محیط زیست

رعایت دقیق مقررات مندرج در آئین نامه اجرایی حمل و نقل مواد خطرناک تانکرها الزامی است

منصور شه فروش در گفت و گو با خبرنگار افق میهن، با اشاره به وقوع چندین حادثه واژگونی و آتش سوزی در تانکرهای حامل گاز مایع و سوخت طی ۱۰ روز گذشته در محورهای جاده ای استان از جمله واژگونی تانکر حامل گاز مایع در محور فرعی انارک شهراب وی در محدوده پل راه آهن اظهار داشت: حادثه واژگونی تانکر حامل گاز مایع در جاده کمربندی روستای چاه ملک. خوردن و کویر و آتش سوزی تانکر حامل سوخت مایع در گردنه زنجگر از دیگر حوادث در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران استان اصفهان بر رعایت دقیق ضوابط و مقررات مندرج در آیین نامه اجرایی حمل و نقل مواد خطرناک توسط کلیه متصدیان حمل و نقل اعم از شرکت ها، مؤسسات حمل و نقل، سازمان ها، کارخانجات و تولیدی و صنعتی تاکید دارد. واحدها، شرکت های گاز، نفت و پالایشگاه های سراسر کشور تاکید کرد: نظارت مستمر بر شرکت های حمل و نقل توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پلیس راهنمایی و رانندگی در کنترل ایمنی محموله ها و بررسی وجود مدارک و مجوزهای معتبر در انجام هرگونه حمل و نقل جاده ای مواد قابل احتراق و خطرناک و قابل اشتعال از نقطه ای به نقطه دیگر با ارائه آموزش ایمنی ترافیکی با رانندگان ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ حادثه واژگونی و تصادف ناوگان حمل سوخت و مواد خطرناک در محورهای جاده ای استان رخ داده است. اقدام به موقع متصدیان حمل و نقل در اعزام اکیپ های فنی برای کنترل حوادث موجب آسیب به محیط زیست، انسداد محورها و ایجاد ترافیک و به خطر افتادن خودروهای عبوری شده است.

وی ادامه داد: مواد خطرناک شامل موادی است که ذاتا برای سلامت یا سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست خطرناک است. زا شامل مواد قابل اشتعال باشد زا گازهای تحت فشار غیر مایع، مایعات و جامدات قابل اشتعال پراکسیدها مواد ارگانیک، محصولات سمی و اسیدها استفاده از راننده ای که تمام الزامات راننده اصلی را با وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک برآورده می کند، الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای حامل مواد خطرناک تنها در طول روز مجاز به تردد در جاده ها هستند، ادامه داد: باید قبل از پایان روز در پارکینگ مناسب توقف کرده و تا ابتدای روز بعد از حرکت خودداری کنند. نقشه مسیری که وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک برای رسیدن به مقصد طی می کند از اداره راهنمایی و رانندگی تهیه و با اولویت راه های خارج از شهر، کمربندی شهرها و مسیر به راننده اعلام شود. عبور از مناطق کم جمعیت و راننده موظف است مسیر تعیین شده را طی کند. حرکت آهسته و توقف بین فواصل از سایر وسایل نقلیه و مکان سلام با خیال راحت و بی سر و صدا انجام شود.

وی تصریح کرد: خودروی حامل مواد و فرآورده های خطرناک نباید نشتی داشته باشد سریال و در صورت اجبار به توقف در مواقع اضطراری، راننده وسیله نقلیه باید در پایان باشد عالیه در سمت راست جاده در یک منطقه باز و دور از پل ها، تونل ها و تاسیسات توقف کنید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در صورت توقف طولانی مدت وسیله نقلیه و بروز حوادث، متصدی حمل و نقل موظف است به جای بارگیری خودرو معیوب، وسیله نقلیه مناسب به همراه عوامل فنی و تجهیزات را برای بارگیری ارسال کند. ، محل حادثه را تمیز کرده و تخلیه کنید. و محل عمل را ایمن کنید.

وی تصریح کرد: با هماهنگی پلیس و اداره محیط زیست خودروی حامل مواد خطرناک علاوه بر معاینه فنی معتبر باید دارای گواهینامه صلاحیت از موسسه معتبر باشد. وسیله نقلیه باید مجهز به تجهیزات اطفای حریق باشد و راننده باید تجهیزات حفاظت فردی شامل عینک محافظ، ماسک، دستکش و چکمه را نیز همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا