فناوری

رنگ جدیدی که ماشین را خنک نگه‌ می‌دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: فناوری جدیدی که باعث می‌شود خودروها بیشتر زیر نور خورشید گرم شوند، خودروی رویایی طراح سابق لامبورگینی و بوگاتی، خودرویی ساخته شده برای یک میلیاردر داستان‌های بتمن و کاهش فروش خودرو در چین.

“رنگ سرد”

نیسان می گوید در حال آزمایش رنگ جدیدی برای خودرو است که دمای کابین خودرو را در تابستان کمتر گرم می کند. این خودروساز ژاپنی می گوید آزمایشات نشان داده است که این رنگ جدید سطح بیرونی خودرو را تا ۱۲ درجه و دمای اتاق را تا ۵ درجه خنک تر می کند.

نیسان این رنگ را “رنگ سرد” نامید و آن را روی خودروهای فرودگاه هاندا در توکیو آزمایش کرد.

رنگ سرد ساخته شده با متامتریال. فرامواد دارای خواصی هستند که به طور معمول در طبیعت دیده نمی شوند. به عنوان مثال، این مواد می توانند نور و امواج را به گونه ای منحرف کنند که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردرنگ جدید باعث می شود دمای بیرونی خودرو تا ۱۲ درجه خنک تر شود

رنگ خنک دارای موادی است که اشعه مادون قرمز خورشید را منحرف می کند. رنگ های معمولی این تابش را جذب کرده و به گرما تبدیل می کنند. رنگ سرد همچنین امواجی ایجاد می‌کند که انرژی خورشید را دفع می‌کند و باعث می‌شود ماشین گرم شود.

سوسومو میورا، مدیر مرکز تحقیقات نیسان، می گوید که امواج الکترومغناطیسی تولید شده توسط این رنگ ها هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردضخامت رنگ جدید بیشتر از رنگ معمولی است و هنوز استفاده گسترده از آن آسان نیست

نیسان این رنگ ها را با همکاری شرکت چینی Radi-Cool که در زمینه تولید مواد کاهش دهنده حرارت فعالیت می کند، ساخته است. این تکنولوژی قبلا در ساخت و ساز استفاده شده است اما در این پروژه این مواد به گونه ای ساخته شده اند که می توان روی بدنه خودرو پاشید. این در حالی است که ضخامت این رنگ از رنگ های معمولی بیشتر است و هنوز استفاده گسترده از آن آسان نیست.

کاهش حرارت به ویژه در خودروهای برقی اهمیت دارد. این خودروها باید از انرژی باتری برای کولر استفاده کنند که باعث می شود فاصله ای که خودرو با هر بار شارژ طی می کند کمتر شود.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می دارد۱۵ دستگاه نیلو ۲۷ قرار است ساخته شود

ابرخودروی رویایی

ساشا سیلیپانوف، طراح سابق بوگاتی و لامبورگینی، یک ابرخودرو به نام Nilo 27 ساخته است که به گفته او با روند ساخت سوپراسپرت امروزی در تضاد است. این خودرو قرار است در «هفته خودروی مانتری» رونمایی شود.

آقای سیلیپانوف که سابقه طراحی لامبورگینی هوراکان، بوگاتی شیرون و کونیگزگ جمارا را دارد، می گوید که در تمام دوران کاری خود ایده ساخت نیلو ۲۷ را در ذهن خود داشته و با ساخت این خودرو رویای او محقق شده است. او به تازگی شرکت نیلو را با همکاری همسرش تاسیس کرده است. نام این شرکت از ترکیب نام دو دختر او نیکا و لوسیا گرفته شده است.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردساشا سیلیپانوف شرکت نیلو را با همکاری همسرش اینا سیلیپانوف تأسیس کرد

ساشا سیلیپانوف معتقد است استفاده از فناوری های جدید در سوپراسپرت ها باعث بهبود عملکرد آنها شده اما در عین حال باعث شده است که ارتباط عاطفی بین انسان و خودرو کمتر و کمتر شود. راه حل او بازگشت به اصول و الهام از گذشته است.

نیلو ۲۷ دارای موتور دوازده سیلندر است که به سیستم توربو مجهز نیست. این موتور ساخت یک شرکت نیوزلندی ۱۰۷۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی موتور از طریق گیربکس دستی به چرخ ها منتقل می شود. حداکثر سرعت خودرو بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از سه ثانیه برآورد شده است.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردنیلو ۲۷ دارای موتور دوازده سیلندر است که بیش از هزار اسب بخار قدرت تولید می کند

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می دارداتاق نیلو ۲۷ ساده و آنالوگ طراحی شده است

طراحی نیلو ۲۷ از خودروهای مسابقه ای دهه شصت و ابرخودروهایی مانند فورد GT40 و لامبورگینی کانتاچ الهام گرفته شده است و به گفته آقای سیلیپانوف، شکل خودرو در عین زیبایی به عملکرد فنی آن کمک کرده است.

اتاق ماشین ساده و آنالوگ است. برخلاف اکثر سوپراسپرت های جدید، هیچ دکمه ای روی فرمان وجود ندارد و هیچ فناوری جدیدی به جز نمایشگری که به عنوان آینه دید عقب عمل می کند، در اتاق دیده نمی شود.

قرار است ۱۵ دستگاه Nilo-27 با همکاری یک شرکت آمریکایی به نام آریا تولید شود. سری اول این خودرو فقط برای رانندگی در پیست مجوز دارد اما آقای سالیپانوف قول تولید ۵۰ دستگاه از این سوپراسپرت را برای رانندگی در شهر داده است.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردقیمت Pininfarina B95 Gotham چهار میلیون و ۹۰۰ هزار یورو است

ماشین بتمن

پینین فارینا، سازنده خودروهای لوکس ایتالیایی، خودرویی با الهام از شخصیت خیالی بتمن ساخته است که قرار است هفته آینده در ایالات متحده نمایش داده شود. این خودرو یک سفارش بوتیک بسیار مجلل به نام «بروس وین» است که کمپانی فیلمسازی برادران وارنر به تازگی تأسیس کرده است.

بروس وین در داستان های بتمن یک میلیاردر و ظاهراً فردی سرگرم کننده است. اما در واقع او زندگی خود را وقف عدالت می کند و با هویت مخفی بتمن در شهر خیالی گاتهام با جنایت مبارزه می کند.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می دارددو پینین فارینا B95 برای بوتیک بروس وین ساخته شد

برادران وارنر مجموعه ای از تولیدکنندگان محصولات لوکس را در بوتیک بروس وین گرد هم آورده است. سیستم صوتی ۷۵۰ هزار دلاری، تلفن همراه ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلاری و دوچرخه ۳۰ هزار دلاری از محصولاتی است که در این فروشگاه به فروش می رسد.

فروشگاه بروس وین چهار خودرو می فروشد که همگی توسط پینین فارینا ساخته شده اند. پینین فارینا دو مدل Bautista و دو مدل B95 را برای سفارش از این فروشگاه ساخته و قرار است اولین مدل B95 این سری را این هفته در هفته خودروی Monterey در کالیفرنیا به نمایش بگذارد.

پینین فارینا B95 دارای چهار موتور الکتریکی است که در مجموع ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. حداکثر سرعت B95 بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از دو ثانیه است.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردپینین فارینا B95 شیشه جلو ندارد

دو خودرو از چهار خودروی ساخته شده توسط پینین فارینا برای بوتیک بروس وین، با الهام از شخصیت بتمن، مشکی هستند و «شوالیه تاریکی» نام دارند. دو وسیله دیگر که از شخصیت بروس وین الهام گرفته شده اند نقره ای هستند و «گاتهام» نام دارند. تمام خودروها با آرم شرکتی که بروس وین در داستان های بتمن مدیر آن بود تزئین شده است. سیستم عامل خودرو نیز با صدایی الهام گرفته از آلفرد پنی ورث، پیشخدمت بتمن، با راننده صحبت می کند.

قیمت B95 در بوتیک بروسوین چهار میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (پنج میلیون و ۳۵۰ هزار دلار) است. علاوه بر دو B95 که برای این بوتیک ساخته است، Pininfarina قرار است ۸ دستگاه دیگر از این خودرو بسازد و می گوید همه آنها را پیش فروش کرده است.

رنگی جدید که ماشین را خنک نگه می داردبیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در چین در ماه جولای، الکتریکی یا هیبریدی-الکتریکی بودند.

کاهش فروش، افزایش صادرات

انجمن خودروسازان چین می گوید با وجود افزایش صادرات، فروش خودرو در ماه جولای کاهش یافته است.

آمارهای این اتحادیه نشان می دهد در تیرماه دو میلیون و ۲۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به تیرماه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است. نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه از این دستگاه ها به خارج از چین صادر شده است که رشد بیست درصدی را نشان می دهد. روسیه بزرگترین بازار صادراتی خودروسازان چینی در این ماه بود.

بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در چین در ماه جولای الکتریکی یا هیبریدی-الکتریکی بودند که یک رکورد جدید است.

روند کاهش فروش در چین باعث شده خودروسازان چینی تلاش بیشتری برای صادرات محصولات خود داشته باشند. قیمت پایین تر خودروهای چینی در مقایسه با محصولات اروپایی و آمریکایی، فرصت خوبی را برای خودروسازان چینی برای رقابت فراهم کرده است.

اما اتحادیه اروپا و دولت آمریکا برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعرفه های سنگینی بر واردات خودروهای چینی وضع کرده اند که باعث اختلاف بین دولت چین و این کشورها شده است.

اتحادیه اروپا می گوید دولت چین به خودروسازان این کشور یارانه های زیادی می پردازد و در نتیجه هزینه های آنها کمتر می شود. به همین دلیل خودروسازان چینی می توانند محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کنند و همین امر باعث شده رقابت با آنها ناعادلانه باشد.

چین هفته گذشته شکایتی را علیه اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرد و مدعی شد که تعرفه های گمرکی بر خودروهای چینی غیرقانونی و مبتنی بر اطلاعات نادرست است. چین تهدید کرده است که این امر ثبات همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و اتحادیه اروپا را از بین خواهد برد و از اتحادیه اروپا خواسته است که به سرعت “تصمیم اشتباه” خود را اصلاح کند.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا