رمزارزها فقط با مجوز ما مجازند
بانک مرکزی با انتشار پاسخی از Ehsan Chitaz ، معاون رئیس جمهور برای برنامه ریزی سیاسی و دیجیتال و اقتصاد دیجیتال وزارت فناوری و فناوری اطلاعات ، از دیدگاه حقوقی ، ساختاری و استراتژیک در زمینه کوهنوردان پاسخ داد. رئیس جمهور همچنین برای اسناد حقوقی بهمن در نامه ای به رئیس بانک مرکزی ، این بانک اعلام کرد که مدیر منحصر به فرد تنظیم بازار رمز عبور (RAMSAR) و تنها مجوز ، مقررات ، نظارت و ارتباط دستورالعمل های لازم است.
پاسخ این است: با توجه به نظرات آقای چیتاز ، معاون رئیس جمهور محترم ICT ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک دیدگاه اساسی است.
مرجع نظارتی پول و ارزی براساس قانون
طبق قوانین فعلی کشور ، از جمله قانون بانک مرکزی و احتمالاً آیین نامه ، تنها نهاد رسمی تصمیم گیرندگان سیاسی و مقامات نظارتی در زمینه معاملات پولی ، اعتباری و ارزی در کشور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. RAMSADES – صرف نظر از فناوری زیرساخت های خود ، کارکردهای پول ، ابزارهای پرداخت و مبادلات ارزش را در عمل پرداخت می کند و بنابراین صلاحیت ذاتی و قانونی بانک مرکزی است. هیچ موسسه دیگری ، چه وزارت ارتباطات و چه آژانس های دیگر ، در قوانین فعلی چنین موضع گیری ندارد.
نمای مبتنی بر فناوری از رامسر یک اشتباه استراتژیک است
بدون شک کدها ابعاد فناوری ، اقتصادی ، حقوقی و اجتماعی دارند ، اما این تنوع به معنای به اشتراک گذاشتن اقتدار مقررات به صورت افقی بین چندین نهاد نیست. در عوض ، این به معنای نیاز به مشاوره و همکاری جالب تحت همان مدیریت نهادی است. در کلیه سیستم های پیشرو در جهان ، از جمله اتحادیه اروپا ، انگلیس و سنگاپور ، سازمان نظارتی مالی یا بانک مرکزی رهبر اصلی تنظیم رامسر است و نهادهای فناوری فقط مشاوره و واسطه ای دارند. از ابزارهای فن آوری به عنوان مدیریت مجموعه های بیشماری در کشور ، از جمله بازار سرمایه استفاده می شود. اما آیا این به معنای انتقال نقش بورس اوراق بهادار به وزارت ارتباطات است؟
خطر درگیری ها و تصمیمات نهادی را ایجاد کنید
موسساتی مانند وزارت ارتباطات یا وزارت بهداشت در یک منطقه بسیار حساس و آسیب پذیر مانند رامسر ، جرم مالی ، فرار سرمایه و تأثیرات ثبات مالی کشور ، یک پیشنهاد بسیار خطرناک و غیرمسئولانه است. تنوع بازیگران نباید منجر به توزیع تصمیم گیری شود. در عوض ، ظرفیت های تخصصی سایر نهادها باید در یک ساختار یکپارچه و متمرکز هدف قرار گیرد.
عدم درک صحیح از ارز دیجیتال بانک مرکزی
استدلالی که می گوید بانک مرکزی فقط باید CBDC را تحت نظر داشته باشد اشتباه است. ارز دیجیتالی بانک مرکزی بخشی از چشم انداز آینده تجارت بانکداری دیجیتال است ، اما تنظیم بازار سازمان های مردم نهاد (از جمله نشانه های توکن ، مبادله و صرافی) نیز در هنگام مدیریت جریان نقدی ، ثبات پول و مبارزه با تأمین اعتبار تروریسم با وظایف قانونی بانک مرکزی مطابقت دارد. به عبارت دیگر ، بانک مرکزی مسئولیت “کارکردهای پول” را بر عهده دارد ، نه فقط برای “ابزار پول”.
حقوق داده کاربران باید تحت سرپرست اصلی نمایش داده شود
پیشنهاد تدوین یک نمودار از حقوق داده ها و شرایط تبادل داده در جای خود ارزشمند و ضروری است. تاکنون هیچ شفافیت برای بسیاری از سؤالات در رابطه با حقوق کاربران ، از جمله مجموعه کمیسیون ، ایجاد نشده است و مجموعه دارایی های عمومی شفاف نبوده است. با این حال ، به بهانه محافظت از کاربران ، مقررات پول نباید به مؤسسات غیر اقتصادی واگذار شود. محافظت از داده ها و محرمانه بودن اطلاعات و بخشی از قاب ماکروفی نیاز به تمرکز بر روی سیستم ضد لندری و افشای ذینفعان دارد. این نه تنها از نظر فنی در صلاحیت اصلی مؤسسات مالی و حقوقی نهفته است.
باید تأکید کرد که ظرفیت ظرفیت مقامات نظارتی مانند وزارت ارتباطات ، وزارت امور اقتصادی و حتی مبادله اوراق بهادار برای طراحی سیاسی ، توسعه تکنولوژیکی و تقویت زمینه تنوع بیولوژیکی رامسر بسیار مهم است. با این حال ، مسئولیت مقررات ، مجوز ، نظارت و مبارزه با سوء استفاده مالی فقط باید با هماهنگی با اطمینان ، مؤسسات قضایی و مالی مربوط به انجام بانک مرکزی باشد. اگر به یک ساختار چند نفره متمرکز بروید ، فقط منجر به درگیری ، فساد و خطرات سیستماتیک می شود.
در پایان ، لازم است تأکید کنیم که رئیس جمهور محترم نیز در ۲. بهمن ۱۳۹۷ برای رئیس بانک مرکزی ، مؤسسه مدیر انحصاری تنظیم بازار رمز عبور (RAMSAR) و تنها مرجع صدور مجوز ، تنظیم ، نظارت و ارتباط دستورالعمل های لازم بود. بر این اساس و در نظر گرفتن لزوم تسریع آژانس های اجرای قانون به شرکت های شرکت کننده و مطابق با تمرکز رئیس جمهور بر روی نامه شماره ۲ رئیس جمهور ۰۴.۰۱.۱۱ ، بانک مرکزی اقدامات مربوطه را در دستور کار در دستور کار ایجاد کرده و در چند ماه گذشته به همه فعالان اطلاع داده است.
طبق مؤلفه های (۱) و (۱) بندهای (الف) و یادداشت (۱) ماده (۱) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، که توسط مجمع مشاوره اسلامی ، آیین نامه و اعلامیه اختصاصی آیین نامه های مربوط به جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی تصویب شده است.
با توجه به این واقعیت که شرکت های این زمینه از مبادلات رمزگذاری مجوز از بانک دریافت نکرده اند. در چند ماه گذشته ، اطلاعات عمومی در مورد شرکت های فعال اعلام شده است که حداقل نیازهای بانک در مرحله شناسایی اولیه به منظور افزایش روند فعالیتهای مشروط آنها تا زمان به دست آوردن مجوزهای حقوقی مربوطه برآورده شده است.
شایان ذکر است که تاکنون ۱ مورد ذکر شده است اردیبهشت در سال جاری ، تعداد شرکت ها توافق نامه سه ماهه اولیه با پذیرش الزامات اطلاع رسانی ، تعهد ارائه اطلاعات و اسناد لازم برای نظارت بر سلامت فعالیت های شما و تکمیل اطلاعات ثبت نام و تجاری را به دست آورده و به حالت تعلیق درآورد.
دکتر مسعود رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران ؛ بهمن وی در نامه ای به رئیس جمهور بانک مرکزی تأکید کرد: طبق مؤلفه های ۱ و ۲ ، بندهای (۲) و یادداشت ۲ ماده ۲ و مقررات مندرج در ماده ۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. خرداد consement مجمع مشاوره اسلامی ، بانک مرکزی ، سازمان منحصر به فرد بازار رمزنگاری (RAMSAR) و تعیین حفظ و صرافی های آن و همچنین تنها تصویب ، تنظیم ، نظارت و ارتباط دستورالعمل های لازم ، از جمله رمزنگاری ، به دستیابی به مجوز از این بانک بستگی دارد.
براساس نامه رئیس جمهور ، بانک مرکزی به کلیه داده ها ، آمار ، اطلاعات و اسناد مؤسسات فعال در حوزه رمزگذاری دسترسی خواهد داشت.