ترندهای روز

رفع کمبود آب با فناوری «جنگ ستارگان»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هنگامی که در سال ۲۰۱۶ یک خشکسالی شدید در شهر کوژیکود هند، که به نام کالیکوت نیز شناخته می شود، رخ داد، ساکنان از جمله سواپنیل شریواستاو، که در آن زمان دانشجو بود، دسترسی روزانه به آب بسیار محدود داشتند.

Swapneel می گوید: جیره آب ما دو سطل آب در روز بود که باید از تانکرهای آب تهیه می کردیم.

او می گوید که مشکلات دسترسی به آب در برخی مناطق هند غیرعادی نیست، اما آن چند ماه برای آقای شریواستاو و دیگر مردم منطقه بسیار سخت بود. این منطقه بسیار گرم و مرطوب است و تحمل کم آبی واقعاً سخت بود.»

آقای شریواستاوا به موضوع کم آبی نیز علاقه مند بود و در مسابقه دانش آموزی که در سال ۲۰۱۲ با موضوع آب در آینده شهرها برگزار شد برنده شد. اما تجربه واقعی کم آبی او را بیش از پیش به یافتن راه حلی سوق داد.

او می گوید: یکی از منابع الهام او فیلم جنگ ستارگان بود که در آن از دستگاه های خاصی برای تبدیل هوا به آب استفاده می شد، فکر کردم چرا آن را امتحان نکنم، این پروژه بیشتر بر اساس یک کنجکاوی بود.

چندین سال بعد در سال ۲۰۱۹، او و دو تن از همکارانش، گوویندا بالاجی و ونکاتش راجا، استارتاپ Uravo Lab مستقر در بنگلور را بر اساس همان ایده اولیه تأسیس کردند.

سیستم آنها با کمک یک ژنراتور کار می کند که رطوبت هوا را به آب تبدیل می کند. این ژنراتور رطوبت هوا را جذب کرده و با کمک یک ماده خشک کن مایع آن را به آب تبدیل می کند.

با استفاده از نور خورشید یا انرژی های تجدید پذیر، ماده خشک کن را تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد گرم می کنند که باعث می شود رطوبت جذب شده توسط ماده خشک کننده آزاد شود. این رطوبت آزاد شده به آب آشامیدنی تبدیل می شود.

شریواستاو می گوید کل این فرآیند ۱۲ ساعت طول می کشد. امروزه هر کدام از این دستگاه ها می توانند تا ۲۰۰۰ لیتر آب آشامیدنی تولید کنند.

اما آقای شریواستاو می گوید که اگرچه ایده اولیه او تامین آب آشامیدنی برای افرادی بود که با کمبود آب مواجه هستند، اما سیستمی که آنها طراحی کرده اند از نظر مالی برای چنین مقیاس وسیعی امکان پذیر نیست.

آقای شریواستاوا توضیح می دهد: «فناوری مورد نیاز برای این روش باید به پیشرفت خود ادامه دهد و قیمت آن کاهش یابد. یا باید کسی پیدا شود که هزینه ها را تقبل کند. اما ما نتوانستیم در هند حمایتی پیدا کنیم.”

در عوض، شرکت آنها اکنون محصول خود را به ۴۰ مشتری در صنعت خدمات و مهمان نوازی می فروشد تا از آن برای تامین آب آشامیدنی مشتریان خود استفاده کنند.

آقای سریواستاوا می گوید: «ما به سازمان های غیرانتفاعی و همچنین دفاتر مسئولیت اجتماعی شرکت ها مراجعه کردیم، اما بسیاری از آنها تمایلی به شرکت در پروژه های فناوری ندارند. آنها فکر می کردند که این سیستم کار نمی کند، بنابراین ما به سراغ مشتریان و مصرف کنندگانی رفتیم که مایل بودند برای محصول ما پول بپردازند و این یک روش پایدار برای آنها نیز است.”

کمبود آب مشکل جدیدی نیست، اما بسیاری از کشورها، به ویژه در جنوب جهانی، با اثرات شدید تغییرات آب و هوایی مواجه هستند که باعث خشکسالی و سیل شدید می شود که آب آشامیدنی آنها را آلوده کرده است.

بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان، حدود ۴ میلیارد نفر، حداقل یک روز در ماه کمبود آب دارند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می گوید تا سال ۲۰۲۵، ۱.۸ میلیارد نفر در کشورها و مناطقی با کمبود مطلق آب زندگی خواهند کرد. هستند.

آیا استفاده از ژنراتورهایی که از آب هوا برای تولید آب آشامیدنی استفاده می کنند می تواند راه حلی برای این مشکل باشد؟ این روش می تواند از نظر مصرف انرژی پایدار باشد زیرا می تواند با منابع تجدیدپذیر کار کند و یکی از راه های تولید آب پاک بدون نیاز به زیرساخت های سنتی است. این ویژگی ها این روش را به گزینه ای جذاب برای تولید آب در مناطق دورافتاده تبدیل می کند.

به نظر می رسد بازار نیز به سمت این فناوری متمایل شده است. طبق گزارش گلوبال مارکت اینسایت، ژنراتورهای تولید کننده آب از هوا در سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۴ میلیارد دلار ارزش داشتند و پیش بینی می شود ارزش آنها در بازار در سال ۲۰۳۲ به ۱۳.۵ میلیارد دلار برسد.

مولدهای آب هوا به دو صورت کار می کنند. روش اول از خنک کردن و تراکم رطوبت هوا استفاده می کند و رطوبت را به قطرات آب تبدیل می کند.

روش دوم روشی است که در آن از مواد خشک کن استفاده می شود. مواد جاذب رطوبت، رطوبت هوا را جذب کرده و پس از فرآیند گرمایش، آب جذب شده را آزاد می کنند.

بث کوئیگی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران مجیک واتر، یک شرکت با بودجه عمومی است. این شرکت دارای ۴۰ واحد تولید کننده آب جوی در مناطق خشک و نیمه خشک کنیا است. ژنراتورهای آنها از روش خنک سازی و تراکم برای جذب رطوبت هوا و تبدیل آن به آب آشامیدنی استفاده می کنند.

خانم کوئیگی پس از یک تجربه دشوار کم آبی در سال ۲۰۱۶ زمانی که در نایروبی دانشجو بود، تصمیم گرفت آب جادویی را تأسیس کند.

در حالی که بسیاری از مردم برای جمع آوری آب برای پخت و پز، نوشیدن و شستن به رودخانه مجاور می رفتند، خانم کویگی گفت که نمی تواند خود را به نوشیدن آب آلوده برساند.

“بعد از این تجربه متوجه شدم که ما این واقعیت را دست کم می گیریم که آب همیشه آنطور که فکر می کنیم در دسترس نیست.”

او شروع به جستجوی منابع دیگر آب کرد و قبل از استفاده از سیستم های تبدیل هوا به آب، شرکتی را تاسیس کرده بود که بر فیلتر کردن آب متمرکز بود.

مجیک واتر با سازمان های غیردولتی و سازمان های کمک های بشردوستانه همکاری می کند و در عین حال محصول خود را در فروشگاه ها به فروش می رساند.

بزرگترین واحدهای شرکت مجیک واتر می توانند در ۲۴ ساعت ۵۰۰ لیتر آب تولید کنند و در مدارس و جوامع کوچک محلی نصب می شوند.

در حالی که تقاضای زیادی برای خدمات این شرکت وجود دارد، خانم کویگی می گوید که فکر نمی کند این یک راه حل دائمی باشد.

خانم کوئیگی می گوید: «راستش را بخواهید، فکر نمی کنم این راه حل دائمی برای مشکل کم آبی باشد. این روش یک راه حل موقت است. دلیل آن این است که روش ارزانی نیست.

آویناش سینگ، مدیر تحقیقات و مشاوره در Global Market Insight، می‌گوید که تولیدکنندگان ژنراتورهای آب این روزها بیشتر بر روی کارآمدتر کردن این دستگاه‌ها تمرکز کرده‌اند.

وی می افزاید: حمایت دولت، تخصیص یارانه ها و مقررات زیست محیطی می تواند منجر به استفاده بیشتر از این فناوری شود.

یکی از پیشرفت هایی که این روش را بیشتر مورد استفاده قرار می دهد، استفاده از پرداخت دیجیتال است.

Veragon که دفتر مرکزی آن در ایتالیا قرار دارد، دارای امکانات تولید آب در سراسر خاورمیانه، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است.

استفان وایت، مدیر بازرگانی جهانی این شرکت می‌گوید: «در اوایل، زمانی که در مناطق دورافتاده‌ای که به سیستم‌های برق و مخابرات کشور متصل نبودند، شروع به کار کردیم، جمعیتی که پول نقد پرداخت می‌کردند برای ما سودآور نبود. امروز همه آنها دیجیتالی شده اند.”

به عنوان مثال، اکثر مناطق کامبوج تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه (۴G) قرار دارد و در دوران شیوع کرونا، استفاده از کیف پول دیجیتال بسیار رایج شده است. در حال حاضر، زیرساخت‌ها و مشارکت‌های خوبی با بخش خصوصی وجود دارد. حضور دولت در این معاملات ضروری نیست و ما می توانیم محصولات خود را با قیمت بسیار ارزان تری بفروشیم.

وی می گوید تا چند ماه آینده تمامی واحدهای تولید آب دیجیتال می شوند.

با این حال، قیمت سیستم تولید آب خود ارزان نیست. Veragon می گوید که هر یک از واحدهای آنها که با روش سرد و میعان کار می کنند بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ دلار است.

خانم Keogee می گوید واحدهای بزرگ آنها ۱۸۰۰۰ دلار است.

اما آقای شریواستاو خاطرنشان می کند که ساختن آب در محلی که به آن نیاز است مقرون به صرفه تر است زیرا آب سنگین است و حمل و نقل آن بر هزینه ها می افزاید.

شرکت Uravo Lab برای آینده به دنبال پیشرفت در دانش تولید مواد است و منتظر پیشرفت بیشتر در تولید مواد خشک کن و همچنین یافتن مواد دیگری است که بتوان از آنها برای جذب رطوبت بیشتر از هوا استفاده کرد. اقتصادی کردن فرآیند تولید آب

آقای شریواستاو می گوید این پیشرفت ها می تواند دمای مورد نیاز برای استخراج آب از خشک کن ها را از ۶۰ درجه به ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش دهد.

آنها همچنین امیدوارند که پروژه های آزمایشی را انجام دهند و واحدهای تولید آب را در مراکز تجزیه و تحلیل داده در سنگاپور و هند قرار دهند.

مراکز داده گرمای زیادی تولید می کنند که اغلب هدر می رود، اما برنامه Oravo استفاده از این گرما برای فرآیند تولید آب آشامیدنی است.

آقای شریواستاو می گوید: “این فرآیند می تواند مصرف آب شیرین توسط مراکز داده را تا ۹۵ درصد کاهش دهد، زیرا سیستم های Oravo از گرمای اضافی تولید شده برای تولید آب و تحویل آب آشامیدنی استفاده می کنند. به همین دلیل، آب شیرین اضافی برای خنک کردن داده ها نیاز نخواهد بود. دستگاه های مرکزی.”

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا