اخبار اقتصاد ایران

ركوردی جدید در مجتمع بندری كاسپین؛ 5 كشتی و 13 هزار تن كالای وارداتی و صادراتی

از مجموع ۵ اسکناوز تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین، ۳ فروند کشتی جنرال گارکو، یک تانکر نفت خام خوراکی و یک کشتی کانتینری بود.

ایران تحلیل از ساعت ۱۳ الی ۱۴ بهمن مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی در ماه جاری به حد نصاب جدیدی در ارائه خدمات به کشتی های تجاری دست یافت و بر این اساس ظرف ۲۴ ساعت کاری، کالای ۵ فروند کشتی با حجم ۱۳ هزار تن در این بندر تخلیه شد.

بنابراین از مجموع ۵ فروند شناور تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین، ۳ فروند شناور جنرال گارکو، یک فروند کشتی نفت خام خوراکی و یک کشتی کانتینری بوده که از این تعداد ۸۳۳۶ تن کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی صنعتی بوده است. تخلیه و ۴۶۳۲ تن تخلیه شد. این کالا برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر بارگیری شد.

بنابراین گزارش در راستای تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی، کالاهای وارداتی به اسکله مجتمع بندری کاسپین شامل روغن خام خوراکی، ذرت و جو و همچنین قطعات یدکی و در عین حال سبد کالای صادراتی نیز شامل مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی (سنگ گرانیت)، سنگ تراورتن، گرانول، کاشی و آجر نسوز، مرکب، پلی اتیلن، کربنات کلسیم، کیسه خالی)، پودر نمک و نمک کلوخه ای است که به بازارهای مصرف کشور صادر شد. کشورهای دریای خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا.

یکی از نکات جالب توجه به حد نصاب رسیدن مجتمع بندری کاسپین زمان ثبت این رکورد با افتتاح قریب الوقوع طرح اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی سراسری است که در آینده نزدیک با اتصال به خطوط ریلی داخلی شبکه ریلی نه تنها شاهد اتصال دو دریای شمال و جنوب ایران با یکدیگر خواهد بود. بلکه مهم ترین زیرساخت برای فعال سازی کریدور شمال-جنوب تکمیل شده و زمینه مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فراهم شده است.

لازم به ذکر است توسعه زیرساخت های بندری و ایفای نقش بیشتر در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیت بین المللی توسط بنادر انزلی و کاسپین به عنوان دو بندر این منطقه با هم افزایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان موجب شده است. در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار گرفته است که در سال های اخیر علل رونق تجارت از طریق بنادر گیلان مطرح شده و این دو بندر نقش ویژه ای در توسعه روابط تجاری کشورمان با اوراسیا و اوراسیا داشته اند. فعال سازی کریدور شمال-جنوب با استفاده از حمل و نقل ترکیبی و بهره مندی از مزیت های رقابتی قانونی مناطق آزاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا