ترندهای روز

رقم باورنکردنیِ پول بلوکه‌شده در لاتاری ایران‌خودرو

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

متقاضیان خودرو تاکنون ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در طرح جدید فروش شرکت ایران خودرو بلوکه کرده اند.

این طرح که خارج از سیستم یکپارچه خودرو اجرا می شود به متقاضیان خودرو این امکان را می دهد تا با مسدود کردن ۲۳۰ میلیون تومان در حساب های نیابتی خود حتی بدون داشتن گواهینامه رانندگی در قرعه کشی فروش محصولات ایران خودرو شرکت کنند. آنها برنده می شوند، آنها می توانند خوردو را به قیمت کارخانه بخرند.

بر اساس داده های سایت شرکت فناوری بورس تهران، ارزش بازار ایران خودرو در حال حاضر حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان است. بنابراین سرمایه بلوکه شده در بانک برای این قرعه کشی جدید ایران خودرو بیش از ده برابر ارزش آن است.

صورت های مالی ایران خودرو نیز حاکی از زیان انباشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی است.

تاکنون نزدیک به سه میلیون نفر در این قرعه کشی شرکت کرده اند. یکی از دلایل افزایش ثبت نام حذف الزام متقاضیان به داشتن گواهینامه است.

تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد باعث شده تا تقاضای سوداگرانه و غیرمصرفی وارد قرعه کشی خودروسازان در ایران شود. روش فروش خودروهای کارخانه ای در ایران باعث شده ناظران این روش را به نوعی «لاتاری» تشبیه کنند.

سود برندگان قرعه کشی به نوع خودرو افق میهنی و شرایط بازار بستگی دارد، اما سود خرید خودرو به قیمت کارخانه در ایران به طور متوسط ​​بین ۳۰ تا ۵۰ درصد برآورد می شود.

روزنامه «دنیای اختاز» اجاره بهای فروش این خودروها در بازار آزاد را ۳۰ هزار میلیارد تومان محاسبه کرده است. در این محاسبه میانگین بازده قیمتی فروش قرعه کشی فعلی حدود ۲۵۰ میلیون تومان و ظرفیت فروش خودروهای نو حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است.

عملکرد بانک ها نیز در تشدید تقاضای دلالان در قرعه کشی ایران خودرو موثر بوده است.

در شرایطی که بانک ها شرایط سختی را برای اعطای تسهیلات در نظر می گرفتند، اخیراً تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای متقاضیان تسهیلات اعطا کرده اند. از سوی دیگر، بانک ها برای ارائه حساب های نیابتی مورد نیاز برای ثبت نام خودرو، وارد رقابت با یکدیگر شده اند. برخی از بانک ها به منظور جذب مشتریان بیشتر امکان ثبت نام اینترنتی برای حساب پروکسی را فراهم کرده اند.

میانگین تفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ دستی ۱۹۰ میلیون تومان، تارا وی ۴ حدود ۲۶۰ میلیون تومان، هایما اس وای حدود ۴۳۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۱۴۵ میلیون تومان، سورن پلاس ۱۳۰ میلیون تومان است. تومان و تفاوت قیمت هایما ۵ اس در کارخانه و بازار حدود ۳۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

در عین حال افزایش آگهی های فروش حواله خودرو «ریرا» از سوی متقاضیان «سهمیه مادران» نیز بخشی دیگر از گمانه زنی های خودرویی در روزهای اخیر را تشکیل داده است.

ایران خودرو در ادامه طرح «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت ایران» این خودروی جدید را به مادرانی که فرزند دوم یا بیشتر خود را بعد از ۲۴ سالگی دارند می فروشد. آبان ۱۴۰۰ متولد شده اند. ثبت نام کنندگان هم اکنون برای فروش حواله های خود قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۲۰ میلیون تومان تعیین کرده اند.

روش قرعه کشی فروش خودرو در ایران از چهار سال پیش آغاز شد. این روش در کنار محدودسازی فروش به سیستم یکپارچه و دخالت دولت در عرضه محصولات در بورس کالا، بازار خودرو در ایران را به بازاری دستکاری شده و رانت خوار تبدیل کرده است. دولت مدعی است با این اقدامات به دنبال «عدالت توزیعی» و «حمایت از مصرف کننده» است، اما در عمل مصرف کننده واقعی شانس کمی برای دسترسی به خودرو با قیمت کارخانه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا