فناوری

رقابت ایلان ماسک و وارن بافت در صنعت خودرو؛ بی‌وای‌دی از تسلا پیشی گرفت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بی وی دی (BYD) در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ از رقیب آمریکایی خود تسلا پیشی گرفت و به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شد.

این شرکت چینی با ثبت رکوردی جدید در سه ماه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ در مجموع ۵۲۵۴۰۹ دستگاه خودروی برقی فروخته است.

این در شرایطی است که تسلا روز سه شنبه اعلام کرد که رکورد فروش سه ماهه خود را شکست و موفق شد در سه ماهه آخر سال گذشته ۴۸۴۵۰۷ خودرو را به مشتریان خود تحویل دهد.

اگرچه فروش B.Ydi در سه ماهه اخیر بیش از تسلا سود داشته است، اما این خودروساز آمریکایی همچنان بر اساس مجموع فروش سالانه از رقیب چینی خود جلوتر است. به طوری که تسلا در سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۱.۸ میلیون خودروی برقی شد اما این رقم برای شرکت چینی ۱.۵۷ میلیون بود.

اما این بدان معناست که فاصله تسلا با رقیب چینی خود از ۴۰۰۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۳۰۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. زیرا فروش خودروهای برقی BV در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۷۳ درصد افزایش داشته است.

شرکت چینی BV از سال ۲۰۰۸ تحت حمایت سرمایه گذاری وارن بافت، میلیاردر آمریکایی فعالیت می کند.

در حالی که ایلان ماسک بنیانگذار تسلا با ثروت خالص ۲۲۷ میلیارد دلار همچنان ثروتمندترین فرد جهان است، آقای بافت با دارایی خالص ۱۲۱ میلیارد دلار در جایگاه نهم قرار دارد.

چین به لطف حمایت قوی دولت از این صنعت، به سرعت در حال افزایش تولید خودروهای الکتریکی است. همانطور که بازار خودروسازان اروپایی مانند فولکس واگن و رنو را تهدید کرده است.

سیاستگذاران اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد یارانه های دولت چین برای تولید خودروهای الکتریکی آغاز کرده اند که در صورت مثبت بودن آن می تواند منجر به اعمال تعرفه وارداتی علیه محصولات چینی شود.

وال استریت ژورنال نیز درست قبل از کریسمس گزارش داد که دولت آمریکا به دنبال افزایش تعرفه بر برخی کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی است تا بخش انرژی پاک آمریکا را تقویت کند. این علاوه بر تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی از چین است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد و در دوران جو بایدن نیز تمدید شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا