ورزشی

رفتارهای جنجالی جواد نکونام و افشین پیروانی در دربی

یکصد و بیست و دومین دربی پایتخت پنجشنبه ۲۳ آذر برگزار شد و پس از حواشی فراوان با تساوی ۱-۱ به پایان رسید. این دیدار نیز مانند بازی های قبلی استقلال و پرسپولیس مشکل فنی نداشت و بازیکنان و نیمکت نشینان دو تیم با رفتارهای خود اتفاقات عجیبی را رقم زدند. درست است که این دربی برنده نداشت اما بازنده های آن از تعداد گل های هر دو تیم بیشتر بود.

این بازی با سایر مسابقات متفاوت بود و آن استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی بود. سیستمی که قرار بود از حواشی داوری این بازی بکاهد، اما نه تنها باعث این اتفاق نشد، بلکه حمله علیه وعده اساسی فر (داور بازی) را چند برابر کرد.

البته در این مورد نباید از انتخاب های نادرست برای انتخاب داوران عراقی در اتاق VAR توسط کمیته داوران فدراسیون فوتبال غافل شد. زید ثامر محمد و حیدر عبدالحسن علی دو داور عراقی بودند که در اتاق VAR حضور داشتند اما با بی توجهی به خواسته یا ناخواسته خود در برخی صحنه ها و تقاضای زیاد فنادی فر برای تماشای صحنه های حساس بازی از مانیتور کناری. میدان، صدای اکثر کارشناسان داوری را به همراه داشت و انتقادات زیادی را متوجه پایگاه فر به دلیل قضاوت او در این بازی کرد.

هنوز هیچ یک از اعضای رسمی فدراسیون فوتبال دلیل انتخاب این دو داور گمنام عراقی برای حضور در چنین بازی حساسی را اعلام نکرده اند، در حالی که اگر دو داور باتجربه برای حضور در اتاق VAR ورزشگاه آزادی انتخاب می شدند، حالا به جای باید از مسئولان کمیته داوران انتقاد کرد. از فدراسیون فوتبال تمجید کردیم. حتی گفته می شود فنادی فر با این دو داور زاویه داشته و ۳ بار درخواست آنها برای بازبینی صحنه های بازی را رد کرده است.

پس از پایان داوری بد نیست نگاهی به رفتار نیمکت نشینان دو تیم بیندازیم. بازی از دقیقه ۷۸ آغاز شد و امید عالیشاه (کاپیتان پرسپولیس) با یک ضربه دقیق از بیرون محوطه جریمه قفل دروازه سیدحسین حسینی را شکست و اولین گل بازی را به ثمر رساند.

بعد از این گل نیمی از ورزشگاه خوشحال و نیمی دیگر ناراحت بودند اما رفتار یکی از بازیکنان روی نیمکت پرسپولیس بسیار زننده بود. افشین پیروانی که بارها برای پرسپولیس مقابل استقلال به میدان رفت، اکنون به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم حضور دارد و اصولا چنین فردی باید رفتاری از خود نشان دهد که الگوی جوانان تیم و هواداران باشد. ، با حرکات موزون خوشحال نشوند و باعث تشنج در بازی شوند.

پیروانی در این مسیر تنها نبود، به دقیقه ۷+۹۰ می رویم که داور با بررسی صحنه برخورد علی نعمتی و آرش رضوند، برای آبی ها پنالتی اعلام کرده است. سوت داور به اندازه ای بود که نیمی از ورزشگاه را خوشحال و نیمی دیگر را بهت زده کرد.

کوین یاماگا وینگر استقلال با خونسردی پشت توپ قرار می گیرد و برخلاف پرش علیرضا بیرانوند آن را به تور دروازه پرسپولیس می چسباند تا نتیجه مساوی شود. در این هنگام جواد نکونام که نفر اول روی نیمکت آبی پوشان محسوب می شود با خوشحالی به سمت نیمکت پرسپولیس می چرخد ​​و دقایقی با حرکات موزون خود را به رخ می کشد و خود را شادترین مرد روی کره زمین معرفی می کند.

طبیعی است که تیم میزبان از گلزنی به وجد آمده باشد اما چنین رفتاری از دو کادر باتجربه استقلال و پرسپولیس بعید است. این است؟ مطمئنا هواداران هیچ کدام از این دو تیم از دیدن چنین صحنه هایی خوشحال نخواهند شد.

ماساژور استقلال به جز جواد نکونام به سبک عیسی آل کثیر بازیکن سابق پرسپولیس در دربی شماره ۹۵ اجرا کرد که یکی از صحنه های زشت بازی را رقم زد و حال هواداران فوتبال را کدر کرد.

1843605_988

در زمین بازیکنانی بودند که عملکرد بدی داشتند و کاری جز به هم ریختن اعصاب هواداران داخل ورزشگاه نداشتند. پس از به ثمر رسیدن گل امید عالیشاه، محمدحسین کنعانی زادگان که سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را در کارنامه خود دارد و در آن مقطع به استقلال پیوست، این بار و بر خلاف عالیشاه با نمایش عدد ۴، یک بازی کور برای پرسپولیسی ها انجام داد. و با او شادی کرد به سمت هواداران استقلال رفت و در مقابل آنها رفتار نامناسبی داشت که باعث عصبانیت آنها شد.

علی نعمتی دیگر بازیکنی است که بابت عملکردش در این بازی انتقادات زیادی به او وارد می شود، هرچند نعمتی سابقه رویارویی یا رویارویی با استقلال و حتی گلزنی برای این تیم را در دوران حرفه ای خود داشت، اما در پایان بازی با اشتباهات کودکانه ای که او انجام داد. او که استقلال را روی بازیکنان استقلال انجام داد، داور را مجاب کرد تا برای این تیم پنالتی اعلام کند و بازی برد را به تساوی شاگردان گل محمدی تغییر دهد.

در این دربی حتی هواداران هم نمره اخلاقی نگرفتند، اگرچه برای اولین بار در این بازی تماشاگران زن نیز در ورزشگاه حضور داشتند اما از ابتدای بازی تا پایان بازی، هواداران دو تیم به پرتاب بطری آب پرداختند. به بازیکنان و بارها باعث وقفه در بازی می شود. و تصویر زشتی از فرهنگ هواداری فوتبال در ایران به نمایش گذاشتند.

در همه این موارد نباید از صحبت های خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران پس از بازی در برنامه های مختلف تلویزیونی غافل شد. او با حرف های نسنجیده خود باعث شد انتقادات از داور بارها بالا برود. او به سادگی اظهار داشت که مکالمه داوران ضبط نشده است و هیچ صدایی برای کمیته داوران وجود ندارد که نشان دهد تا داوران خود را از قدردانی تبرئه کنند.

این دربی چیزی جز ایجاد صحنه های زشت برای فوتبال ایران نداشت و می توان گفت برفانی بیش از بازی میلیاردی در یک دیدار از دسته سوم فوتبال ایران بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا