رمزگشایی از الواح ۲۰۰۰ ساله امپراتوری روم؛ مردمان باستانی چگونه با جادوگران و دزدان مقابله میکردند؟
مطالعات جدید روی دهها لوح از معبد رومی در نزدیکی اولی در گلاسترشایر بریتانیا، ابعاد جدیدی از زندگی روزمره مردم رومی-بریتانیایی را در غیاب نیروی پلیس نشان میدهد.
تجزیه و تحلیل بیش از ۸۰ نامه نوشته شده به خدای رومی «مرکوری» نشان می دهد که مردم از او برای بازگرداندن اموال مسروقه و مجازات سارقان کمک می خواهند.
در سنت رومی، عطارد خدای ثروت، باروری و پیام آور الهی بود. اعتقاد بر این بود که او از نویسندگان، بازرگانان، مسافران، پناهندگان و حتی دزدان و راهزنان مراقبت می کند.
این نامهها که عمدتاً توسط روستاییان منطقه در حدود ۱۸ قرن پیش نوشته شده است، از خدایان خواسته شده است که عوامل سرقت اموال مختلف از جمله اسب، گاو، گوسفند، کندو، منسوجات، حلقههای طلا، زین اسب را شناسایی، دستگیر و مجازات کنند. ، لباس زیر زنانه، مانتو، کلاه، دستکش، بشقاب فلزی، چرخ و مبالغ زیادی درخواست می شود.
در دو مورد خاص، حروف به مبالغ بسیار هنگفتی اشاره دارد. یک نامه از عطارد برای بازگرداندن ۳۵۰۰۰ دیناری (معادل بیش از ۲۷۰۰۰۰ یورو) کمک می خواهد، در حالی که نامه دیگری قول می دهد که اگر موفق شود با کمک مرکوری بدهی خود را بپردازد، ۱۰۰۰۰۰ دینار به معبد تقدیم خواهد کرد.
دو نامه دیگر از عطارد خواسته شده است که مجازات سختی را برای جادوگران بفرستد، به ویژه برای جلوگیری از آسیب رساندن آنها به حیوانات مزرعه.
این حروف که به عنوان “لوح های نفرین” شناخته می شوند و بر روی صفحات سربی حک شده اند، اولین بار در دهه ۱۹۷۰ کشف شدند. اما به دلیل فرسودگی و مشکل در خواندن، رمزگشایی آنها تا همین اواخر طول کشید.
رمزگشایی و تجزیه و تحلیل این اسناد توسط پروفسور راجر تاملین از دانشگاه آکسفورد بیش از دو سال طول کشید.
پروفسور تاملین میگوید: «این لوحهای سربی اسناد بسیار مهمی هستند که به ما کمک میکنند تا زندگی در بریتانیا در زمان رومها و نحوه تفکر مردم رومانو-بریتانیایی را بهتر درک کنیم.
بیشتر این ۸۵ حرف به زبان لاتین نوشته شده است، اما دو حرف به زبان سلتیک و یکی با خط یونانی نوشته شده است. به گفته محققان، این تنوع زبانی و اسامی نویسندگان حاکی از وجود جامعه چند فرهنگی در آن زمان حتی در مناطق روستایی است.
بسیاری از نامهها از عطارد یا خدای جنگ مریخ درخواست میکردند تا نه تنها مقصران را شناسایی کنند بلکه آنها را مجازات کنند. به عنوان مثال، نامه ای از عطارد خواسته می شود تا مجرم را از توانایی ادرار کردن، اجابت مزاج، صحبت کردن، خوابیدن و سلامتی محروم کند تا زمانی که مال مسروقه را برگرداند.
نامه دیگری از عطارد خواسته شده که بیماری های شدیدی را به مجرم وارد کند و او را از نشستن، دراز کشیدن، خوردن یا آشامیدن باز دارد.
یکی از نامهها از مرکوری میخواهد که تمام خانواده مجرم را دچار بیخوابی، بیماریهای ناشناخته و وضعیت جسمی ناخوشایند کند و حتی مرگ آنها را به بدترین شکل ممکن تضمین کند.
اعتقاد بر این بود که «معبد یولی» که به جای یک معبد سنتی رومی ساخته شده است، یک معبد بومی انگلیسی است که در آن خدای رومی مرکوری با یک خدای محلی (احتمالاً خدای باروری یا ثروت به نام آرویریاکوس) ادغام شده است.
این معبد از اواخر عصر آهن شروع به کار کرد و حداقل برای ۳۵۰ سال مورد استفاده قرار گرفت. اما به نظر می رسد که در اواخر قرن چهارم پس از میلاد، زمانی که مسیحیت به بریتانیا گسترش یافت، ویران یا متروک شده است.
محققان می گویند دلیل اهمیت این لوح ها این است که نشان می دهد سواد در جوامع روستایی رومی-بریتانیایی رایج بوده است، چیزی که قبلا به طور کامل درک نشده بود.
آنها همچنین نشان می دهند که جنایت در مناطق روستایی رایج بوده و مردم برای عدالت به خدایان خود چشم دوخته اند.
علاوه بر این، تعدادی از الواح با متون سلتیک سرنخ هایی در مورد زبان مادری بریتانیا در زمان رومیان ارائه می دهند.
منبع: یورونیوز