اقتصاد جهان

رشد 18 درصدی صادرات آلمان به ایران از ابتدای 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

مبادلات دو طرف در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو بوده و در سه ماهه اول سال جاری به یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون یورو رسیده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه های ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و به یک میلیارد و ۶۰ میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۹۵۸ میلیون یورو اعلام شد.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۶ میلیون یورو رسید. در سه ماهه مشابه سال قبل ۲۲۲ میلیون یورو کالا از ایران وارد شده است.

بر این اساس، آلمان، ایتالیا و رومانی بزرگترین شرکای تجاری ایران در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بودند.

صادرات آلمان به ایران ۱۸ درصد افزایش یافت

تجارت آلمان با ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۴۰۱ میلیون یورو رسید که نشان دهنده رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. آلمان ۳۱ درصد از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

صادرات آلمان به ایران در این مدت ۱۸ درصد افزایش یافت و به ۳۴۳ میلیون یورو رسید. اما واردات کشور از ایران ۲۳ درصد کاهش یافته و به ۵۸ میلیون یورو رسیده است.

تجارت ایتالیا با ایران نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با رشد ۸ درصدی به ۱۸۹ میلیون یورو رسید.

تجارت رومانی با ایران دو برابر شد

تجارت رومانی با ایران در ماه های ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد و به ۱۲۴ میلیون یورو رسید. در حالی که واردات این کشور از ایران تغییری نکرده و در سطح ۱۰ میلیون یورو باقی مانده است. با این حال صادرات این کشور به ایران رشد ۱۱۹ درصدی را به ثبت رساند و به ۱۱۴ میلیون یورو رسید.

فرانسه پنجمین شریک تجاری ایران در اروپا است

فرانسه پس از بلژیک پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری بوده است که مبادلات تجاری با ایران بالغ بر ۷۷ میلیون یورو بوده که رشد ۷ درصدی را نشان می دهد. این کشور ۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده و ۷۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا