ترندهای روز

رقیب چینی استارلینک اولین ماهواره‌های منظومه ۱۵ هزارتایی خود را به فضا پرتاب کرد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یکی از شرکت های دولتی چین اولین ۱۸ ماهواره را برای ساخت یک شبکه ماهواره ای عظیم در مدار پایین زمین برای رقابت با استارلینک پرتاب کرد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ “صورت فلکی هزار بادبان” خود را که متشکل از ۱۵ هزار ماهواره است، تکمیل کند.

طبق گزارش رسانه های چینی، فناوری ماهواره فضایی شانگهای (SSST) به تازگی ۱۸ ماهواره خود را برای رقابت با استارلینک پرتاب کرده است. این ماهواره ها اولین قدم این شرکت برای ایجاد شبکه ای متشکل از ۱۵۰۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین است که این شرکت آن را سامانه هزار بادبان یا پروژه G60 می نامد.

پرتاب اولین ماهواره چینی استارلینک

هدف SSST استقرار ۱۵۰۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) است. ماهواره‌های LEO معمولاً در ارتفاعات ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و از مزیت پرتاب ارزان‌تر و کارآمدتر نسبت به ماهواره‌های موجود در مدارهای بالاتر برخوردار هستند. ماهواره های Starlink نیز در همین مدار قرار می گیرند.

صورت فلکی هزار بادبان که به پروژه G60 نیز معروف است، یکی از سه شبکه ماهواره ای بزرگ چین خواهد بود. انتظار می رود هر شبکه حدود ۱۰۰۰۰ ماهواره یا بیشتر داشته باشد. دو سیستم دیگر دارای ۲۳۰۰۰ ماهواره برای ارائه خدمات اینترنتی در مدار پایین زمین خواهند بود. از سوی دیگر، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس گفته است که قصد دارد در نهایت شبکه ای متشکل از ۴۲۰۰۰ ماهواره ایجاد کند.

SpaceSat چین قصد دارد ۱۳۰۰۰ ماهواره را به عنوان بخشی از صورت فلکی Guowang یا “شبکه ملی” خود به فضا پرتاب کند. Landray Hongqing همچنین در حال ساخت صورت فلکی Crane-3 است که پیش بینی می شود ۱۰۰۰۰ ماهواره داشته باشد.

SSST توسط دولت چین حمایت می‌شود، اما گزارش شده است که از سرمایه‌گذاران خصوصی و سایر شرکت‌های دولتی برای سبد هزار بادبان خود نیز سرمایه جمع‌آوری کرده است. این شرکت قصد دارد پروژه G60 را تا سال ۲۰۳۰ نهایی کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا