثیر مستقیم بر اقتصاد ایالات متحده و اروپا.

در حال حاضر می توان نتیجه گرفت که تا زمانی که فدرال رزرو آمریکا از سیاست جدید کاهش نرخ سود بانکی عدول نکند، می توان به بازار صعودی و رو به رشد طلا امیدوار بود.

به نظر می رسد به همین دلیل جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز سه شنبه گفت که این موسسه مجبور به کاهش نرخ بهره بانکی نخواهد شد. حال فرض می کنیم که درگیری ها به این زودی تمام نمی شود و فدرال رزرو نیز مسیر کاهش نرخ سود بانکی را رها می کند. نتیجه چنین اقدامی افزایش شاخص دلار و در نتیجه قوی شدن دلار در برابر بازار سرمایه خواهد بود. این بدان معناست که بخش مهمی از وجوه به بانک های آمریکایی برمی گردد و از بازار سرمایه پرریسک خارج می شود. اگرچه این آخرین سناریویی است که با آن روبرو هستیم، اما نمی توان گفت که در صورت تحقق، طلا در این بخش سود خواهد برد. برعکس، باید منتظر کاهش شدید قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها باشیم.

بنابراین در این برهه از زمان می توان نتیجه گرفت که تا زمانی که فدرال رزرو آمریکا از سیاست جدید کاهش نرخ سود بانکی خارج نشود، می توان به رشد و رشد بازار طلا امیدوار بود. با این حال، باید به خاطر داشت که خروج فدرال رزرو کل ماجرا را معکوس خواهد کرد. در این صورت بهتر است از سرمایه گذاری در بازار طلا کنار بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا