بانک و بیمه

رشد نقدینگی در دولت سیزده منفی بود

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: آمارها نشان می دهد در سال ۱۴۰۰ در ابتدای دولت نرخ رشد نقدینگی حدود ۴۲.۸ درصد و نرخ رشد پایه پولی ۳۹.۵ بوده است. ٪. اکنون این شاخص ها ۲۴.۳ درصد است و به ۲۸.۱ درصد رسیده است که به این معنی است که متغیرهای کلان اقتصادی کشور به وضعیت باثبات قبل از تحریم های ۲۰۱۶ بازگشته اند.

وی با اشاره به برخی تحلیل ها در حوزه متغیرهای کلان اقتصادی و معیار تعیین میانگین نرخ های رشد، تصریح کرد: در تحلیل این متغیرها توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه میانگین در حال کاهش است، اما توجه به سیر تحول نرخ رشد نقدینگی حائز اهمیت است. ۴۲.۸ درصد در ابتدای کار دولت سیزدهم به ۲۴.۳ درصد رسید. این بدان معنی است که روند با پیشرفت کاهش می یابد.

فرزین گفت: تحلیل نرخ رشد پایه پولی نیز نشان می دهد که نرخ رشد در سال گذشته به ۴۲.۳ درصد رسیده است. البته منتقدان دولت تحلیل کردند که با رشد پایه پولی می توان انتظار افزایش نقدینگی را نیز داشت و در عین حال گفته شد که نرخ رشد پایه پولی ناشی از افزایش سپرده های قانونی بانک ها بوده است. و نه با اضافه برداشت بانک ها. بنابراین پیش‌بینی کردیم که رشد نرخ سیاستی کاهش یابد و به همین دلیل شاهد کاهش نرخ سیاست‌گذاری به ۲۸.۱ درصد و کاهش نقدینگی بودیم.

رشد نقدی در دولت سیزدهم منفی بود

روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی همراه با رشد تولید

وی افزود: تحلیل کاهش نرخ رشد نقدینگی نیز نشان می دهد که در پایان سال گذشته نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد به ۳۹، ۳۱.۱، ۲۴.۳ درصد و در نهایت ۲۵.۶ درصد افزایش یافته است. اردیبهشت ماه فرا رسیده است اما با توجه به هدف ماهانه، از هدف عدول نکردیم و از آنجایی که می خواستیم بازارها با نقدینگی مسدود نشوند، اجازه داده شد مقدار نقدینگی افزایش یابد، بنابراین در اردیبهشت در طول ماه شاهد افزایش نرخ رشد نقدینگی به بالای ۲۵ درصد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا