بانک و بیمه

رشد ۲۵ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در فروردین۱۴۰۳| سهم ۲۱.۴ درصدی وام خرد از تسهیلات

بر اساس گزارش های بازار، گزینه های پرداخت بانک ها در طول است فروردین در ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۲۴۰۷ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷۹.۹ میلیارد ریال (معادل ۲۴.۹ درصد) افزایش داشته است. از مجموع گزینه های پرداختی، ۲۰۵۱.۸ میلیارد ریال به نمایندگی ۸۵.۲ درصد به کارآفرینان (حقوقی و غیرحقوقی) و ۳۵۵.۲ میلیارد ریال معادل ۱۴.۸ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، گزینه های پرداخت وجود دارد فروردین در ماه ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۱۲.۹ میلیارد ریال بوده که با احتساب تعدیلات انجام شده توسط شبکه بانکی به مبلغ ۱۹۲۷.۱ میلیارد ریال افزایش یافته است.

جدول یک هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصادی را نشان می دهد فروردین ماه ۱۴۰۳ است. سهم اختیارات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در تمام بخشهای اقتصاد. فروردین در ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۶۴۱.۸ میلیارد ریال معادل ۸۰.۰ درصد از کل وام های پرداختی به صاحبان مشاغل است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالاهای شخصی توسط مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) ۱۷۰.۷ میلیارد ریال است که ۴۸.۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​را به خود اختصاص داده است.

نسبت تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش در بخش های صنعتی و معدنی فروردین ماه ۱۴۰۳ معادل ۶۵۳.۲ میلیارد ریال بوده است که به این معناست که ۳۹.۸ درصد از منابع به سرمایه در گردش کلیه بخشهای اقتصاد (مبلغ ۱۶۴۱.۸ میلیارد ریال) اختصاص یافته است. مشاهده می شود که از ۷۳۳.۱ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش های صنعت و معدن، ۸۹.۱ درصد (مبلغ ۶۵۳.۲ میلیارد ریال) به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته است که مورد توجه قرار گرفته و توجه نشان دهنده اولویت بندی تامین منابع به این بخش توسط بانک ها در سال ۱۴۰۳.

تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال)
بر اساس این گزارش ۴۹۰.۳ میلیارد ریال معادل ۲۰.۴ درصد از کل تسهیلات پرداخت شده در مدت مذکور در قالب پرداخت خرد اعطا شد. همچنین مبلغ ۳۲.۳ میلیارد ریال در قالب کارت اعتباری معامله شد که با احتساب این مبلغ، کل گزینه های پرداخت خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) ۵۲۲.۶ میلیارد ریال است که ۲۱.۴ درصد از کل گزینه های پرداخت را تشکیل می دهد. عبارتند از.

اگر در نظر بگیریم که گزینه های پرداخت به صورت کارت اعتباری در بخش خانوار نیز پرداخت می شود، سهم بخش خانوار از ۱۴.۸ درصد در جدول ۱ به ۱۵.۹ درصد از کل گزینه های پرداخت افزایش می یابد. (جدول ۲)

افزایش 25 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در فروردین 1403 سهم 21.4 درصدی اعتبارات خرد از محل تسهیلات

در ادامه مسیر فعلی، ملاحظات مربوط به کنترل تورم نیز باید مورد توجه قرار گیرد و همواره باید نسبت به تقویت پتانسیل تورم ناشی از فشارهای تقاضای کل در اقتصاد هوشیار بود.

بر این اساس لازم است با افزایش سرمایه و ارتقای کفایت سرمایه بانک ها، کاهش وام های بلندمدت و بازگرداندن آنها در مسیر صحیح اعطای تسهیلات به بانک ها و ارتقای کارایی بانک ها، توان مالی بانک ها را افزایش داد. ارائه کار مولد توجه ویژه ای به ارتقای سرمایه، پرهیز از شارژ مضاعف دارایی های بانک ها و تشویق شرکت های تولیدی به استفاده از بازار سرمایه به عنوان ابزاری مهم برای تامین مالی پروژه های اقتصادی (خلاقانه) بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا