اخبار اقتصاد ایران

رشد ۲۷ درصدی عملیات بندری در مجتمع بندری کاسپین با تخلیه و بارگیری ۵۸۵ هزار تن کالا

معاون امور بندری و دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد؛

میشم محمدی نژاد معاون بنادر و امور کاسپین سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۸۵ هزار تن بارگیری شده است. کالا در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شده است. این میزان در سال گذشته ۴۵۹ هزار تن بوده است.

ایران تحلیل، سرپرست معاونت بنادر و دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین، گفت: از ابتدا تاکنون در سال جاری بیش از ۵۸۵ هزار تن کالا در بندر کاسپین تخلیه شده است. بارگیری شده است که این میزان در سال گذشته ۴۵۹ هزار تن بوده است.

میثم محمدی نژاد با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۰ فروند کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده است و با توجه به تخلیه و بارگیری ۱۴۱ فروند شناور تجاری در مدت مشابه سال گذشته، آمارها نشان می دهد. افزایش ۲۸ درصدی در تعداد شناورهای تخلیه شده. و بارگیری در بندر کاسپین می باشد.

با اشاره به تخلیه ۱۴۱ فروند کشتی حامل کالاهای وارداتی و ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین، کالاهایی از قبیل غلات و نهاده های دامی، روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور، چوب و کالاهای کانتینری و ۳۹ کشتی حامل کالا از جمله مصالح ساختمانی. و خشکبار، قیر، رب گوجه فرنگی، محصولات نساجی و مواد شیمیایی به کشورهای حاشیه خزر و چین صادر کرده اند.

سرپرست معاونت امور بنادر و حوضه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به عرضه ۲۵۱ هزار تن روغن خوراکی خام از ابتدای امسال از طریق کشورهای منطقه اوراسیا، ادامه داد: با توجه به افزایش در زیرساخت های لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین، بخش قابل توجهی از روغن خوراکی خام پس از تخلیه در مخازن این مجتمع بندری، نفت برای فرآوری و بسته بندی به واحدهای تولیدی حمل و بارگیری می شود که این میزان در سال گذشته ۲۳۱ هزار تن بوده است. در سال جاری شاهد رشد ۹ درصدی عرضه روغن خام خوراکی در کشور بوده ایم.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف این معاونت تنوع بخشی به محصول و ورود به بازارهای جدید است، ادامه داد: در ماه های اخیر برای اولین بار در بندر کاسپین ترانزیت سوخت، صادرات محصولات باغی و استفاده از ظروف یخچالی انجام شد. و با توجه به افزایش و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و بندری در سال جاری شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بوده‌ایم که از برخی از آنها می‌توان به رکورد بیشترین تخلیه و بارگیری ماهیانه تناژ شناور اشاره کرد. مهر در ماه ۱۴۰۲ با تناژ ۹۰ هزار تن، مجموع تخلیه و بارگیری کشتی و بارگیری از منطقه به تناژ ۱۶۵ هزار تن در مهر ماه و رکورد بیشترین تعداد کشتی های تخلیه و بارگیری در جولای ۱۴۰۲، ۲۹ کشتی بود.

محمدی نژاد افزود: با توجه به اتصال قریب الوقوع ریل به مجتمع بندری کاسپین، به زودی امکان فعال سازی کریدورهای تجاری از منطقه آزاد انزلی فراهم می شود و بنادر منطقه آزاد انزلی می توانند به حلقه اتصال و شریان اصلی تبدیل شوند. مبادلات تجاری در منطقه

وی با اشاره به امضای توافقنامه الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: با توجه به اینکه دو کشور روسیه و قزاقستان از کشورهای اصلی منطقه اوراسیا با ظرفیت شمال کشور هستند. بنادر، امکان حمل و نقل و ترانزیت به این دو کشور به صورت مستقیم و بدون نیاز به عبور از کشور وسط مسیر وجود دارد. در این میان با استفاده از مزیت های قانونی و جغرافیایی مناطق آزاد؛ بنادر منطقه آزاد انزلی پتانسیل ویژه ای برای این توسعه تجاری دارند.

محمدی نژاد خاطرنشان کرد: برنامه های در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه خزر، فعال سازی خطوط اعتباری بین المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریامحور در بخش و بازار بندری است. تحقیقات، فعالیت‌های بازاریابی برای جذب کالاهای جدید، ارائه مشوق‌های تجاری مزایا و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه‌های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا همراه با جذب سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفته است. تکمیل و توسعه زیرساخت های لجستیکی مورد نیاز برای ارائه خدمات در مناطق مختلف بندری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا