اخبار اقتصاد ایران

رشد نامتعارف مصرف برق در تابستان امسال

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان مصرف برق در کشور گفت: طبق آمار سال های گذشته پیش بینی می شد میزان مصرف برق ۴ درصد افزایش یابد اما تابستان امسال میزان تقاضای مصرفی افزایش یافت. بیش از ۸ درصد افزایش یافته است و این رشد غیرعادی است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی افزود: مصرف برق کشور از ۶۸ هزار مگاوات در سال گذشته به ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسید که نشان می دهد در عمل دچار نارضایتی هستیم.

وی در خصوص طرح مدیریت بار در صنایع ادامه داد: صنایع به سه دسته تقسیم می شوند که در این شکل صنایع کوچک ۹۰ درصد مشترکان صنعتی ما را تشکیل می دهند و محدودیتی برای تامین برق آنها وجود ندارد. اما با رعایت مدیریت مصرف به ویژه در ساعات ۱۳ تا ۱۸ با صنعت برق کشور همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک های صنعتی، صنایع متوسط ​​و بزرگ با تبدیل تعطیلات به روزهای عادی در نیمه هفته و همچنین انتقال هزینه ها مشارکت مطلوبی در این طرح داشته اند. بخش های انعطاف پذیر تا ساعات غیر اوج مصرف.

رجبی مشهدی گفت: ۲۰ شهرک صنعتی کشور بسیار بزرگ هستند و ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند، بنابراین برای مدیریت عدم تعادل، این صنایع با انتقال روز تعطیل به یک روز تعطیل با صنعت برق همکاری می کنند تا برق پایدار را تامین کنند. وسط هفته .

وی افزود: حدود ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور در رده صنایع انرژی بر و بزرگ قرار دارند و بر اساس ماده ۴ قانون مقررات زدایی، این صنایع موظف به احداث نیروگاه حداقل ۱۰ هزار مگاواتی هستند که از این تعداد، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر هستند. .

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تاکنون حدود ۱۶۰۰ مگاوات از طریق احداث نیروگاه در بخش صنعت به تولید برق کشور اضافه شده است.

رجبی مشهدی در عین حال منطقه تهران با ۳ استان تهران، البرز و قم را بیشترین مصرف برق و استان های شمالی کمترین مصرف برق را دارند و خاطرنشان کرد: مصرف برق استان مازندران منعطف و دارای نوسان است. با توجه به شرایط آب و هوایی به طوری که مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی در این استان در هنگام بارندگی به ۲۰۰۰ مگاوات کاهش می یابد. بنابراین حدود ۳ هزار مگاوات برق مصرفی در استان های مازندران و گلستان مربوط به سیستم های سرمایشی است.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار مگاوات عدم تعادل در تولید و مصرف برق، ادامه داد: باید استفاده از بخش های منعطف را به ساعات غیر پیک انتقال دهیم. در این زمینه می توان هزینه های صنایع و ادارات را با کاهش یا تغییر ساعات کاری مدیریت کرد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: با وجود ناهماهنگی، برق بخش‌های مختلف را با موفقیت تامین کرده‌ایم و توانستیم انرژی پایدار داشته باشیم./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا