بانک و بیمه

رشد نقدینگی تحت کنترل بانک مرکزی است

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی، پس از انتشار مطلبی با عنوان «مدیریت وحشتناک نقدینگی؟! بانک:

بر خلاف ادعای روزنامه کار و کارگر، تحلیل رشد نقدینگی طی دو سال اخیر حاکی از ثبات مدیریت نقدینگی است و سیر تحول این متغیر کاملا بر اساس مسیری است که بانک مرکزی در نظر گرفته است. رجوع به ارقام رشد نقدینگی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و مقایسه با ارقام رشد نقدینگی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی مدیریت نقدینگی در فضای تحریم‌های اقتصادی نسبتا مشابه باشد.

بی شک روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت اعداد بی سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۸ و در نیمه اول سال ۱۳۹۳ موضوع بسیار نگران کننده ای بود که تداوم آن می تواند اقتصاد کشور را با مشکلات و مخاطرات مختلفی مواجه کند. افزایش ابهامات در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور اثرات مخربی بر متغیرهای کلان داشت.

اکنون که حدود دو سال از آن لحظه نگران کننده می گذرد، متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً ثابتی قرار دارند و آمارها نشان می دهد که اهداف بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و باقی ماندن در محدوده تعیین شده در حال تحقق است. نگاهی به مسیر طی شده نشان می دهد که نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهر ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و سپس به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

ارقام فوق به خوبی نشان دهنده موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل اندازه ترازنامه بانکی و دستیابی به اهداف کنترل رشد مبالغ پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ است. ۳۰ درصد) و سال ۱۴۰۲ (۲۵ درصد). علاوه بر این، در سال ۱۴۰۳ هدف مدیریت رشد نقدینگی با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای سیاست پولی از جمله مدیریت رشد ترازنامه بانک ها و بر این اساس هدف رشد نقدینگی ۲۳ درصدی با قدرت بیشتری دنبال می شود. با دامنه نوسانات مثبت و منفی ۲ درصدی در راستای دستیابی به هدف مهار تورم به نقطه مطلوب و ارتقای رشد اقتصادی شناسایی شده است.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی اخیراً توجه ویژه ای به کنترل خلق پول توسط بانک ها داشته و با تنظیم و اجرای جدی سیاست کنترلی، دستاورد مهمی در کاهش رشد نقدینگی به اندازه بانک ها حاصل شده است. ترازنامه در این چارچوب، بانک مرکزی به منظور کنترل رشد خلق پول توسط بانک ها و موسسات اعتباری، قوانین کنترل برخی از ترازنامه های بانکی را در سال ۱۴۰۱ تکمیل و تغییر داد. کنترل بدهی های ترازنامه بانک ها (به ویژه بانک های نامتعادل و مضطرب) در دستور کار قرار دارد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی به منظور دستیابی به هدف رشد نقدینگی سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری را با جدیت دنبال کرد و با افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین بانک های متخلف را جریمه کرد. نسبت سپرده قانونی بانکی ۰.۵ واحد درصد کاهش یافت. بازرگانی برای کنترل و کاهش قدرت پول‌آفرینی بانک‌ها و در نهایت کاهش رشد نقدینگی اقدامات موثری انجام داده است.

همچنین بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۲ با هدف کنترل رشد نقدینگی و حصول اطمینان از تحقق اهداف تعیین شده در زمینه کنترل مبالغ پولی، سپرده قانونی بانک ها و موسسات اعتباری را ۰.۵ واحد درصد افزایش داد. با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی آمارهای مربوطه می توان دریافت که مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور اخیراً در وضعیت کاملاً باثباتی قرار داشته و برخلاف ادعای این روزنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا