طلا و ارز

رشد ۱۷۵ درصدی قیمت دلار در ۲.۵ سال دولت رئیسی/ قیمت دلار در ۲.۵ سال نخست دولت روحانی فقط ۶.۲۵ درصد بالا رفت

به گزارش ایران تحلیل، در پایان سال ۱۳۸۹ با تشدید زمزمه های محدود شدن درآمدهای نفتی، نرخ ارز از منطقه امن هزار تومانی خارج شد و تا قیمت ۱۸۹۲ تومان افزایش یافت. این افزایش نشان دهنده افزایش ۸۳ درصدی قیمت دلار بود.

قیمت دلار در دولت اول روحانی ۱۸.۷ درصد افزایش یافت

دولت روحانی دلار ۹۲ را به قیمت ۳۲۰۰ تومان گرفت. اسکناس های آمریکایی با تحمل ۵۰۰ تومان تا اواسط سال ۱۳۹۵ در یک روند خنثی در محدوده قیمتی ۳۱۵۰ تا ۳۸۰۰ تومان در نوسان بودند.

طی سال های ۹۶ و ۹۷ قیمت دلار با روند افزایشی همراه بود، اما از سال ۹۷ به دلیل اتفاقات سیاسی و خروج ترامپ از برجام، قیمت دلار با نرخ بی سابقه ای رشد کرد. بنابراین در مدت زمان بسیار کوتاهی قیمت دلار از ۴۸۰۰ تومان به ۱۷۲۰۰ تومان رسید و ۲۵۸ درصد افزایش قیمت را به همراه داشت.

این مقدار در ماه های پایانی سال ۱۳۹۶ اندکی تعدیل شد و به محدوده قیمتی ۱۲۰۰۰ تومان بازگشت اما هرگز به محدوده های قیمتی قبلی برنگشت.

خروج ترامپ از برجام باعث افزایش قیمت دلار شد

خروج ترامپ از برجام، افزایش تنش با عربستان و قطع روابط دیپلماتیک، سرنگونی هواپیمای اوکراینی و گسترش تحریم ها، شیوع ویروس کرونا در بهمن در سال ۹۸ روند صعودی قیمت دلار آغاز شد و این اسکناس رشد تدریجی خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد.

دلار در ۸ سال دولت روحانی ۶۱۸ درصد گران شده است

دولت روحانی با یک حساب ساده دلار را در سال ۱۳۹۱ با قیمت ۳۲۰۰ تومان دریافت کرد و در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۳ هزار تومان تحویل دولت رئیسی شد. اسکناس دلار در هشت سال ۶۱۸.۷۵ درصد رشد ۱۹۸۰۰ تومانی داشته است.

قیمت دلار در دو سال و نیم دوره ریاست جمهوری ۱۷۵ درصد افزایش یافت

دولت رئیس جمهور در قرن چهاردهم مرداد هزار و ۴۰۰ دلار با قیمت ۲۳ هزار تومان تحویل شد و اکنون که در روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ هستیم و هنوز به پایان سال سوم ریاست جمهوری رئیس جمهور نرسیده ایم، دلار در نیمه پایینی کریدور ششم معلق است. ، و نسبت به اوایل سلطنت وی معادل ۴۰۰۰۰ تومان است. ۱۷۵ درصد رشد کرد.

اگرچه دلار در اکثر سال های ۱۴۰۲ روند ضعیفی داشت اما این مشکل نتیجه دستکاری ارزی سیاست گذار بود و در مجموع روند قیمتی این اسکناس صعودی بود و جهش های تاریخی زیادی را تجربه کرد.

ناتوانی دولت سیزدهم در مدیریت اقتصاد، دلار را گران کرد

برخی تنش‌ها در سال ۱۴۰۰، شورش‌های سال ۱۴۰۱ و حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در آغاز سال ۱۴۰۳ میلادی را می‌توان از مهمترین رویدادهای سیاسی دوران ریاست جمهوری رئیسی دانست که تأثیر بسزایی در روند صعودی قیمت دلار ایران داشت. .

با این حال نمی توان از ناتوانی دولت سیزدهم در مدیریت اقتصاد ایران و مهار انتظارات تورمی چشم پوشی کرد. عواملی که حتی بیش از متغیرهای سیاسی بر رشد قیمت دلار در سال های نخست دولت رئیس جمهور تأثیر گذاشت و هر روز ارزش پول ملی ایران بیش از روز گذشته کاهش یافت.

در ۲.۵ سال اول دولت روحانی، قیمت دلار تنها ۶.۲۵ درصد افزایش یافت.

در دو سال و هفت ماه که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان به نصف کریدور ششم با ۱۷۵ درصد افزایش رسیده است. این در حالی است که بررسی قیمت دلار در دو سال و هفت ماه نخست ریاست جمهوری روحانی (از مرداد ۹۲ تا فروردین ۹۵) حکایت از افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی و افزایش ۶.۲۵ درصدی این اسکناس دارد. یعنی در دوره پیش گفته دولت یازدهم دلار از ۳۲۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسید.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز ایران تحلیل مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا