بانک و بیمه

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات بانکی در ۱۴۰۲| اولویت‌های تسهیلات‌دهی به‌زودی ابلاغ می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، جعفر مهدی زاده درباره برنامه های تامین مالی در سال جاری گفت: یکسری «تسهیل»ها با هماهنگی نهادهای ذیربط مانند وزارت حراست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. و غیره “اولویت ها و “بسته های مالی” ارائه خواهد شد. این موارد در حال حاضر در دولت در حال بررسی است و به زودی تصویب و اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اولویت بندی می تواند نقشه راه شبکه بانکی برای سال جاری باشد، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر نیز بحث «تسهیلات زیر خط بانکی» و همچنین اوراق گام و اوراق ریالی داخلی و غیره مطرح شده است مولفه هایی که نشان دهنده نوعی جبران محدودیت هایی است که در ترازنامه بانک ها داشتیم و تامین مالی واحدهای تولیدی را تسهیل می کند.

مدیرکل امور اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه همواره این نگرانی در بین فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان وجود داشته که کنترل رشد ترازنامه بانکی و وام های بانکی در برخی مواقع می تواند تاثیر منفی بر رشد داشته باشد، گفت: تلاش بانک مرکزی برای انجام این کار، کیفیت تسهیلات بانک ها باید ارتقا یابد.

وی افزود: کنترل نقدینگی یکی از متغیرها و سیاست های مهم برای کنترل فشارهای تورمی است که اهداف رشد نقدینگی پایین در قوانین بالادستی مانند برنامه های توسعه پیش بینی شده است. بر این اساس موضوع کنترل نقدینگی همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده و این شاخص متغیر مهمی برای ارزیابی عملکرد بانک مرکزی طی یک سال گذشته است.

مهدی زاده گفت: رشد پول (بخش نقدینگی) نیز از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۹۰ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفند سال گذشته کاهش یافت. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی مؤثر بر تورم، انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم در ماه‌های آینده مقادیر کمتری را ثبت کند.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور در سال های قبل از ۱۴۰۰ به دلیل عدم تعادل های مختلف در حوزه های مختلف، رشد نقدینگی بالایی را تجربه کرد. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۸ رشد نقدینگی ۴۰.۶ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد رسیده است و پس از بررسی بانک مرکزی رویه‌های کنترل رشد نقدینگی فعلی؛ او رویه ای به نام «کنترل رشد ترازنامه بانکی» را در دستور کار خود قرار داد.

مهدی زاده با بیان اینکه این رویه در سال ۱۴۰۰ نیز دنبال شد، تصریح کرد: به دلیل نیاز به اصلاح برخی نواقص، روند اجرای این سیاست در سال ۱۴۰۰ به کندی پیش رفت و در واقع این موضوع از سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتری در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. es قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی رشد ۳۰ درصدی نقدینگی را هدف گذاری کرده بود که با اقدامات انجام شده برای تحقق این هدف رشد نقدینگی به ۳۱.۱ درصد رسید که تقریباً نشان دهنده عملکرد مناسب و موفقیت نسبی بانک مرکزی است. در حوزه مدیریت رشد نقدینگی نهفته است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این رویکرد در سال ۱۴۰۲ با شدت و قوت بیشتری دنبال شد. امسال هدف رشد نقدینگی ۲۵ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که کمتر از رقم تعیین شده بود. شایان ذکر است که ارزش رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲ در شرایطی محقق شد که آخرین بار ارزش رشد نقدینگی سالانه کمتر از ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۶ (۲۳.۱ درصد) محقق شد. در این شرایط می‌توان امیدوار بود که «مدیریت رشد نقدینگی» فشار تورمی را مهار کند و نرخ تورم را در سال جاری و سال‌های آینده کاهش دهد.

مهدی زاده گفت: نرخ رشد پایه پولی نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را به ثبت رساند، بنابراین نرخ این شاخص پولی مهم که بر تورم تاثیرگذار است، نسبت به فروردین در سال ۱۴۰۲ همچنان ۴۵ درصد بود و با کاهش ۱۶.۹ واحد درصدی در پایان اسفند ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا