اخبار اقتصاد ایران

رشد ۲۳۴۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی و ۱۵۷۷درصدی خودروهای داخلی از سال 96

بررسی قیمت ها در بازار خودرو از سال ۱۳۹۵ تا مرداد ۱۴۰۳ نشان می دهد که قیمت خودرو جلوتر از نرخ تورم عمومی حرکت کرده است. به عبارتی قیمت خودرو طی سال های مذکور افزایش یافته است.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، تحلیل قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال ۹۶ تا امسال نشان می دهد که اگرچه نرخ دلار در هفت سال گذشته ۱۴۵۲ درصد رشد داشته است. ، قیمت خودرو در این بازه زمانی متوسط ​​رشد ۱۸۴۸ درصدی بوده است. به عبارتی تورم در بازار خودرو از تورم عمومی فراتر رفته است. این جهش بیشترین تاثیر را بر محصولات وارداتی داشته است. ممنوعیت واردات و کم کاری سیاستگذاران و مجریان پس از لغو ممنوعیت را می توان عامل اصلی این موضوع دانست.

بررسی قیمت ها در بازار خودرو از سال ۱۳۹۵ تا مرداد ۱۴۰۳ نشان می دهد که قیمت خودرو جلوتر از نرخ تورم عمومی حرکت کرده است. به عبارتی قیمت خودرو طی سال های مذکور افزایش یافته است. بررسی ها حاکی از آن است که نرخ دلار در هفت سال گذشته ۱۴۵۲ درصد رشد داشته است در حالی که قیمت خودرو در این مدت به طور متوسط ​​۱۸۴۸ درصد رشد داشته است. بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. به راحتی می توان نتیجه گرفت که سیاست گذار خودرو در این سال ها مسیری پر از اشتباه را طی کرده است، به طوری که جهش مازادی که در بازار خودرو رخ داد، مستقیماً تحت تأثیر این خطاها قرار گرفت.

مرکز پژوهش های مجلس در بخشی از گزارشی که روز گذشته درباره اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو منتشر کرد، به تغییرات قیمت برخی خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی از کشور اشاره کرد. شهریور در سال ۱۳۹۵ تا مرداد ماه سال جاری پرداخت شده است. بر این اساس قیمت خودروهای وارداتی به طور متوسط ​​۲۳۴۰ درصد، خودروهای مونتاژی ۱۶۲۷ درصد و قیمت محصولات داخلی ۱۵۷۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت دلار در این مدت ۱۴۵۲ درصد افزایش داشته است. همانطور که مشخص است قیمت هر سه گروه خودرویی بیش از قیمت دلار افزایش یافته است.

به عبارتی می توان گفت تورم در بازار خودرو از تورم عمومی جلوتر رفته و این بازار حباب دارد. این موضوع را می توان متاثر از سیاست هایی دانست که دسترسی شهروندان به خرید خودرو را محدود کرده است.

این موضوع در مورد خودروهای وارداتی شدیدتر است و تولیدات داخلی کمی کمتر تحت تاثیر این جهش قرار می گیرند. بدون شک دلیل اصلی جهش قیمت خودروهای خارجی ممنوعیت واردات چهار ساله و بی توجهی سیاستگذاران و مدیران اجرایی پس از رفع ممنوعیت است. آنگونه که بازوی پژوهشی مجلس تاکید می کند: در سال های گذشته و قبل از سال ۱۳۹۶ واردات خودرو در کشور پاسخگوی بخشی از نیاز و تقاضای بازار بود و با اعمال محدودیت برای واردات، بخشی از بازار داخلی مختل و ناتوان شد. در شرایط فعلی و با محدودیت واردات خودروهای جدید در بازار، برخی از خودروهای خارجی و مونتاژی با افزایش چند برابری قیمت در حال مبادله هستند. تفاوت قیمت قابل توجهی با مدل های بین المللی موجود در بازارهای منطقه دارند.

در واقع ممنوعیت واردات خودرو که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام و آغاز تحریم های ثانویه با هدف صرفه جویی ارزی آغاز شد، حتی پس از پایان دوره تعیین شده نیز همچنان بر بازار خودرو کشور سایه افکنده است. . اگرچه واردات خودرو از دو سال پیش به صورت قانونی آزاد شده است، اما خودروهای خارجی همچنان به صورت قطره چکانی وارد ایران می شوند. به نظر می رسد دولت چهاردهم هنوز به اهمیت واردات خودرو در ساماندهی بازار پی نبرده است. نتیجه چنین برخوردی با واردات خودرو در اعداد و ارقامی که ارائه کردیم کاملا مشخص است. نه تنها محصولات وارداتی به طور مستقیم و بسیار شدید قیمت ها را افزایش داده اند، بلکه می بینیم که حتی خودروهای مونتاژی نیز تحت تاثیر همین عامل قرار گرفته اند. در غیاب محصولات وارداتی، رأس هرم تقاضا کاملاً به سمت محصولات مونتاژکاران چرخید. بازار انحصاری برای آنها ایجاد شد تا قطعات را به صورت CKD وارد کنند و با صرف ارزهای کلان به قیمت بالایی بفروشند. در حالی که قبلا باید با خودروهای وارداتی رقابت می کردند، حالا شرایط را به نفع خود دیدند و تقاضای خودروهای وارداتی را در اختیار گرفتند. بنابراین شاهد هستیم که جهش قیمت محصولات خودروسازان مونتاژی در رتبه دوم قرار دارد.

در مورد خودروهای داخلی وضعیت متفاوت است. شاید بتوان دلیل اصلی فراتر رفتن قیمت این خودروها از تورم عمومی را قیمت گذاری دستوری دانست. قیمت گذاری اجباری با این شیوه اجرا، صنعت خودروسازی کشور را عملا فلج کرده است.

البته قبل از سال ۱۳۹۵ قیمت گذاری دستوری وجود داشت، اما تفاوت چندانی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشت و گاه کاملاً منطبق می شد، زیرا سیاست گذار در آن دوره رشد قیمت را متناسب با تورم اعمال می کرد. بنابراین، می توان گفت که آنچه پس از سال ۲۰۱۶ رخ داد، سرکوب بلندمدت قیمت بود. به طوری که تنها در یک مورد از آذر ۱۴۰۰ تا اردیبهشت در سال ۱۴۰۲ هیچ افزایش رسمی برای قیمت خودرو اعلام نشد. نتیجه چنین سیاستی افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار بود تا جایی که در برخی موارد شاهد اختلاف ۱۰۰ درصدی بین آنها بودیم. بستری بسیار آماده و سودآور که سیاستمدار با دستان خود برای دلالان و واسطه ها ایجاد کرد. فقط خرید و فروش خودرو بین کارخانه و بازار می توانست سود هنگفتی را نصیب دلالان کند، بنابراین تقاضا افزایش یافت. تقاضای کاذبی که می تواند به طور خودکار در هر بازاری حباب قیمتی ایجاد کند.

جزئیات تغییرات قیمت خودرو

بازوی پژوهشی مجلس در گزارش اخیر خود به تغییرات قیمت برخی خودروها اشاره کرده است شهریور ۹۶ تا مرداد رصد ۱۴۰۳. بر این اساس هیوندای النترا که در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۳۴ میلیون تومان خرید و فروش شد، در ماه گذشته قیمتی معادل ۲.۸۶۰ میلیارد تومان داشت. بنابراین در این بازه زمانی قیمت این محصول رشد ۲۰۳۴ درصدی را تجربه کرده است. هیوندای توسان یکی دیگر از خودروهای وارداتی است که زیر ذره بین مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفته است. قیمت این خودرو از ۱۶۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۵ به ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در مرداد ماه امسال رسید تا رشد قیمتی ۲۶۴۶ درصدی را ثبت کند.

در بین خودروهای مونتاژ شده، قیمت جک اس ۵ اتوماتیک و چری تیگو ۷ در این گزارش تحلیل شده است. جک S5 اتوماتیک در شهریور ۹۵ حدود ۹۵ میلیون تومان معامله شد اما امسال این رقم به یک میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده که حکایت از افزایش ۱۶۸۹ درصدی قیمت دارد. در مورد چری تیگو ۷ نیز ۱۵۶۶ درصد افزایش قیمت داشته است زیرا قیمت این خودرو از ۱۲۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان رسیده است.

در بین خودروهای داخلی، پژو پارس با افزایش قیمت از ۳۸ میلیون تومان در سال ۱۳۹۵ به ۶۵۰ میلیون تومان در سال جاری، ۱۶۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است. دنده ای پژو ۲۰۷ آخرین محصولی است که تغییرات قیمت آن در این گزارش بررسی شده است. این خودرو از ۴۵ میلیون تومان با ۱۵۴۴ درصد رشد قیمت به ۷۵۰ میلیون تومان رسید. همه این موارد در حالی است که قیمت دلار که ۳۸۰۰ تومان بود، اکنون ۵۹ هزار تومان است و رشد آن ۱۴۵۵ درصد بوده که از همه موارد ذکر شده کمتر است.

به طور کلی می توان گفت که بازار خودرو کشور از سال ۱۳۹۵ بسیار ملتهب بوده و بیشتر این التهابات متاثر از سیاست های اجرایی پرهزینه بوده است. اگر اکنون سیاست گذار بخواهد همان مسیر ۷ سال گذشته را طی کند، منطقاً در آینده نتیجه دیگری حاصل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا