بانک و بیمه

رشد ۳۸ درصد سود خالص بیمه دانا در ۱۴۰۲| سودی که به بهانه ذخیره فنی از جیب سهامداران پرید!

بازار؛ گروه تبادل: بیمه دانا در سال ۱۳۵۳ با مشارکت یکی از شرکت های بیمه انگلیسی به عنوان یک شرکت سهامی عام با سرمایه خصوصی تاسیس شد. این شرکت پس از پنج سال فعالیت در بخش خصوصی در تیرماه ۱۳۵۸ با تصویب شورای انقلاب و دولت موقت به همراه ۱۲ شرکت بیمه خصوصی کشوری تأسیس شد. با توجه به محدودیت حوزه فعالیت و عدم رقابت با سایر شرکت های بیمه، بیمه دانا در سال ۱۳۷۵ با تصویب ماده واحده شورای اسلامی مجاز به فعالیت مانند سایر شرکت های بیمه شد و بر این اساس کلیات فعالیت بیمه دانا از ابتدا به صورت عملی آغاز شد. در سال ۱۳۷۶ شروع و گسترش یافتند.

علیرغم فضای رقابتی حاکم بر بازار بیمه کشور، شرکت بیمه دانا در سال های اخیر با بیشترین تلاش مدیران، کارکنان و نمایندگان خود، با حفظ بیمه شدگان قدیمی، جذب بیمه شدگان جدید و افزایش حق بیمه نسبت به سال های گذشته همواره رو به رو بوده است. بتواند جایگاه خود را حفظ کرده و سهم خود را از بازار بیمه کشور ارتقا دهد.

بیمه دانا از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بیمه گر حرفه ای و با اخلاق شناخته شده است و تمایل روزافزون بیمه شدگان به این شرکت نشان می دهد که می تواند به تولیدکنندگان، صنعتگران و در نهایت سهامداران اطمینان خاطر بدهد. در زیر به تحلیل جامع شرکت بیمه دانا می پردازیم.

اخبار جدید در مورد شرکت

۲۰ آذرماه نشست مشترک واحدهای غرب و شمال غرب بیمه دانا و وزارتخانه های کل آموزش و پرورش در استان های همدان و زنجان برگزار شد. در ادامه معاون بیمه دانا ارائه خدمات به قشر تحصیلکرده کشور را از اولویت های اساسی این شرکت برشمرد و خواستار تجمیع امور بیمه ای وزارت آموزش و پرورش با بیمه دانا شد. در ۲۸ ام مهر ماه، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره بیمه دانا، پرداخت سود مشارکت به نمایندگان و شبکه توزیع از عملکرد سال جاری و بر اساس مقررات مربوط را از اقدامات مهم و اجرایی این شرکت اعلام کرد.
در ۲۶ ام مهر ماه مدیرعامل بیمه دانا و هیئت همراه از گروه صنایع غذایی مهن بازدید کردند. همچنین مدیرعامل بیمه دانا و هیئت همراه در بازدید از گروه صنایع غذایی میهن بیش از گذشته بر تقویت روابط و گسترش همکاری های بیمه ای متقابل تاکید کردند. رشد ۱۰۰ درصدی سال به سال شعبه ابهر بیمه دانا; نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بیمه دانا در ادامه با بیان اینکه پرتفوی ۵۰۰ میلیارد دلاری شعبه ابهر حاصل تلاش همه همکاران و شبکه توزیع در ابهر، خرمدره و… و در هفدهم مهر ماه قائم مقام مدیرعامل بیمه دانا تغییر رویکرد شبکه توزیع و حرکت به سمت جذابیت بیمه های عمر را یکی از الزامات بازار رقابتی امروز عنوان کرد.

تحلیل بنیادی شرکت
شرکت بیمه دانا در زمینه بیمه های اموال و مسئولیت اعم از خودرو، آتش سوزی، دریایی، دریایی، هواپیما و تجهیزات تخصصی و همچنین بیمه های اشخاص اعم از سلامت، عمر و پس انداز، جان و خسارت گروهی فعالیت دارد. شرکت بیمه دانا ۱۴۰۱ با ۴۹ سال سابقه، رتبه اول را در بین شرکت های بیمه خصوصی در جذابیت پرتفوی و بازار کسب کرده و تقریبا ۱۳ درصد از پرتفوی بیمه کشور را در اختیار دارد. در سال مالی ۱۴۰۰ سود خالص شرکت بیمه دانا ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. که در سال ۱۴۰۱ متحمل زیان سنگین ۲.۸۲۶ میلیارد تومانی به دلیل افزایش هزینه خسارت بیمه شد و در سال جاری با کمک کارشناسان این شرکت علاوه بر جبران زیان سنگین، به سود خالص ۶ دست یافت. ۴۳ میلیارد تومان یعنی ۷۶ درصد از ارزش کل بازار این شرکت! روند توزیع سود نیز در سال های اخیر رشد دلگرم کننده ای داشته است و جای امیدواری دارد. سرمایه این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۱۹۴۵ میلیارد تومان است. شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با سهم ۱۱.۷۵ درصد در رتبه اول و صندوق مدیریت بازار سودا اکسیر با سهم ۷.۲۶ درصد در رتبه دوم قرار دارند.

با مشاهده گزارش مالی ۶ ماهه بیمه دانا، برخی از سهامداران با ارسال نامه ای مبنی بر اختصاص ۱۶۲۰ میلیارد تومان از سود سهامداران به اندوخته فنی مغایر با حقوق سهامداران، خواستار درج آن شدند. صورت های مالی بیمه دانا اصلاح می شود.

صورت سود و زیان

درآمد ناخالص حق بیمه این شرکت در دوره دوازده ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱، ۱۶۹۶۸ میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مالی قبل ۱۶۸ درصد افزایش داشته است. مجموع درآمد بیمه ای شرکت بیمه دانا در پایان سال مالی ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده و هزینه های بیمه آن نیز در این مدت ۲۱۰۱ میلیارد تومان بوده است. با احتساب سایر درآمدها و هزینه ها، سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۱۴۰۱، ۵۰۰۰ و ۹۸۴ میلیارد تومان است.

در گزارش شش ماهه سال ۱۴۰۲ سود خالص حدود ۱۳۲۴ میلیارد تومان است که از مجموع درآمد بیمه ای ۱۲۵۷ میلیارد تومانی و حق بیمه ناخالص ۱۸۸۷ میلیارد تومانی حاصل می شود. سود خالص در مدت مشابه سال گذشته ۹۵۶ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۳۸ درصدی بود. اما ظاهراً در دوره شش ماهه حسابرسی شده سال مالی ۱۴۰۲ منتشر شده در سامانه کدال، شرکت بیمه دانا نماد دانا مبلغ هزار و ششصد و بیست میلیارد تومان را ذخیره فنی در نظر گرفته است که حسابرس مورد تائید سازمان بورس در بند مبلغ مذکور در بند ۶ گزارش نباید به عنوان اندوخته فنی در نظر گرفته شود و این مبلغ باید در سود شرکت منظور شود. از این رو برخی از سهامداران خرد در نامه ای که به صورت آنلاین منتشر کرده اند در صدد اصلاح گزارش مذکور هستند. آنها تخصیص این میزان درآمد به اندوخته فنی را نقض حقوق سهامداران می دانند.

تحلیل فنی شرکت

قیمت در مرداد در ماه ۱۴۰۱ به تبعیت از بازار پس از یک دوره زمین سازی در محدوده ۸۰ تومان افزایش ۵۶۰ درصدی را به ثبت رساند. با حفظ حمایت معتبر ۲۹۰ تومانی می توان انتظار حرکت قیمت به سمت اهداف ۵۵۰ و ۸۲۰ تومان را داشت. عبور از محدوده ۳۹۵ تومان تاییدی مثبت بر ادامه روند صعودی خواهد بود که با افزایش تقاضا قیمت را افزایش می دهد. با توجه به سلامت بنیادی خوب شرکت، احتمال ریسک در محدوده ۲۹۰ تومان کم است.

صنعت بیمه نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به امنیت مالی و جانی مردم کمک می کند. بنابراین برای سرمایه گذاری باید گزارش های مالی شرکت ها و نمودار قیمت آنها را بررسی کنیم و سپس سهام بخریم. برای اینکه شاخص و قیمت سهام بیمه افزایش یابد، باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت دولت و جذابیت شرکت ها برای مردم افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا